30 September 2006

ΟΧΙ στον πόλεμο...

φώναξαν πάλι στην Αθήνα οι διαδηλωτές, αλλά είναι ζήτημα
αν ακούστηκαν, δεδομένου ότι ήταν ελάχιστοι, παρά τον καλό
καιρό και τις πολλαπλές αφορμές που δίνονται στο Ιράκ, το
Λίβανο και ό,τι άλλο προετοιμάζεται. (click)

Αστικό τοπίο...

Ο "καθαρός ουρανός" στην πόλη αποτελεί ένα
μύθο, τον οποίο μόνο χάρις στη φαντασία μας
είμαστε σε θέση να αποδεχτούμε... (click)

29 September 2006

Τα μυστήρια του πύργου της Πίζας

... ...
Ως γνωστόν, όποιος βρεθεί κοντά στον πύργο της Πίζας,
θεωρεί υποχρέωσή του να σπρώξει λίγο, για να τον ισιώσει.

..................................... (click)

::

Πάντως, εγώ δεν είδα να γέρνει καθόλου ο πύργος, μια χαρά μου φάνηκε.
Ίσως, σπρώξε σπρώξε να έχει ισιώσει με τα χρόνια


28 September 2006

Δύο μοντέλα...

... ...
της Μαρίνας Προβατίδου

(click)

Στο εργαστήριο μουσικών οργάνων...

...
Διαδικασία κατασκευής μπαγλαμάδων (click) ...

























26 September 2006

Εικόνα από δορυφόρο, 26/9/06

...
Για να ξέρετε γιατί θα βρέχει αύριο και μεθαύριο...

Τί λένε και τί εννοούν πολιτικοί και πολιτικάντηδες...

... ...
Διαβάστε μια φορά μέχρι το τέλος, τί λένε συνήθως οι πολιτικοί:

Στο κόμμα μας, πραγματοποιούμε αυτό που υποσχόμαστε.
Μόνο οι ανόητοι θα μπορούσαν να πιστέψουν ότι
δεν αγωνιζόμαστε κατά της διαφθοράς.
Διότι, ένα είναι βέβαιο για μας:
Η τιμιότητα και η διαφάνεια είναι προϋπόθεση για να πετύχουμε τους στόχους μας.
Αποδεικνύουμε ότι πλανάται όποιος πιστεύει πως

οι μαφιόζοι θα συνεχίσουν να μετέχουν στην κυβέρνηση όπως στο παρελθόν.
Διασφαλίζουμε, χωρίς ίχνος αμφιβολίας, ότι
η κοινωνική δικαιοσύνη θα είναι ο κύριος σκοπός της διακυβέρνησής μας.
Παρά ταύτα, υπάρχουν ακόμα ανόητοι άνθρωποι που πιστεύουν πως
θα είναι δυνατόν να εξακολουθεί κανείς να κυβερνά
με παλαιοπολιτικά τερτίπια.
Όταν αναλάβουμε την εξουσία, θα κάνουμε το παν ώστε
να τεθεί τέρμα στις προνομιακές καταστάσεις και στην ευνοιοκρατία
δεν θα επιτρέψουμε σε καμιά περίπτωση
να πεθάνουν της πείνας τα παιδιά μας
Θα πραγματοποιήσουμε τα σχέδιά μας ακόμα και
να στερέψουν πλήρως οι οικονομικοί πόροι
θα ασκήσουμε την εξουσία ώσπου
θα έχετε καταλάβει ότι από δω και πέρα
είμαστε η «ΝΕ.ΠΟ», η «Νέα Πολιτική».

Διαβάστε τώρα από κάτω προς τα πάνω, τι εννοούν οι πολιτικοί

Μου το έστειλαν με e-mail.

Κόβει τα λεφτά στην Εκκλησία

... ...
Ριζοσπαστική απόφαση Θαπατέρο

Να διακόψει την οικονομική ενίσχυση προς την Καθολική Εκκλησία αποφάσισε η ισπανική κυβέρνηση του Χοσέ Λουίς Θαπατέρο. Μετά την περυσινή απόφαση για την καθιέρωση της θρησκευτικής αγωγής ως προαιρετικής στην εκπαίδευση, η σοσιαλιστική κυβέρνηση της Ισπανίας προχώρησε ένα ακόμη βήμα προς την εξάλειψη και των τελευταίων καταλοίπων του φρανκικού καθεστώτος. Η κυβέρνηση Θαπατέρο, που έχει ήδη εξοργίσει την Καθολικη Εκκλησία με τη νομιμοποίηση των γάμων μεταξύ ομοφυλοφίλων, θα αποζημιώσει την Εκκλησία για την απώλεια των επιδοτήσεων οι οποίες έφτασαν, τον περασμένο χρόνο, τα 30 εκατομμύρια ευρώ, αυξάνοντας το ανώτατο αφορολόγητο όριο των δωρεών προς την Εκκλησία από 0,52% σε 0,70% του εισοδήματος.

Υπάρχει λόγος να συγκρίνουμε σοσιαλιστές εκεί κι εδώ?
Από την Καθημερινή, 26/9/2006

25 September 2006

Μορφές

... ...
Γλυπτό από κύβο μαρμάρου στο πνευματικό
κέντρο του Δήμου Αιγάλεω...

Ομοιότυπο πλοίου του Μαγγελάνου

... ...
Το Μάρτιο 2006 βρέθηκε στο λιμάνι της Ζέας το πλοίο «Βικτόρια» καθ΄οδόν σε ταξίδι του για τον περίπλου της Γης. Πρόκειται για πιστό αντίγραφο (ομοιότυπο) του σκάφους που είχε χρησιμοποιήσει τον Αύγουστο του 1519 ο θαλασσοπόρος Φερδινάνδος Μαγγελάνος, ο πρώτος άνθρωπος που έκανε τον γύρο του κόσμου με πλοίο. Το «Βικτόρια» του Μαγγελάνου ήταν το μόνο από τα πέντε πλοία που είχε αρχικά υπό τις διαταγές του ο μεγάλος θαλασσοπόρος, το οποίο κατάφερε να επιστρέψει, στις 22 Σεπτεμβρίου 1522, πίσω στο λιμάνι της Σεβίλλης ύστερα από ένα τριετές ταξίδι.

Με πάτημα στην ακόλουθη φωτογραφία θα μεταβείτε σε μια συλλογή φωτογραφιών από την παραμονή του σκάφους στο λιμάνι της Ζέας. Όποιος τυχόν έχει φωτογραφίες από την πλεύση του πλοίου στη θάλασσα, με ανοικτά πανιά, παρακαλείται να τη στείλει για να συμπεριληφθεί σ' αυτή τη συλλογή που την επισκέπτονται πολλοί μαθητές και άλλοι ενδιαφερόμενοι για ιστορικά πλοία και ναυπηγικές τεχνικές.(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)

23 September 2006

Θεοκρατία...

...
Ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος εδώ και χρόνια μιλά για την απειλή «αποχριστιανοποίησης» της ελληνικής κοινωνίας. Αλλοι, πιο φιλελεύθεροι, μιλούν για τη «σταδιακή θεσμική αποκαθήλωση του θρησκευτικού κράτους»: από το 1977 που καταργήθηκε η υποχρεωτική βάπτιση ώς τη στράτευση των κληρικών στα τέλη του 2005...

Οπως έδειξε, όμως, και το σκανδαλιστικό επεισόδιο με τον αγιασμό στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ η «θεοκρατία» στα χαρτιά υποχωρεί, στην πράξη τη συναντά κανείς από τη στιγμή που γεννιέται μέχρι τη στιγμή που πεθαίνει. Και λίγο μετά. (συνέχεια>>>)

Του ΝΙΚΟΛΑ ΛΕΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, από την Ελευθεροτυπία, 24/9/2006

Βαυαρικό τοπίο...

Πρωί, με ομίχλη...














Μεσημέρι...

22 September 2006

Χαρακτική

... ...
Έργο της Βάσως Κατράκη με τίτλο μοναξιά και όχι
ερημιά, το οποίο είναι και avatar μιας φίλης στο blog :-))

Βάσω Κατράκη















Άλλα έργα της Βάσως Κατράκη εδώ.

Ούτε ο Σαντάμ βασάνιζε έτσι...

......
Χειρότερα από την εποχή του Σαντάμ είναι τα βασανιστήρια σήμερα στο Ιράκ, σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ, ενώ ο ανώτερος στρατιωτικός διοικητής των Αμερικανών στη χώρα εκτιμά πως η εξέγερση εναντίον των αμερικανικών δυνάμεων μετατρέπεται σε εσωτερικό αγώνα εξουσίας, πολιτικής και οικονομικής. (συνέχεια>>>)

Εικαστική απόδοση
από τον Μποτέρο των βασανιστηρίων στο Ιράκ!




Φθινόπωρο...

... ...
Σε μια ρώγα από σταφύλι
έπεσαν οχτώ σπουργίτες
και τρωγόπιναν οι φίλοι.
Τσίρι τίρι, τσιριτρό,
τσιριτρί
τσιριτρό!

Εχτυπούσανε τις μύτες
και κουνούσαν τις ουρές,
κι είχαν γέλια και χαρές.
Τσίρι τίρι, τσιριτρό,
τσιριτρί
τσιριτρό!

Πωπωπώωωω, σε μία ρώγα
φαγοπότι και φωνή!
την αφήσαν αδειανή.
Τσίρι τίρι, τσιριτρό,
τσιριτρί
τσιριτρό!

Και μεθύσαν όλη μέρα,
πάνε δώθε, πάνε πέρα,
τραγουδώντας στον αέρα.
Τσίρι τίρι, τσιριτρό,
τσιριτρί
τσιριτρό!
Ζαχαρίας Παπαντωνίου

21 September 2006

Τσάβες vs Μπους...

... ...
Ένα θεατρικό σόου με επίθεση κατά του Αμερικανού προέδρου οργάνωσε ο Ούγκο Τσάβες, αυτή τη φορά από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. «Ήλθε εδώ χτες ο διάβολος και μίλησε σαν να του ανήκει όλος ο κόσμος» είπε ηγέτης της Βενεζουέλας, σχολιάζοντας την ομιλία Μπους. Μάλιστα, με την αναφορά της λέξης «διάβολος» σταυροκοπήθηκε καθολικά και κοίταξε προς τον ουρανό... Να το δείτε στην τηλεόραση οπωσδήποτε, πιστεύω ότι θα έκανε πρόβες στον καθρέφτη του προηγουμένως :-)

Ο Τσάβες κάλεσε τους Αμερικανούς να βάλουν τέλος στην ηγεμονία του προέδρου τους, την οποία χαρακτήρισε «σπαθί που κρέμεται πάνω από τα κεφάλια όλου του κόσμου». Ο ίδιος είπε ακόμα ότι την ομιλία του Μπους «θα ήταν χρήσιμο να την μελετήσει ένας ψυχίατρος».

Από τα πυρά του προέδρου της Βενεζουέλας δεν γλίτωσε ούτε ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών: «Με τη σημερινή του μορφή ο ΟΗΕ δεν παράγει κανένα αποτέλεσμα. Το σύστημα είναι αντιδημοκρατικό» τόνισε, χρησιμοποιώντας το παράδειγμα το «ανήθικο» αμερικανικό βέτο, το οποίο «επέτρεψε την επίθεση του Ισραήλ κατά του Λιβάνου».

Ο Τσάβες μίλησε επίσης και για την υποψηφιότητα της Βενεζουέλας για μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας. «Εμείς αν τελικά πάρουμε τη θέση, θα είμαστε η φωνή του Τρίτου Κόσμου» είπε.

«Ο Μπους είναι αλκοολικός, άρρωστος και γεμάτος κόμπλεξ» δήλωσε ο Τσάβες μιλώντας με περαστικούς κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στο Χάρλεμ της Νέας Υόρκης. «Περπατάει σαν τον Τζον Γουέιν» και «δεν ξέρει τίποτα από πολιτική» πρόσθεσε ο Τσάβες. «Έφθασε το αξίωμα του χάρη στον μπαμπά», είπε αναφερόμενος στον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Τζορτζ Μπους τον πρεσβύτερο.

Ο Τσάβες μετέβη στο Χάρλεμ για να ανακοινώσει μια επέκταση του προγράμματος του για παροχή βοήθειας, με την πώληση πετρελαίου σε χαμηλή τιμή, στις φτωχές οικογένειες της Νέας Υόρκης.

Οι πληροφορίες από το in.gr, τα σχόλια δικά μου

Μαθηματικά...

Ανάπτυξη διωνύμου...

20 September 2006

error-fault-failure και safety-security-insurance

... ...
Ομωνυμία (αρχαία: ομώνυμος = έχων ομόν όνυμα = έχων κοινόν όνομα) υπάρχει όταν δύο ή περισσότερες διαφορετικές έννοιες αποδίδονται με τον ίδιο όρο.

Σχετικά με το θέμα αυτό, εξέτασε σε συνεδρίασή του το ΓΕΣΥ την ελληνική απόδοση των αγγλικών όρων error, fault, failure και safety, security, insurance, παίρνοντας υπόψη και τις αποδόσεις που εφαρμόζει η ΜΟΤΟ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Επισημαίνει λοιπόν ότι:

  1. Προκειμένου για διατάξεις και συστήματα, μπορούμε να απoφύγουμε την ομωνυμία των τριών εννοιών που αποδίδονται με τους τρεις πρώτους αγγλικούς όρους γιατί, κατά κανόνα:

    error = σφάλμα

    fault = βλάβη

    failure = αποτυχία

    Το error μπορεί να συντελέσει σε fault και η fault μπορεί να προκαλέσει failure. (Δηλαδή το σφάλμα είναι αιτία βλάβης και η βλάβη αιτία αποτυχίας.)

  2. Δυστυχώς, όμως, για τις έννοιες που αποδίδονται με τους άλλους τρεις αγγλικούς όρους, σε διάφορα θεματικά πεδία, υπάρχει ακόμα ένα μεγάλο πρόβλημα ασφάλειας, αφού:

  3. safety = ασφάλεια, έλλειψη κινδύνου ή διακινδύνευσης (ζημιάς, βλάβης κτλ.)
    security = ασφάλεια, εξασφάλιση/απαλλαγή από κίνδυνο
    insurance = ασφάλεια, ασφάλιση.
Δηλαδή και οι τρεις αποδίδονται ως ασφάλεια και προκαλείται τελικά ορολογική ανασφάλεια! Το θέμα γι' αυτές τις τρεις διαπεδιακές έννοιες είναι ακόμα ανοικτό. Κάθε μελετημένη πρόταση για εξέταση δεκτή στην ηλεκτρονική δ/νση: valeonti@otenet.gr. Η απάντηση θα δημοσιευτεί με τυχόν απαραίτητα σχόλια στο μηνιαίο τεύχος της ΕΛΕΤΟ.
Κ.Β.

Χαρακτική...

... ...
Έργο της Βάσως Κατράκη

Βάσω Κατράκη


















Άλλα έργα της Βάσως Κατράκη εδώ.

Πυρηνική ενέργεια...

......
Αν η πυρηνική ενέργεια είναι καλό πράγμα,

πρέπει να την έχουν όλοι! Αν είναι κακό πράγμα,
δεν πρέπει να την έχει κανένας!

Ο Πρόεδρος του Ιράν, ο οποίος πουλάει μεν τρέλα,
αλλά δεν έχει και άδικο με το παραπάνω απόφθεγμα.

19 September 2006

Αξελός Κώστας: Από τη μυθολογία στην τεχνολογία...

......
Παρακαλώ, βοηθείστε με να καταλάβω, τί γράφει ο Κώστας Αξελός στο βιβλίο του «Από τη Μυθολογία στην Τεχνολογία», εκδόσεις ΑΓΡΑΣ:

Η τεχνική έχει ρίζες βαθιές μες στη μαγεία και στους μύθους όπου γίνεται λόγος γι' "αυτήν", αντλεί την ορμή της από μια θεολογική και ιουδαιο-χριστιανική αποκάλυψη, επομένως θρησκευτική, που κάνει το Θεό δημιουργό και απόλυτο τεχνίτη, παραμερίζει σε δεύτερο επίπεδο το απόλυτο υποκείμενο της σύγχρονης εποχής που ξεκινάει για την κατάκτηση της γης και τ' ουρανού μέσα σ' έναν "τρομακτικό" πάταγο αντικειμένων κατασκευασμένων και κομματιασμένων.
Προς το παρόν μόνο αυτό το απόσπασμα! Πράγματι, ήδη ο (παραμυθάς) Όμηρος αναφέρεται στην Ιλιάδα και στην Οδύσσεια συχνά σε τεχνικά θέματα. Από πού προκύπτει όμως η άντληση της ορμής της Τεχνικής «από μια θεολογική και ιουδαιο-χριστιανική αποκάλυψη»? Οι κατασκευές του Συρακούσιου Αρχιμήδη και του Αλεξανδρινού Ήρωνα, μερικές από τις οποίες χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα, οφείλονται σε ιουδαιο-χριστιανική αποκάλυψη? Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων επίσης? Το Ευπαλίνειο Όρυγμα στη Σάμο και το Ευρίαλο Φρούριο στις Συρακούσες έγιναν με θεολογική υποβολή ή κατόπιν κάποιας ιουδαιο-χριστιανικής αποκαλύψεως?

Και, αν εννοεί ο ποιητής την Τεχνική από την Αναγέννηση και μετά, τότε, αφενός κακώς παραλείπει να το διευκρινίσει και με μπερδεύει και, αφετέρου, γιατί και πώς κάνει η Τεχνική το θεό «απόλυτο τεχνίτη», αφού η επιστήμη και η τεχνολογία αναπτύχθηκαν μετά την αποδέσμευση από τη θεολογία και τον έλεγχο του εκκλησιαστικού μηχανισμού? Γιατί σώνει και καλά, ο θεός που έφυγε ορθολογικά, να ξαναμπεί από την πίσω πόρτα ποιητικά? Και ποιο είναι αυτό το «απόλυτο υποκείμενο» της Τεχνικής? Αν είναι ο άνθρωπος, από πού ως πού τον παραμερίζει η Τεχνική, ανεξαρτητοποιείται και «ξεκινάει για την κατάκτηση...»? Δεν μπορεί ο άνθρωπος ανά πάσα στιγμή να τραβήξει το καλώδιο από την πρίζα? Γιατί έχουν πολλοί άνθρωποι τέτοια περιορισμένη εκτίμηση για τον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους?

Είναι δυνατόν, ποιητική αδεία, να γράφεται ό,τι καπνίσει στον καθένα και μετά να προσπαθεί ο ίδιος, στην περίπτωσή μας ο Αξελός, να προσαρμόσει στις εκάστοτε περιστάσεις αυτό που δήθεν εννοούσε? Μήπως η αρλουμπολογία κτυπάει ρεκόρ και είναι καιρός να περάσει ο ποιητής ως πρωταθλητής στο βιβλίο Γκίνες?

(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)

18 September 2006

Όποιος μπλέκει με Χριστόδουλο...

Δεξιά χειρ στο ΣτΕ

ΤΟ ΛΑΘΟΣ του προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας, να καλέσει τον Αρχιεπίσκοπο να κάνει αγιασμό στο ΣτΕ κατά την έναρξη του δικαστικού έτους, την Παρασκευή, απέδειξε ο ίδιος ο κ. Χριστόδουλος χθες στο κήρυγμά του στον ναό της Αγίας Σοφίας στο Νέο Ψυχικό.

Η ΑΝΑΧΡΟΝΙΣΤΙΚΗ πρωτοβουλία του προέδρου του ΣτΕ ήταν αντίθετη προς την παράδοση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπου δεν γίνονται αγιασμοί. Προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, διαφωνία στους κόλπους του ίδιο του δικαστηρίου. Δημιουργήθηκαν εντυπώσεις. Δεξιάς και Αριστεράς, Νέας Δημοκρατίας και ΠΑΣΟΚ, πιστών και απίστων, μεταξύ των μελών του ανωτάτου διοικητικού δικαστηρίου.

ΤΟ ΚΥΡΙΟΤΕΡΟ: Τέθηκε ένα σοβαρό συνταγματικό ζήτημα αρχής. Η θρησκευτική ελευθερία. Το ΣτΕ, ως θεσμός, είναι υποχρεωμένο να προστατεύει την αρχή της θρησκευτικής ελευθερίας με τον πιο απόλυτο και αδέκαστο τρόπο. Το απέδειξε με την απόφασή του για τις ταυτότητες, που προκάλεσε την μήνιν του Αρχιεπισκόπου. Ιεροτελεστίες στην αίθουσα συνεδριάσεων του ΣτΕ απαγορεύονται από το πνεύμα, αν και ίσως όχι από το γράμμα του Συντάγματος.

ΔΕΝ ΓΙΝΟΝΤΑΝ αγιασμοί εκεί. Γιατί τώρα; Επειδή ο πρόεδρος διορίστηκε από τη Ν.Δ., της οποίας ο πρόεδρος και πρωθυπουργός υπέγραψε την αντισυνταγματική πρόταση δημοψηφίσματος για τις ταυτότητες;

ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ουδετερότητα του ΣτΕ επικαλέστηκαν τα μέλη του Δικαστηρίου, που δήλωσαν ότι δεν θα ανταποκριθούν στην πρόσκληση του προέδρου να παραστούν στην τελετή του αγιασμού. Προέβαλαν και το δικό τους δικαίωμα, να δηλώνουν ή να μη δηλώνουν τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις. Αυτό είναι η θρησκευτική ελευθερία. Το είπε και η Ολομέλεια του ΣτΕ στις ταυτότητες.

ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ αυτά δεν μπόρεσε να αντικρούσει ούτε ο πρόεδρος του ΣτΕ, αν και επέμεινε στη θέση του. Μίλησε για έθιμο, που με τη νομική του έννοια δεν υπάρχει πουθενά. Ούτε στον αγιασμό της Βουλής, όπου πρόκειται για απλή συνήθεια. Ούτε στον Αρειο Πάγο, όπου γίνεται αγιασμός όταν ο πρόεδρος έχει διοριστεί από τη Ν.Δ. (Β. Κόκκινος, Ρωμ. Κεδίκογλου) αλλά όχι επί διορισμένων από το ΠΑΣΟΚ (Στ. Ματθίας, Κ. Κάππος). Στο ΣτΕ η συνήθεια κατά την έναρξη του δικαστικού έτους ήταν ακριβώς αντίθετη και παγιωμένη.

ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ των δικαστών που αιτιολόγησαν την αποχή τους είναι ακαταμάχητα. Απευθύνονται σε όλους και πρέπει να γίνονται σεβαστά από όλους. Από τον πιο πιστό και θρησκευόμενο χριστιανό ορθόδοξο ώς τον πιο αμετάπειστο άθεο. Το λάθος ήταν του προέδρου.

Ο ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ την Κυριακή χαρακτήρισε γελοία τα επιχειρήματα των αντιδρώντων δικαστών. Είπε ότι δεν αντέχουν στην κριτική. Ο Αρχιεπίσκοπος, κατά το δόγμα και τη θέση του, δεν αντιλαμβάνεται την έννοια της θρησκευτικής ελευθερίας. Το απέδειξε στην υπόθεση με τις ταυτότητες, το απέδειξε και χθες με το κήρυγμά του. Η θρησκευτική ελευθερία, όμως, είναι θεμελιώδης διάταξη του Συντάγματος, μη υποκείμενη σε αναθεώρηση.

ΟΙ ΔΙΑΚΡΙΤΟΙ ρόλοι Εκκλησίας και κράτους επιβάλλουν τη διά νόμου κατάργηση των ιεροτελεστιών αγιασμού στη Βουλή και στα δικαστήρια, ακόμη και στα σχολεία. Οι πιστοί θα υμνούν τον Κύριο στις εκκλησίες και θα κάνουν αγιασμούς και ευχέλαια στα σπίτια τους.

Η ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ του λάθους του προέδρου του ΣτΕ από τον Αρχιεπίσκοπο χθες και η ανεπίτρεπτη συμπεριφορά του προς τους δικαστές που εξέφρασαν την άποψή τους -συνταγματική και όχι αντιχριστιανική ή αντιεκκλησιαστική- δημιουργούν μείζον πρόβλημα στην κυβέρνηση: Ή συμφωνεί με όλα τα κόμματα στην κατάργηση των αγιασμών ή η Δεξιά εκμεταλλεύεται τον Κύριο.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 18/09/2006

ΥΓ: Όλοι δουλεύουν εντατικά για να βγάλει σύντομα ο κ. Μιχ. Βασιλάκης
το δεύτερο τόμο του για τη "Μάστιγα του θεού"
:-)

17 September 2006

Φεστιβάλ Βιβλίου, 16 Σεπτ. - 2 Οκτ. 2006

... ...
Για τρίτη συνεχή χρονιά ο πεζόδρομος μπροστά στην
Ακρόπολη θα φιλοξενήσει το Φεστιβάλ Βιβλίου. Οι φίλοι του βιβλίου έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τους νέους τίτλους και να μελετήσουν το πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής εκδοτικής δραστηριότητας. Το 34ο Φεστιβάλ Βιβλίου, το οποίο οργανώνεται από το Σύνδεσμο Εκδοτών Βιβλίου με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του ΕΟΤ, καθώς και του Δήμου Αθηναίων, που συβάλλει στη διοργάνωση, θα διαρκέσει από τις 16 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου 2006.

16 September 2006

Αγιασμός με κενά έδρανα στο ΣτΕ

Απόντες 90 από τους 120 δικαστικούς

Της Φωτεινης Καλλιρη

Τη σιωπηρή αποχή επέλεξαν ως πράξη αντίδρασης στη θρησκευτική εκδήλωση του αγιασμού (για πρώτη φορά στην ιστορία του), μετά τη σχετική πρωτοβουλία του προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας κ. Γ. Παναγιωτόπουλου, περίπου 120 ανώτατοι δικαστικοί. Παρόντες ήταν περί τους 30, ωστόσο η αίθουσα γέμισε από συνταξιούχους λειτουργούς της Θέμιδος και πολλούς δικαστικούς υπαλλήλους.

Η τελετή του αγιασμού ήταν μικρής διάρκειας, αλλά η ομιλία του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστόδουλου ιδιαιτέρως καυστική για τον ρόλο του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου. «Το Συμβούλιο της Επικρατείας, στη νεωτέρα ιστορία αμφισβητήθηκε από τη διοίκηση και υπήρξε συχνά πεδίο αφόρητων πιέσεων για την έκδοση αποφάσεων που θα καλύπτουν τις κυβερνητικές αυθαιρεσίες», είπε με έμφαση ο Αρχιεπίσκοπος για να υπογραμμίσει στη συνέχεια: «Είναι εύλογη, κατά ταύτα, η επιθυμία των πολιτών να υπάρχει βεβαία ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης και κυρίως να τηρείται η σταθερότητα και το αλώβητο του Συμβουλίου της Επικρατείας».

Στην πρόσκληση του προέδρου του ΣτΕ κ. Παναγιωτόπουλου αρνήθηκαν επισήμως να παρευρεθούν 31 δικαστές, θέση την οποία γνωστοποίησαν με επιστολή τους. Αλλά και η Ενωση Λειτουργών του ΣτΕ διατύπωσε σοβαρές επιφυλάξεις με κομβικό επιχείρημα ότι ο αγιασμός δεν είναι απλή κοινωνική εκδήλωση, αλλά πράξη θρησκευτικής λατρείας, που «θέτει εν αμφιβόλω τη θρησκευτική ουδετερότητα του δικαστηρίου».

Η απάντηση του κ. Παναγιωτόπουλου πάντως ήταν άμεση: «Μακράν πάσης πραγματικότητας είναι η απόδοση στην εκδήλωση αυτή οποιασδήποτε άλλης ερμηνείας. Η τέλεση αγιασμού επί τη ενάρξει του νέου δικαστικού έτους αποτελεί αποκλειστικώς απλή εκδήλωση κατ’ έθιμο άλλωστε, ετησίως τελούμενη υπό των θεσμών (Βουλή των Ελλήνων, Αρειος Πάγος, Ελεγκτικό Συνέδριο κ.λ.π.) της Ελληνικής Δημοκρατίας».

Από την Καθημερινή, 16/9/2006

15 September 2006

Ιστορία της Τεχνολογίας, Βιβλιογραφία



Βιβλιογραφία-Πηγές
 

1.      Αραμπατζής Θ., Γαβρόγλου Κ. κ.ά.: «Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας», ΟΕΔΒ, Αθήνα 1999.
2.      Αραμπατζής Θ., Γαβρόγλου Κ. (επιμ.): «Ο Αϊνστάιν και η Σχετικότητα», ΠΕΚ, Ηράκλειο 2006.
3.      Βακαλιός Αθ.: «Τεχνολογία, Κοινωνία, Πολιτισμός», εκδ. «Αρμός», Αθήνα 1995.
4.      Βακαλιός Αθ.: «Το Πρόβλημα της Ταυτότητας του Ανθρώπου», εκδ. «Ψηφίδα», Αθήνα 2004.
5.      Βακαλούδη Αν.: «Η γένεση του θεϊκού ανθρώπου στις αρχαίες θρησκείες», εκδ. «Κέδρος», Αθήνα 2002.
6.      Βακαλούδη Αν.: «Η μαγεία ως κοινωνικό φαινόμενο στο πρώιμο Βυζάντιο», εκδ. «Ευάλιος», Αθήνα 2001.
7.      Βασιλειάδη Στ. - Ζεάκη-Γλύνια Ανδρ.: «Η μουσική στον αιώνα μας, Α' Λυκείου», ΟΕΔΒ, Αθήνα 1995.
8.      Βιτρούβιου: «Περί Αρχιτεκτονικής», τόμοι Α', Β', εκδ. «Πλέθρον», Αθήνα 2000.
9.      Βρυώνης Σπύρος: «Η παρακμή του μεσαιωνικού Ελληνισμού στη Μικρά Ασία και η διαδικασία εξισλαμισμού», ΜΙΕΤ, 1996.
10.  Γαβρόγλου Κων/νος: «Το παρελθόν των Επιστημών ως Ιστορία», ΠΕΚ, 2004.
11.  Γλυκατζή-Αρβελέρ Ελένη: «Η πολιτική ιδεολογία της Βυζαντινής αυτοκρατορίας», εκδ. «Ψυχογιός», Αθήνα 1992
12.  Δερμάτης, Καλαφάτης κ.ά.: «Το Μεταλλευτικό Λαύριο του 19ου και 20ου Αιώνα», Λαύριο 1997.
13.  Δεσποτόπουλος Κ.Ι.: «Επίμαχοι θεσμοί και άλλα θέματα», εκδ. «Παπαζήση», Αθήνα 1987.
14.  Δημαρόγκωνας Ανδρ.: «Η Ιστορία της Τεχνολογίας Ι+ΙΙ», Μακεδονικές Εκδ., Αθήνα 2001, 2004.
15.  Δουκάκης Βασίλης Α.: «Η Βιομηχανική επανάσταση που δεν έγινε», εκδ. «Αντ. Σάκκουλα», Αθήνα 2005.
16.  Θεοχάρης Δημ.: «Νεολιθικός Πολιτισμός, Σύντομη επισκόπηση της νεολιθικής εποχής στον ελλαδικό χώρο», ΜΙΕΤ, 2000.
17.  Καλλιγερόπουλος Δ.: (Επιμέλεια): «Αυτοματοποιητική Ήρωνα του Αλεξανδρινού» - CD-ROM, εκδ. «Καστανιώτης», Αθήνα 1999.
18.  Καλλιγερόπουλος Δ.: «Ιστορία της Τεχνολογίας και των Αυτομάτων», εκδ. «Σύγχρονη Εκδοτική, Αθήνα 2005.
19.  Καλλιγερόπουλος Δ.: «Μύθος και ιστορία της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας...», εκδ. «Καστανιώτης», Αθήνα 1999.
20.  Κανελλόπουλος Π.: «Γεννήθηκα στο χίλια τετρακόσια δύο», 2 τόμοι, ΕΣΤΙΑ, Αθήνα 1980.
21.  Καρδάρας Γεώργιος: «Βυζαντινο-Περσικοί Πόλεμοι - Η σύγκρουση δύο αυτοκρατοριών», Εκδόσεις Περισκόπιο.
22.  Καστοριάδης Κ.: «Η αρχαία ελληνική δημοκρατία», εκδ. «Ύψιλον», Αθήνα 1986.
23.  Καστοριάδης Κ.: «Οι ομιλίες στην Ελλάδα», εκδ. «Ύψιλον», Αθήνα 2000.
24.  Καστοριάδης Κ.: «Φιλοσοφία και Επιστήμη, Διάλογος με τον Γ. Ευαγγελόπουλο»,εκδ. «Ευρασία», Αθήνα 2005.
25.  Κεράνης Δημ.: «Οι αξίες του ανθρώπου και το 2ο θερμοδυναμικό αξίωμα», εκδ. «Δωδώνη», Αθήνα 2005.
26.  Κιουσοπούλου Τόνια: «Βασιλεύς ή Οικονόμος - Πολιτική εξουσία και ιδεολογία πριν την Άλωση», εκδ. «Πόλις», Αθήνα 2007.
27.  Κρεββατάς Δημ.: «Το Βυζάντιο και ο διωγμός των Ελλήνων», εκδ. «Καστανιώτης», Αθήνα 2004.
28.  Κρεμμυδάς Β. - Πισπιρίγκου Φ.: «Ο μεσαιωνικός κόσμος», εκδ. «Γνώση», Αθήνα 1985.
29.  Κρεμμυδάς Β.: «Νεότερη Ιστορία», εκδ. «Δαρδανός», Αθήνα 2001.
30.  Λαμνής Σ.: «Τα Μαθηματικά και ο νεοελληνικός Διαφωτισμός επί Τουρκοκρατίας», εκδ. «ΔΙΟΝ», Αθήνα 2002.
31.  Μακράκη Λιλή: «Ελευθέριος Βενιζέλος 1846-1910. Η διάπλαση ενός εθνικού ηγέτη», ΜΙΕΤ, 1992.
32.  Μακρής Γιώργος: «Οι γέφυρες στην αρχαία Ελλάδα», εκδ. «Αίολος», Αθήνα 2004.
33.  Μέσκος Αρσένιος: «Ο Πλανήτης της Θεολογίας», εκδ. «ΣΟΧΟΣ» 2002.
34.  Μιχόπουλος Στ.: «Βυζάντιο - Αυτοκράτορες, Κλήρος και Ελληνισμός», Αθήνα 2000.
35.  Νικολαΐδου Ελ.-Φράγκου Μαρία: «Αρχιμήδης, το θεϊκό μυαλό», εκδ. «Ελληνικά Γράμματα», Αθήνα 2006.
36.  Ξανθόπουλος Βασίλης: «Περί αστέρων και συμπάντων», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1985.
37.  Οικονόμου Ε.Ν.: «Πυρηνικά όπλα και ανθρώπινος πολιτισμός», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1985.
38.  Περιβολιώτου Μαργ.: «Ρυθμολογία Επίπλου», εκδ. «ΙΩΝ», Αθήνα 2004.
39.  Πετσίνης Λάμπρος: «Επιστημονικο-Τεχνική και Βιομηχανική Επανάσταση», εκδ. «Καστανιώτη», Αθήνα 1977.
40.  Παπαθεοδοσίου Θεοδ.: «Παραγωγή Τεχνογνωσίας & Μεταφορά Τεχνολογίας», εκδ. «Λύχνος», Αθήνα 1993.
41.  Ρασσιάς Β.Γ.: «Μία Ιστορία Αγάπης-Η Ιστορία της χριστιανικής επικρατήσεως», τόμοι Α'-Γ', εκδ. «Ανοιχτή Πόλη», Αθήνα 2005-06.
42.  Ρηγοπούλου Πέπη: «Αυτοματοποιητική», εκδ. «Αποψη», Αθήνα 1988.
43.  Σάθας Κων/νος: «Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, Ιστορία της Ελλήνων 1453-1821», εκδ. «Λιβάνης», Αθήνα.
44.  Σβορώνος Ν. Γ.: «Επισκόπηση της Νεοελληνικής Ιστορίας», εκδ. «Θεμέλιο», Αθήνα 1990.
45.  Σβορώνος Ν. Γ.: «Το ελληνικό έθνος, Γένεση και διαμόρφωση του Νέου Ελληνισμού», εκδ. «Πόλις», Αθήνα 2004.
46.  Σιέττος Γεώργιος: «Ο ανθελληνισμός στα πατερικά και εκκλησιαστικά κείμενα», εκδ. «Εύανδρος», Αθήνα 2004.
47.  Σιμόπουλος Κ.: «Ο μύθος των "μεγάλων" της Ιστορίας», εκδ. «ΣΤΑΧΥ», Αθήνα 1995.
48.  Σιμόπουλος Κ.: «Διανοούμενοι και Καλλιτέχνες ευτελείς δούλοι της εξουσίας», εκδ. «ΣΤΑΧΥ», Αθήνα 1998.
49.  Σοφιανός Δημ.: «Εγκύκλιοι του Οικουμενικού Πατριάρχη Ευγενίου Β' ...», Β' τόμος του Δελτίου του Κέντρου Ερεύνης της Ιστορίας του Νεωτέρου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αθήνα 2000, σελ. 19 επ.
50.  Σταυριανός Γεώργιος: «Η Δυναμική των Πολιτισμών», εκδ. «Σταμούλης», Θεσ/νίκη 2005.
51.  Σταυριανός Ελευθέριος: «Ιστορία του ανθρώπινου γένους», ΟΕΔΒ, Αθήνα 1984.
52.  Συκουτρής Ιωάννης: «Εμείς και οι Αρχαίοι», εκδ. «ΚΑΚΤΟΣ», Αθήνα 2006.
53.  Τσακυράκης Σταύρος: «Θρησκεία κατά Τέχνης», Πόλις, Αθήνα 2005.
54.  Τσιαντης Κώστας, Χαραλαμπάκης Νίκος, Αθανασάκης Αρτέμης, Δημόπουλος Φίλιππος, Δασκαλάκης Αριστείδης: «Τεχνολογία και Παραγωγή», ΟΕΔΒ, Αθήνα 1987.
55.  Τσιότρας Βασίλειος: «Η εξηγητική παράδοση της Γεωγραφικής Υφηγήσεως του Κλαύδιου Πτολεμαίου», εκδ. ΜΙΕΤ, Αθήνα 2006.
56.  Τσόχας Κώστας: «Περιδιαβάζοντας το "συνειδέναι" του ωραίου και της τέχνης», εκδ. «Λύχνος», Αθήνα 1985.
57.  Φαρσακίδης Γιώργος: «Ιαματικά Ψεύδη», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2004.
58.  Χαρίσης Αποστ.: «Θρησκεία και Πολιτική στην Ελλάδα», εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 2001.
59.  Χριστιανίδης, Διαλέτης, Παπαδόπουλος, Γαβρόγλου: «Ελληνική Φιλοσοφία και Επιστήμη, Οι επιστήμες στην Αρχαία Ελλάδα, στο Βυζάντιο και στο Νεότερο Ελληνισμό», ΕΑΠ, Πάτρα 2000. 
60.  Armand L. - Drancourt M.: «Τεχνική και Πολιτισμός», εκδ. «Παπαζήση», Αθήνα 1969.
61.  Arlt Herbert: «Das Verbindende der Kulturen-The Unifying Aspects of Cultures», Book Series of INST 2003.
62.  Ashton T.S.: «Η βιομηχανική επανάσταση», εκδ. «Τόπος», 2007.
63.  Asimov Isaac: «Το χρονικό των επιστημονικών ανακαλύψεων», ΠΕΚ, Ηράκλειο 2001.
64.  Asimov Isaac: «Το χρονικό του Κόσμου», ΠΕΚ, Ηράκλειο 2002.
65.  Attali Jacques: «1492 - Από το Μεσαίωνα στην Αναγέννηση», εκδ. «Λιβάνης», Αθήνα 1992
66.  Baynes N.-Moss H.: «Βυζάντιο - Εισαγωγή στο Βυζαντινό Πολιτισμό», Παπαδήμας, Αθήνα.
67.  Beck Hans-Georg: «Η βυζαντινή χιλιετία», ΜΙΕΤ, 1990.
68.  Belis Annie: «Η καθημερινή ζωή των μουσικών στην Αρχαιότητα», εκδ. «Παπαδήμας», 2004.
69.  Benevolo Leonardo: «Η πόλη στην Ευρώπη, Η διαμόρφωση της Ευρώπης», εκδ. «Ελληνικά Γράμματα», Αθήνα 1997.
70.  Bodanis David: «Ηλεκτρικό Σύμπαν», εκδ. «Λιβάνη», 2007.
71.  Bouveresse Jacques: «Γοητευτικές και παραπλανητικές ακροβασίες της φιλοσοφίας», εκδ. «Πατάκης», Αθήνα 2002.
72.  Brock William: «History of Chemistry», Fontana Press, London 1992.
73.  Butterfield Herbert: «Η καταγωγή της σύγχρονης επιστήμης, 1300-1800», ΜΙΕΤ, Αθήνα 1983.
74.  Buehrke Thomas: «Sternstunden der Physik - Von Galilei bis Lise Meitner», Verlag Beck, Muenchen 2003.
75.  Carrier Martin: Wissenschaftstheorie zur Einfuehrung, Junius Verlag, Hamburg 2006.
76.  Cardwell D.: «Ιστορία της Τεχνολογίας», εκδ. «Μεταίχμιο», Αθήνα 2004.
77.  Ceruzzi Paul: «Ιστορία της Υπολογιστικής Τεχνολογίας», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 2006.
78.  Chalmers A.F.: «Τί είναι αυτό που το λέμε Επιστήμη;», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1994.
79.  Crombie A.C.: «Από τον Αυγουστίνο στο Γαλιλαίο», ΜΙΕΤ, τόμος Α' 1994, τόμος Β' 1992.
80.  Davies Paul: «Θεός και μοντέρνα Φυσική», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 1988.
81.  Dawkins Richard: «Η περί θεού αυταπάτη», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα, 2007.
82.  Deschner K.: «Abermals kraehte der Hahn - Eine Demaskierung des Chistentums», εκδ. «Rowohlt», Hamburg 1972.
83.  Deschner K.: «Die Kriminalgeschichte des Christentums», 10 Baende, εκδ. «rororo Sachbuch», 2004.
84.  Evans J.A.S.: «Η εποχή του Ιουστινιανού», εκδ. «Οδυσσέας», Αθήνα 1999.
85.  Farmelo Graham (επιμέλεια): «Οι μεγάλες εξισώσεις του 20ου αιώνα», εκδ. «Αλεξάνδρεια», Αθήνα 2004.
86.  Feynman Richard: «Το νόημα των πραγμάτων», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 1998.
87.  Fischer E.P.: «Aristoteles, Einstein & Co., Eine kleine Geschichte der Wissenschaft in Portraets», εκδ. «Piper», 2000.
88.  Fischer E.P.: «Leonardo, Heisenberg & Co., Eine kleine Geschichte der Wissenschaft in Portraets», εκδ. «Piper», 2002.
89.  Fischer E.P.: «Die andere Bildung - Was man von den Naturwissenschaften wissen muss», εκδ. «Ullstein», 2003.
90.  Forbes R.J. - Dijksterhuis E.J.: «A history of science and technology», London 1963.
91.  Gehrke H-J.: «Ιστορία του ελληνιστικού κόσμου», ΜΙΕΤ, 2000.
92.  Gille B.: «Histoire des Techniques, Technique, civilisation et sciences, Encyclopedie de la Pleiade», 1978.
93.  Grant Edward: «Οι φυσικές επιστήμες κατά το Μεσαίωνα», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1994.
94.  Gribbin John: «Science, a History 1543-2001», εκδ. «Penguin/Lane», 2002
95.  Gregory Andrew: «Εύρηκα! - Η ανακάλυψη της επιστήμης στην αρχαία Ελλάδα», εκδ. «University Studio Press», Θεσ/νίκη 2007
96.  Hankins Th.: «Επιστήμη & Διαφωτισμός», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1998.
97.  Hanson Victor Davis: «Πελοποννησιακός Πόλεμος», εκδ. «Λιβάνη», Αθήνα 2007.
98.  Harris Sam: «The End of Faith», Norton, London 2005.
99.  Hausen Karin - Reinhard Ruerup: «Moderne Technikgeschichte», Kiepenheuer & Witsch, Koeln 1975.
100.     Herschke Otmar: «Was wird morgen anders sein? Wissenschaftler sehen die Zukunft», dtv, Muenchen 1969.
101.     Hirschberger Joh.: «Geschichte der Philosophie», 2 Baende, Herder-Verlag, Freiburg 1980.
102.     Huntington S., Ζουράρις Κ., Γιανναράς Χρ. κ.ά.: «Η σύγκρουση Ανατολής και Δύσης και η πρόκληση Χάντιγκτον», Εναλλακτικές Εκδόσεις, Αθήνα 2002.
103.     Ihde Don: «Φιλοσοφία της Τεχνολογίας», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 2004.
104.     Inalcik Halil: «The Ottoman Empire - The Classical Age, 1300-1600», London, 1973
105.     Kaehler Gert: «Geschichte des Wohnens» Bd. 5, «Deutsche Verlags-Anstalt», Muenchen 1996 κ.ε.
106.     Kenny Anthony: «Ιστορία της δυτικής Φιλοσοφίας», εκδ. «Νεφέλη», Αθήνα 2005.
107.     Jackson Joe: «A World on Fire: A Heretic, an Aristocrat and the Race to Discover Oxygen», Viking Penguin 2005.
108.     Jacomy Bruno: «Συνοπτική ιστορία των τεχνικών», Πολιτιστικό ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Αθήνα 1995.
109.     Junker Thomas: «Geschichte der Biologie, Die Wissenschaft vom Leben», Verlag C.Beck, Muenchen 2004.
110.     Laszlo Ervin: «Wissenschaft und Wirklichkeit, Insel Taschenbuch, Frankfurt-Leipzig 1994.
111.     Le Goff Jacques: «Οι διανοούμενοι στο Μεσαίωνα», εκδ. «Κέδρος», Αθήνα 2002.
112.     Le Goff Jacques: «Η Ευρώπη γεννήθηκε τον Μεσαίωνα;», εκδ. «Πόλις», Αθήνα, 2006.
113.     Leicester Henry: «Ιστορία της Χημείας», εκδ. «Τροχαλία», Αθήνα 1993.
114.     Lemerle Paul: «Ο πρώτος Βυζαντινός Ουμανισμός», MIET, 1985.
115.     Lenzman I.: «Οι ρίζες του Χριστιανισμού», εκδ. «Κέδρος», Αθήνα 2001.
116.     Levy David (επιμέλεια): «Το Βιβλίο του Κόσμου», εκδ. «Αλεξάνδρεια», Αθήνα 2004.
117.     Lilley Samuel: «Men, Machines and History», London: Cobbett 1948, 3rd ed. New York 1966.
118.     Lilley Samuel: «Menschen und Maschinen. Eine kurze Geschichte der Technik», Wien: Schoenbrunn 1952.
119.     Lloyd G.E.R.: «Αρχαία Ελληνική Επιστήμη», Α' και Β', ΠΕΚ, Αθήνα 2005.
120.     Maddison A.: «The World Economy, Historical Statistics», OECD 2006.
121.     Maier Franz-Georgl: «Byzanz, Fischer Weltgeschichte», Fischer, Frankfurt 1973.
122.     Mango Cyril: «Βυζάντιο, Η αυτοκρατορία της νέας Ρώμης», ΜΙΕΤ, Αθήνα 2002.
123.     McCabe Joseph: «History's Greatest Liars», εκδ. «Amer. Atheist Pr.», 1985.
124.     McNeill William H.: «Ιστορία της ανθρώπινης κοινωνίας», εκδ. «Παρασκήνιο», 1992.
125.     Mindell David: «The Evolving World, Evolution in Everyday Life», Harvard University Press, London 2006.
126.     Morris Richard: «The Last Sorcerers: The Path From Alchemy to the Periodic Table», εκδ. «Joseph Henry Press», Washington 2003.
127.     Morus Iwan Rhys: «When Physics Bekame King», εκδ. «The University of Chicago Press», 2005.
128.     Moscovici S.: «Τεχνική και φύση στον ευρωπαϊκό πολιτισμό», εκδ. «Νεφέλη», Αθήνα 1999.
129.     Mumford Lewis: «Τέχνη και Τεχνική», εκδ. «Νησίδες», Αθήνα 1997.
130.     Mumford Lewis: «Τεχνική και Πολιτισμός», εκδ. «Νησίδες», Αθήνα 1997.
131.     Neugebauer O.: «Οι θετικές επιστήμες στην αρχαιότητα», ΜΙΕΤ, 1990.
132.     Norwich J.: «Σύντομη Ιστορία του Βυζαντίου», εκδ. «Γκοβόστης», Αθήνα 1999.
133.     Pacey Arnold: «Η τεχνολογία στον παγκόσμιο πολιτισμό», Πολιτιστικό ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Αθήνα 1996.
134.     Pirker Theo: «Technik-Report», εκδ. «dtv», Muenchen 1971.
135.     Polastron L.: «Books on Fire - The Destruction of Libraries throughout History», εκδ. «Inner Traditions International», 2007.
136.     Posner Richard: «Catastrophe: Risk and Response», εκδ. «Oxford University Press», Oxford 2005. 
137.     Price Derek De Solla: «The Antikythera Mechanism - A Calendar Computer from ca. 80 B.C.», Science History Publications, New York, 1975
138.     Roberts J.M.: «Παγκόσμια Ιστορία», Α'+Β', εκδ. «Οδυσσέας», Αθήνα 1999, 2002.
139.     Runciman Steven: «Η τελευταία βυζαντινή αναγέννηση», εκδ. «ΔΟΜΟΣ», Αθήνα 1980.
140.     Runciman Steven: «Η βυζαντινή θεοκρατία», εκδ. «ΔΟΜΟΣ», Αθήνα 1982.
141.     Russo Francois: «Εισαγωγή στην ιστορία των τεχνικών», εκδ. «ΔΙΑΥΛΟΣ», Αθήνα 2006.
142.     Russo Lucio: «Η Λησμονημένη Επανάσταση», Πολιτιστικό ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, Αθήνα 1993.
143.     Saller Karl: «Ιστορία των ανθρώπινων φυλών», εκδ. «Πορεία», Αθήνα 1989.
144.     Salmon Merrilee H. κ.ά.: «Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Επιστήμης», ΠΕΚ, Αθήνα 2003.
145.     Salomon Jean-Jacques: «Επιβιώνοντας της Επιστήμης», εκδ. «Μπουκουμάνης», Αθήνα 2003
146.     Selleri Franco: «Η διαμάχη για την κβαντική θεωρία», εκδ. «Gutenberg», Αθήνα 1986
147.     Shapin Steven: «Η επιστημονική επανάσταση, Η καταγωγή της σύγχρονης επιστημονικής αντίληψης», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 2003.
148.     Shermer Michael: «Γιατί οι άνθρωποι πιστεύουν σε παράξενα πράγματα;», ΠEK, Ηράκλειο 2004.
149.     Schneider Eric - Saga Dorion: «Into the Cool - Energy Cool, Thermodynamics and Life», εκδ. «The University of Chicago Press», 2005.
150.     Schneider Helmuth: «Einfuhrung in die antike Technikgeschichte», Darmstadt: WBG 1992.
151.     Schwanitz Dietrich: «Bildung - Alles was man wissen muss», Goldmann, Muenchen 2002.
152.     Sjobbema D.J.W.: «Geschichte der Elektronik», Elektor-Verlag, Aachen 1998.
153.     Smith Philip: «Πολιτισμική Θεωρία», εκδ. «Ελληνικά Κριτική», Αθήνα 2006.
154.     Snow C.P.: «Οι δύο κουλτούρες», εκδ. «Ελληνικά Γράμματα», Αθήνα 1995.
155.     Sprague De Camp L.: «The Ancient Engineers», Ballantine, 1963
156.     Spierling Volker: «Kleine Geschichte der Philosophie», Serie Piper, Muenchen 2002.
157.     Stavrianos L.S.: «The Balkans since 1453», εκδ. «Hurst», London 2001.
158.     Stein-Holzheim Robert: «95 Thesen fuer das dritte Jahrtausend», Innernet 2000.
159.     Stengers Is. - Bensaude-Vincent B.: «Ιστορία της Χημείας», εκδ. «Π.Τραυλός», Αθήνα 1999.
160.     Stengers Victor: «God - The Failed Hypothesis: How science shows that god does not exist», εκδ. «Prometheus Books», N.Y. 2007.
161.     ten Horn-van Nispen Marie-Louise: «400.000 Jahre Technikgeschichte», Primus Verlag, Darmstadt 1999.
162.     Toynbee Arnold: «Der Gang der Weltgeschichte - Aufstieg und Verfall der Kulturen», 2 τόμοι, dtv-Wissenschaftliche Reihe, Muenchen 1970.
163.     Toynbee Arnold: «Der Gang der Weltgeschichte - Kulturen im Uebergang», 2 τόμοι, dtv-Wissenschaftliche Reihe, Muenchen 1970.
164.     Troitzsch Ulrich - Weber Wolfhard (Hg.): «Die Technik, Von den Anfangen bis zur Gegenwart», Georg Westermann Verlag, Braunschweig 1982.
165.     Weinberg Steven: «Όνειρα για μια τελική θεωρία, Η αναζήτηση των θεμελιωδών νόμων της φύσης», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 1995.
166.     Werner Ernst: «Die Geburt einer Grossmacht - Die Osmanen», Wien 1985
167.     Westfall R.S.: «Η συγκρότηση της σύγχρονης επιστήμης», ΠΕΚ, Ηράκλειο 1995. 
168.     White MIchael: «Λεονάρντο ντα Βίντσι, Ο πρώτος επιστήμονας», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 2004.
169.     Wilson Edward O.: «Consilience, The Unity of Knowledge», Knopf, New York 1998.
170.     Woolgar Steve: «Επιστήμη, Η ιδέα καθ' αυτήν», εκδ. «Κάτοπτρο», Αθήνα 2003.


ΜΙΕΤ = Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, ΠΕΚ= Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης

Άλλες πηγές
 
171.     Ανωνύμου του Έλληνος: «Ελληνική Νομαρχία, Εν Ιταλία 1806», εκδ. «Βαγιονάκης», Αθήνα.
172.     Αλαχιώτης Στ. Ν.: «Γιατί ο Δαρβίνος είχε δίκιο», Εφημερίδα Το Βήμα, 12-09-1999.
173.     Ανδριανέσης Παν.: «Τεχνοφοβία-Επαίδευση: 1-0», Περιοδικό «PC Master»,14-06-2000.
174.     Αποστολόπουλος Δ.Γ.: «Χαλίφης αυτοκράτορας- Ρωμιός πατριάρχης», Εφημερίδα Καθημερινή, 29-05-2005.
175.     Αποστολόπουλος Δ.Γ.: «Xαλίφης αυτοκράτορας ή Καρλομάγνος», Εφημερίδα Καθημερινή, 22-01-2006.
176.     Γέμτος Α. Π.: «Η επικαιρότητα του Διαφωτισμού», περιοδικό ΝΕYΣΙΣ 11, 2002, σελ. 79-185.
177.     Γιάγκου 'Αρτεμις: «Φώτα της πόλης, μια λεπτομέρεια του ελληνικού μοντερνισμού», Ελληνικός αστικός χώρος, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα 2004, σελ. 15-34.
178.     Γιανναράς Χρ.: «Προϊόντα διανοητικής έκπτωσης», Εφημερίδα Καθημερινή, 18-09-2005.
179.     Δεσποτόπουλος Κ.Ι.: «Τα όρια της επιστημονικής έρευνας», Εφημερίδα Καθημερινή, 17-06-2004.
180.     Δήμου Νίκος: «Ο Θρίαμβος της Μούχλας!», Περιοδικό RAM, 01-07-2000.
181.     Κασσιανού Νίνα: «Σκαπανείς του τεχνικού πολιτισμού», εκδ. Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου, Θεσ/νίκη 2006.
182.     Κέλσος: «Αληθής λόγος κατά χριστιανών», εκδ. Μ.Βερέττας, Αθήνα 2004.
183.     Κονιδάρη Ελένη: «Εκπαιδευτικοί και νέες τεχνολογίες - οι στάσεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τους ΗΥ και οι πεποιθήσεις τους για τη διδασκαλία και τη διδακτική αυτεπάρκειά τους», Αθήνα 2002
184.     Κοντράρου-Ρασσιά Ν.: «Είχαν οι Αρχαίοι στένσιλ;», Εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 07-08-2005.
185.     Κουμάντος Γεώργιος: «Προτάσεις Πολιτισμού», Εφημερίδα Καθημερινή, 25-12-2004.
186.     Λαμνής Στ.: Αριθμητική-Γεωμετρία-Αλγεβρα στους χρόνους της Τουρκοκρατίας, περιοδικό ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ της Ε.Μ.Ε., τεύχη 55-56, Ιανουάριος-Ιούνιος 2005.
187.     Μαλιγκούδης Φαίδων: «Εν-στάσεις: Η τρίτη αυτοκρατορία», Εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 09-03-2006.
188.     Πορφύριος: «Κατά χριστιανών», εκδ. Μ.Βερέττας, Αθήνα 2004.
189.     Πορφύριος: «Περί αγαλμάτων», εκδ. Μ.Βερέττας, Αθήνα 2003.
190.     Σαρτζετάκης Χρήστος: «Η εκκλησιαστική διαμάχη», Εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 19-10-2003.
191.     Σιακαντάρης Γιώργος: «Συγκλονιστικές εποχές, Συναρπαστικοί άνθρωποι», περιοδικό Βιβλιοθήκη Ελευθεροτυπίας, τεύχος 370, Αύγουστος 2005.
192.     Τάσιος Θ.Π.: «Η διαφάνεια και οι αρχαίοι, Εφημερίδα» Το Βήμα, 04-05-2002.
193.     Τζουραμάνης Α. - Σπυρόπουλος Β.: «Ένα on-line εκπαιδευτικό βοήθημα για την Υλικοτεχνική Υποδομή και τη Λειτουργική Διάρθρωση των Βυζαντινών Νοσοκομείων», Πρακτικά 28ου Πανελληνίου Ιατρικού Συνεδρίου, Αθήνα 21-25 Μαϊου 2002, σ. 105.
194.     Τσαπόγας Γιώργος: «Το πρώτο λαμπιόνι ανάβει το 1888, Ιστορικές αναδρομές του εξηλεκτρισμού στην Ελλάδα», Ιδιωτική έκδοση του συγγραφέα, Αθήνα 2006.
195.     Τσώλη Θεοδώρα: «Το επιστημονικό προφίλ του Ευρωπαίου», Εφημερίδα Το Βήμα, 07-08-2005.
196.     Τύμπας Αριστ.: «Η καλλιέργεια μιας κριτικής κατανόησης της σχέσης τεχνολογίας-κοινωνίας: Μια κρίσιμη συνιστώσα της γενικής εκπαίδευσης σύγχρονων πολιτών», Διημερίδα Τ.Ε.Ε. «Μηχανικοί και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση», Αθήνα, Απρίλιος 2005.
197.     Φραγκόπουλος Στ.: «Βασική Ηλεκτροτεχνία Ι», Εκδ. Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα 1985 κ.ε.
198.     Χατζηιωάννου, Μ. κ.ά.: «Το Μεταξουργείο της Αθήνας», Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών , Αθήνα 1995. 
199.     Chebel Malek: «Les cinq chantiers de l'islam», Περιοδικό Nouvel Observateur, 02-02-2006.
200.     Forero Juan, εφημερίδα New York Times: Οι ιθαγενείς που επέλεξαν τα «φώτα της πόλης», Εφημερίδα Καθημερινή, 16-05-2006.
201.     Krugman Paul: «Φαινόμενο θερμοκηπίου», Εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 16-06-2006.
202.     Lawson Mark, εφημερίδα Guardian: «Όταν η τεχνολογία κλείνει τον πολιτισμό σε μια μικροσυσκευή», Εφημερίδα Καθημερινή, 12-08-2005.
203.     Lippe Wolfram: «Ein Ueberblick ueber die Entwicklung der Rechenautomaten - Das Raederwerk von Antikythera», Vorlesungs-Skript Uni Muenster 2005.
204.     New York Times: Το Βατικανό για τη θεωρία της εξέλιξης, Εφημερίδα Καθημερινή, 20-01-2006.
205.     New York Times: «Έκκληση για ανακωχή στη μάχη μεταξύ θρησκείας και επιστήμης», Εφημερίδα Καθημερινή, 4-3-2006
206.     New York Times: «Ο νους και η πίστη», Εφημερίδα Καθημερινή, 16-6-2006
207.     Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (ΕΛΟΤ): Διεθνές Σύστημα Μονάδων, Αθήνα 1999.
208.     ΕΤΒΑ: «Ιστορία της νεοελληνικής τεχνολογίας», Τριήμερο εργασίας Πάτρας, 1988.
209.    α) Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών του Ε.Ι.Ε.: «Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο», Πρακτικά του Α' Διεθνούς Συμποσίου, Αθήνα 1989.
         β) Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών του Ε.Ι.Ε.: «Οι σκοτεινοί αιώνες του Βυζαντίου (7ος-8ος αιώνας), Πρακτικά Θ' Διεθνούς Συμποσίου, Αθήνα 2001.
210.     Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών του Ε.Ι.Ε.: «Η αυτοκρατορία σε κρίση(;), Το Βυζάντιο τον 11ο αιώνα, Πρακτικά ΙΑ' Διεθνούς Συμποσίου, Αθήνα 2003.
211.     Ο ιός της Κυριακής: «Δαρβίνος και Εκκλησία», Εφημερίδα Ελευθεροτυπία, 30-07-2000.
212.     ΟΤΕ: «Η ανάπτυξη των Επικοινωνιών στην Ελλάδα», 1821-1998, Αθήνα 1998.
213.     Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ): «Δια πυρός και σιδήρου, 80 χρόνια», Αθήνα 2003.
214.     Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ): Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, Α' Συνέδριο, Αθήνα 1997.
215.     Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ): Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, Β' Συνέδριο, Αθήνα 2006.
216.     Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού: Ύστερη Βυζαντινή Περίοδος, 1204-1453 
217.     Ψηφιακή βιβλιοθήκη: Ελληνομνήμων 
218.     Περιοδικό ιστορίας και φιλοσοφίας της επιστήμης και της τεχνολογίας:ΝΕΥΣΙΣ 
219.     Στ. Φραγκόπουλος: Οι σημαντικότεροι άνθρωποι ...  .
220.     «Ιστορία των Ελλήνων», Εκδόσεις ΔΟΜΗ, β' έκδοση, Αθήνα 2006 κ.ε.
221.     «Technikgeschichte», edition sigma e.Kfm., Berlin.
222.     Technikgeschichte-Guide, Clio onlineThe Dibner Library Portrait Collection 
223.     Lexikon Philosophen & Logiker: Philosophenlexikon 
224.     Λεξικό Ελληνικής Μυθολογίας: Mythologie 
225.     Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας, Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
226.     The History and Philosophy of Science: A Selection of Web and other Sources 
227.     Institute and Museum of the History of Science 
228.     Wissenschaftshistorischer www-Server in Deutschland 
229.     ΕΜΠ: Δημιουργία Συστήματος Πληροφοριών Μεγάλων Ταμιευτήρων της Ελλάδας 
230.     Τεύχος «Ιστορικά» εφημερίδας Ελευθεροτυπία, Β. Παναγόπουλος (επιμελητής), καθηγ. Φ. Μαλιγκούδης (επιστ. υπεύθυνος):
o        Πλήθων και Μυστράς, Νοέ. 2000.
o        Η βυζαντινή Μικρά Ασία, Ιαν. 2001.
o        Η Ιερά Εξέτασις, Φεβρ. 2001.
o        Καρλομάγνος, Μάιος 2001.
o        Αναγέννηση, Μάιος 2001.
o        Η εποχή των Κομνηνών, Μάιος 2001.
o        Ελλάδα-Ρώμη I, Δεκ. 2001.
o        Ο Ναπολέων της Ιαπωνίας, Ιαν. 2002.
o        Το Σχίσμα, Μάιος 2002.
o        Ο βυζαντινός άνθρωπος, Ιούλιος 2002.
o        Βυζαντινή Αναγέννηση, Οκτ. 2002.
o        Αρχαίοι Έλληνες Αστρονόμοι, Ιαν. 2003.
o        Η τεχνολογία στην αρχαία Ελλάδα, Ιαν. 2003.
o        Ελλάδα-Ρώμη II, Ιαν. 2003.
o        Το Βυζάντιο πριν από την άλωση, Μάιος 2003.
o      Ελλάδα-Ρώμη IΙI, Ιούνιος 2003.
o      Η ιστορία των φυλακών, Δεκ. 2003.
o      Έλληνες στη Δύση, 15ος αιώνας, Ιαν. 2004.
o      Κράτος και Εκκλησία, Απρίλιος 2004.
o      Κων/νος Παλαιολόγος, Μάιος 2004.
o      Εξεγέρσεις στο Βυζάντιο, Νοέ. 2004.
o      Αριστοτέλης, Ι+ΙΙ, Δεκ. 2004.
o      Οι «περιθωριακοί», Δεκ. 2004.
o      Ιστορία του σιδηροδρόμου, Απρ. 2005.
o      Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, Απρ. 2005.
o      Οθωμανική Αυτοκρατορία Ι+ΙΙ, Μάιος 2005.
o      Πειρατές στο Αιγαίο, Ιούνιος 2005.
o      Οι περιηγήσεις του Σ. Γκουφιέ, Αύγ. 2005.
o      Οι περιηγήσεις του Γκ. Ολιβιέ, Αύγ. 2005
231.     Τεύχος «Οι πρωτοπόροι» εφημερίδας Ελευθεροτυπία, Βαγγέλης Παναγόπουλος (υπεύθυνος έκδοσης):
o  Αϊνστάιν 'Αλμπερτ, Ο φιλόσοφος της Φυσικής, τ.2, Οκτ. 2005.
o  Αμπέρ Αντρέ-Μαρί, Ο «Νεύτων» του Ηλεκτρισμού, τ.5, Οκτ. 2005.
o  Λεονάρντο ντα Βίντσι, Πανεπιστήμονας και δημιουργός, τ.17, Ιαν. 2006.
o  Βολτέρος, Ο εμπνευστής μιας επανάστασης, τ.18, Ιαν. 2006.
o  Γαλιλαίος, Ο αστρονόμος που πάταγε στη Γη, τ.19, Φεβ. 2006.
o  Γουτεμβέργιος, Ο πατέρας της τυπογραφίας, τ.21, Φεβ. 2006.
o  Δαρβίνος, Ο θεμελιωτής της εξέλιξης, τ.23, Μάρ. 2006.
o  Έρασμος, Ένας συνειδητός Ευρωπαίος, τ.24, Μάρ. 2006.
o  Καρτέσιος, Ο εμπνευστής του ορθολογισμού, τ.28, Απρ. 2006.
o  Κιουρί Μαρία, Η κυρία της επιστήμης, τ.30, Απρ. 2006.
o  Λε Κορμπυζιέ, Ένας Μεσσίας της Αρχιτεκτονικής, τ.31, Απρ. 2006.
o  Νεύτων Ισαάκ, Ο παγκόσμιος νους, τ.39, Ιούν. 2006.
o  Πασκάλ Μπλεζ, Ο φυσικός-διανοητής, τ.42, Ιούλ. 2006.
o  Παστέρ Λουί, Ο πατέρας της Μικροβιολογίας, τ.43, Ιούλ. 2006.
o  Ράσελ Μπέρτραντ, Ο στοχαστής της ειρήνης, τ.45, Αύγ. 2006.
o  Ρουσό Ζαν-Ζακ, Ο παγκόσμιος πολίτης, τ.49, Αύγ. 2006.
o  Σμιθ Ανταμ, Ο παρεξηγημένος Σκοτσέζος, τ.52, Σεπτ. 2006.
232.     Τεύχος «Επτά Ημέρες» εφημερίδας Καθημερινή, Ελένη Τράιου (επιμελήτρια):
o  Ελλάδα & Θάλασσα, Αθήνα 1997.
o  Ύστερη αρχαιότητα, Φεβρουάριος 2001.
o  Βυζάντιο - Έργα και Ημέρες, Νοέμβριος 2001.
o  Βυζαντινοί και Αρχαιότητα, Ιανουάριος 2003.
o  Δεισιδαιμονίες - Εξορκίζοντας το κακό, Σεπτέμβριος 2003.
o  Αναγέννηση και Ελλάδα, Ιανουάριος 2004.
o  Μαθηματικά και Λογοτεχνία, Απρίλιος 2004.
o  Η αγωνία της πρόγνωσης- Μαντική και Προφητεία, Δεκ. 2004.
o  Τέχνη και Πολιτική, Ιανουάριος 2005.
o  Τέχνη και Τεχνολογία, Φεβρουάριος 2005.
o  Χιροσίμα, Όπλα μαζικής καταστροφής, Αύγουστος 2005.
o  Τα πλοία γράφουν Ιστορία, Αύγουστος 2005.
233.     Περιοδικό «Τα Ιστορικά» Περιοδική έκδοση ιστορικών σπουδών, Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα, Αθήνα:
    • Φίλιππος Ηλιού: Συγχωροχάρτια Α', τεύχος 1, Σεπτ. 1983.
    • Φίλιππος Ηλιού: Συγχωροχάρτια Β', τεύχος 3, Μάιος 1985.
234.     Περιοδικό «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ» Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη, Αννα Λαμπράκη (εκδότρια-διευθύντρια):
    • Tεχνολογία των Aρχαίων, τ. 9, Νοέμβριος 1983.
    • Tο πλοίο, τ. 32, Σεπτέμβριος 1989.
    • Η τεχνολογία στην προϊστορική Ελλάδα, τ. 94, Μάρτιος 2005.
    • Η τεχνολογία των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων, τ. 95, Ιούνιος 2005.
    • Η τεχνολογία των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων, τ. 96, Σεπτ. 2005.