30 June 2007
Η κλήση του κυρίου και η κλίση του υποτακτικού
Ο συγκεκριμένος παπάς ονομάζεται Νικόλαος Κατινάς. Βλέπε επίσης εδώ,
το αμερικάνικο site orthodoxreform και το επίσης αμερικάνικο site Η Παναγία
να μας προστατεύει από τους παιδεραστές ... ναι, σώθηκαν τώρα!
.
29 June 2007
Έκρηξη και πυργαγιά σε μετασχηματιστή
Ο συνηθέστερος λόγος μιας τέτοιας καταστροφής είναι προφανώς η υψηλή θερμοκρασία, αφενός η εξωτερική λόγω καύσωνα και αφετέρου η εσωτερική, λόγω αυξημένου ρεύματος. Η υψηλή θερμοκρασία μειώνει τις αντοχές των μονωτικών υλικών, με αποτέλεσμα να προκύψει σε κάποιο ασθενές σημείο μία τοπική διάσπαση (μικροκεραυνός) και, συχνά, βραχυκύκλωμα. Λόγω του πολύ υψηλού ρεύματος διαρροής και της πολύ μεγάλης θερμοκρασίας που δημιουργείται εξ αυτού, πριν προλάβουν να αντιδράσουν οι προστατευτικές ασφάλειες, αναφλέγεται το ψυκτικό "λάδι" του μετασχηματιστή, πράγμα που προκαλεί και την εντυπωσιακή φλόγα.
Και δεν πρόκειται για μαγειρικό έλαιον, αλλά για Κλοφέν (Polychlorinated biphenyl, PCB), ένα ισχυρά δηλητηριώδες και καρκινογόνο, ελαιώδες υλικό, το οποίο έχει όμως πολύ καλή συμπεριφορά στην απαγωγή θερμότητας. Κάθε επαφή με το συγκεκριμένο "λάδι" προκαλεί δραστικές βλάβες στην υγεία, μέχρι και θάνατο.
28 June 2007
Τελευταία φωτογραφία
πριν σκάσει το κύμα από το τσουνάμι...
(click)
Τελικά, στην πραγματικότητα είναι μια αμμοθύελα, όπως δείχνουν και οι επόμενες φωτογραφίες δεξιά πάνω και οι δύο κάτω! Τα περί τσουνάμι είναι εφευρημένα!
.
27 June 2007
Περιβάλλον με αιρετική ματιά στην επικαιρότητα (2ον)
Περιβαλλοντολόγος, πρώην
Δ/ντής Ερευνητικού Ινστιτούτου
Ματιές στην επικαιρότητα σε ότι αφορά το περιβάλλον με ερωτηματικά, καχυποψία, απαισιοδοξία, αλλά και αισιοδοξία για τις προοπτικές καλύτερης ποιότητας ζωής.
1. Για τη Ρύπανση στη Σαντορίνη. Πρόστιμο που ξεπερνά το 1,1 εκατ. ευρώ επέβαλε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στην πλοιοκτήτρια εταιρεία του Sea Diamond λόγω της ρύπανσης στη Σαντορίνη, αλλά και για το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει υποβληθεί σχέδιο απάντλησης των καυσίμων από το πλοίο. Το πρόστιμο επιβλήθηκε διότι:
- προκλήθηκε ρύπανση της ευρύτερης θαλάσσιας περιοχής του ναυαγίου και προσβλήθηκαν μεγάλα τμήματα των παρακείμενων ακτών με ρυπογόνες ουσίες.
- ο υπαίτιος δεν υπέβαλε μέχρι σήμερα τελικό σχέδιο απάντλησης καυσίμων και λοιπών ρυπογόνων ουσιών από τους χώρους των ναυαγίων.
- ο υπαίτιος δεν ανέθεσε άμεσα τη διενέργεια δειγματοληψιών, την καταγραφή και συνεχή παρακολούθηση των συνεπειών στη θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα της ευρύτερης περιοχής του ναυαγίου. ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ περιμένουμε με τα πρόστιμα να επαναφέρουμε το περιβάλλον όπως ήταν πριν!
2. Πλωτή μονάδα αφαλάτωσης στις Κυκλάδες. Είναι έτοιμη η πρώτη παγκοσμίως μονάδα αφαλάτωσης, που θα λειτουργεί στη θάλασσα ανοικτά της Ηρακλειάς. Η πλωτή ανεμογεννήτρια έχει το πλεονέκτημα ότι τοποθετείται σε μεγάλη απόσταση από τη στεριά, όπου η ταχύτητα του ανέμου είναι πολύ μεγαλύτερη και σταθερή. Η ρυμούλκησή της ξεκίνησε το Σάββατο από ειδικό σκάφος και αναμένεται σύντομα να φθάσει στην Ηρακλειά, όπου πρόκειται να λειτουργήσει. Άλλες τρεις πλωτές ανεμογεννήτριες θα εγκατασταθούν στη Σύμη, στην Αμοργό και σε κάποιο κυκλαδονήσι και θα παράγουν από 200 κυβικά μέτρα νερό, η κάθε μία. Αυτή ελληνική κατασκευή που ονομάστηκε Υδριάδα, συμβάλλει στην κάλυψη της ζήτησης νερού στα νησιά με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον και με πολύ χαμηλό κόστος. Ωστόσο, όταν αυξηθεί η τουριστική κίνηση και οι ανάγκες ύδρευσης, είναι πιθανόν να χρειαστεί και πάλι τροφοδοσία του νησιού με τα γνωστά νερουλάδικα, τα οποία πωλούν το νερό προς 10 ευρώ το κυβικό. Σημειώνεται ότι εφεδρικά και επικουρικά έχει εγκατασταθεί και φωτοβολταϊκό σύστημα, ενώ η μονάδα είναι αυτόνομη και δεν είναι απαραίτητη η σύνδεσή της με δίκτυο της ΔΕΗ. Η κατασκευή έχει το ύψος μιας πολυκατοικίας 10 ορόφων, ζυγίζει 150 τόνους και κόστισε 2,8 εκατ. ευρώ. Οι υπεύθυνοι του έργου εκτιμούν ότι το κόστος των επόμενων πλωτών ανεμογεννητριών δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 700.000 ευρώ, και αυτό επειδή το πρωτότυπο είναι πάντοτε ακριβότερο. ΚΑΙ Ο ΠΑΝΤΑ ΚΑΧΥΠΟΠΤΟΣ μπορεί να εικάσει! Ενδεχομένως να επηρεαστεί η αλιευτική παραγωγή των πιο πάνω περιοχών, γιατί οι ανεμογεννήτριες, δυνατό να δημιουργήσουν ψύχρανση των επιφανειακών νερών και μεταβολή των ρευμάτων της εκεί θάλασσας, με αποτέλεσμα το πλαγκτό και οι άλλες οικολογικές παράμετροι να υποστούν πιέσεις, απειλές και κινδύνους διάρρηξης στο εκεί οικοσύστημα. Δηλαδή, μια ακόμη απειλή παραμονεύει, αν επεκταθούν οι πλωτές ανεμογεννήτριες στις θάλασσές μας.
3. Δασικοί χάρτες με…Ρεαλισμό. «Αν δεν αποφασίσουμε να είμαστε θαρραλέοι, να δούμε την πραγματική κατάσταση της χώρας, τότε δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ δασικοί χάρτες», δήλωσε χθες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Ο. Κολοζώφ για την οριογράφηση των δασών και των δασικών εκτάσεων. «Εάν κλείνουμε τα μάτια και επιμένουμε στο 1945 δεν θα γίνουν ποτέ δασικοί χάρτες» τόνισε ο κ. Σουφλιάς, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι, η βάση «άπαξ δάσος πάντα δάσος» είναι αυτή που δημιούργησε όλα αυτά τα προβλήματα. Σημειώνεται ότι οι αεροφωτογραφίες του 1945 αποτελούν τη βάση για να χαρακτηρισθεί μία περιοχή δασική. Στην προτεινόμενη από την κυβέρνηση αναθεώρηση του Συντάγματος (άρθρο 24), στόχος ήταν να λαμβάνονται υπόψη για το χαρακτηρισμό μίας περιοχής οι αεροφωτογραφίες του 1975. Από την πλευρά του, ο κ. Κολοζώφ αναρωτήθηκε τι έννοια έχει η οριοθέτηση εάν δεν μπορεί να υπάρξει παραγωγή δικαίου. Δηλαδή κύριοι της Βουλής, σας ενδιαφέρει το δέντρο ή το ΔΑΣΟΣ? Εμάς, ως πολίτες μας ενδιαφέρει το Δάσος ως ολότητα με ορθολογική αντιμετώπιση του περιβάλλοντος.
Δρ. Θ. Κουσουρής, http://www.perivallon.com
26 June 2007
Επιτέλους σε μια ήσυχη παραλία...
24 June 2007
Εσείς, εμείς, το chat και … οι άλλοι, μέρος V
23 June 2007
Διαχρονική οπισθοδρομικότητα
Οπως και άλλοι σφοδροί επικριτές του Ισλάμ, η Αγιάν Χίρσι Αλι ζει σε καθεστώς εικοσιτετράωρης αστυνομικής προστασίας, υπομένει όμως αυτή τη δύσκολη κατάσταση με σπάνια ψυχραιμία και χάρη. Ψηλή και λυγερή, με χαμόγελο μικρού κοριτσιού, η Σομαλο–ολλανδή υπερασπίστρια των ανθρώπινων δικαιωμάτων μοιάζει με μοντέλο και μιλάει σαν εμπειροπόλεμος διανοούμενος.
Πριν από περίπου δύο χρόνια, ένας Ολλανδός μαροκινής καταγωγής, ο Μοχάμεντ Μπουγερί, έστειλε ένα γράμμα στην Αγιάν Χίρσι Αλι, χαρακτηρίζοντάς τη «φονταμενταλίστρια άπιστη» και «στρατιώτη του σατανά». Ο μακάβριος τρόπος που διάλεξε να παραδώσει το γράμμα ήταν καρφώνοντάς το στο στήθος του σκηνοθέτη Τέο βαν Γκογκ, τον οποίο είχε ήδη πυροβολήσει οκτώ φορές. Ο Βαν Γκογκ, απόγονος του μεγάλου ζωγράφου, είχε κάνει μια ταινία μικρού μήκους μαζί με την Αλι, με τίτλο «Υποταγή 1», στην οποία στίχοι από το Κοράνι, που αναφέρονται στο δικαίωμα του άντρα να χτυπάει τη γυναίκα του, παρουσιάζονταν χαραγμένοι στο σώμα μιας ηθοποιού.
Ο λόγος που ο Μπουγερί σκότωσε τον Βαν Γκογκ και όχι την Αλι ήταν επειδή εκείνη βρισκόταν ήδη υπό αστυνομική προστασία. Δύο χρόνια πριν από τον φόνο του Βαν Γκογκ, είχε αποκαλέσει το Ισλάμ «οπισθοδρομικό» σε μια τηλεοπτική συζήτηση, και είχε υποχρεωθεί να ζει κρυμμένη. Στη συνέχεια, το ολλανδικό Φιλελεύθερο Κόμμα τής πρόσφερε μια θέση βουλευτή, που της έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθεί με θέματα όπως η ενδοοικογενειακή βία και ο γεννητικός ακρωτηριασμός των γυναικών – εκστρατείες που βρίσκονταν κάποτε στην πρώτη γραμμή των φεμινιστικών κινητοποιήσεων, αλλά τελευταία έμειναν στο περιθώριο εξαιτίας των πολυπολιτισμικών ευαισθησιών της Αριστεράς.
Η κατά τεκμήριο πιο αφομοιωμένη μετανάστρια της Ολλανδίας δέχτηκε δύο φορές την απόρριψη από τη δεύτερη πατρίδα της την περασμένη χρονιά. Οι ένοικοι της πολυκατοικίας όπου έμενε κατάφεραν να κερδίσουν μια δικαστική απόφαση έξωσής της, με τη δικαιολογία ότι έθετε τους γείτονές της σε κίνδυνο. Ταυτόχρονα, ένα τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ υποστήριξε ότι είχε προσκομίσει ψεύτικα δικαιολογητικά στην αρχική αίτησή της για άσυλο. Η ίδια το είχε ήδη παραδεχτεί πολλές φορές, ωστόσο μια υπουργός από το δικό της κόμμα αποφάσισε να ανακαλέσει την πολιτογράφησή της. Τελικά η ανάκληση ακυρώθηκε και η όλη φασαρία προκάλεσε την πτώση της κυβέρνησης. Στο μεταξύ, η Αλι έφυγε για την Ουάσιγκτον, όπου της προσφέρθηκε μια θέση συνεργάτη στο American Enterprise Institute (πλήρες κείμενο>>>).
(Observer, Καθημερινή, 22/7/2007)
22 June 2007
21 June 2007
Εσείς, εμείς, το chat και … οι άλλοι, μέρος IV
18 June 2007
Περιβάλλον με αιρετική ματιά στην επικαιρότητα (1ον)
Περιβαλλοντολόγος, πρώην
Δ/ντής Ερευνητικού Ινστιτούτου
1. Ο ακτιβιστής Αλ Γκορ; Και έγραψε ο Τύπος «…ο πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, μίλησε απ’ έξω, χωρίς σημειώσεις, περπατώντας με άνεση στη σκηνή και διανθίζοντας το λόγο του με ανέκδοτα με τέτοια φυσικότητα που θα τη ζήλευε και ο πιο έμπειρος showman». Γιατί αμφιβάλλετε ότι ήλθε για να το παίξει άνετος ακτιβιστής, πλασάροντας συνάμα και το βιβλίο του «Μια άβολη αλήθεια», αλλά και το ομώνυμο ντοκυμαντέρ που απέσπασεκαι βραβείο Οσκαρ το Φεβρουάριο. Και βέβαια κάπου το πάει. Μας ενδιαφέρει ως προσωπικότητα ή ως φερόμενος και επονομαζόμενος ακτιβιστής;
2. Με τον Αίολο παρέα. Το ενεργειακό πρόβλημα της χώρας υπόσχονται να επιλύσουν γιγαντιαία αιολικά πάρκα στα νησιά του Αιγαίου. Κάπως έτσι εμφανίζει ο Τύπος την απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο. Αλλά, στα ψηλά γράμματα διαβάζουμε «… οι σύγχρονες ανεμογεννήτριες έχουν ύψος 105 μέτρα, άνοιγμα πτερυγίων 90 μέτρα και συνολικά η όλη εγκατάσταση θα φαντάζει ως πολυκατοικία περίπου 50 ορόφων». Και το περίεργο μέχρι ενοχλητικά προκλητικό είναι το γεγονός ότι, για παράδειγμα, για τις ανάγκες των 8MW σε ηλεκτρισμό της Ικαρίας, θα επενδυθούν μονάδες ισχύος 310MW. Για τα 12ΜW της Άνδρου, προβλέπεται ότι θα κατασκευαστούν ανεμογεννήτριες για ισχύ 400MW. Για τις 3,5MW ανάγκες της Σερίφου, η συνολική προβλεπόμενη ισχύς θα ανέλθει με τις 87 ανεμογεννήτριες, τα 260MW.
Και η απάντηση των αρμόδιων; «Διότι άλλες περιοχές της χώρας έχουν ανάγκη από αυτό το πλεόνασμα». Και ως συνήθως αφελείς, ερωτούμε: τέτοιες γιγαντιαίες εγκαταστάσεις δεν θέλουν τεράστια χωματουργικά έργα, κατάλληλο οδικό δίκτυο, ανάλογα λιμάνια; Και το αισθητικό, φυσιογραφικό, πολιτιστικό και φυσικό κεφάλαιο των νησιών τι θ’ απογίνει; Να με συγχωρείτε, «ανεμογεννήτριας το κάγκελο και πάσης νησιωτική Ελλάδας» προβλέπεται.
3. Πράσινα δάνεια για μικροπαραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας. Πάνω από 1,2 δις ευρώ εκτιμάται ότι θα χορηγήσουν οι τράπεζες τα επόμενα 5 χρόνια για την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων ανάπτυξης φωτοβολταϊκών πάρκων από ιδιώτες μικροπαραγωγούς. Όπως, τονίζουν και πάλι οι αρμόδιοι και κατά πάσα πιθανότητα προωθητές συμφερόντων, οι επενδύσεις αυτές θεωρούνται εξαιρετικά ελκυστικές, λόγω των επιδοτήσεων από το σχετικό αναπτυξιακό νόμο, αφού πρόκειται για επένδυση με χρόνο ζωής 20 έτη. Σύμφωνα με τους ίδιους, ένα φωτοβολταϊκό σύστημα στην Ελλάδα παράγει ετησίως περίπου 1150-1400 κιλοβατώρες για κάθε εγκατεστημένη κιλοβατώρα.
Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια διοχετεύεται στο δίκτυο της ΔΕΗ, με τιμή πώλησης της κάθε ηλιακής κιλοβατώρας 0,40-0,50 ευρώ. Και τα αδύναμα σημεία, οι αδύναμοι κρίκοι στο συνολικό εγχείρημα στο ελληνικό σύστημα; Απουσία χωροταξικού σχεδιασμού, παρουσία γραφειοκρατίας, η ασυνέπεια και η ασυνέχεια χωρίς τελειωμό και η, όπως πάντοτε, στρεβλή ενημέρωση, σε όλα και για όλα. Και οι τεράστιες απαιτούμενες εκτάσεις; Και όπως πάντοτε, όλες οι λεπτομέρειες προβλέπονται από το σχετικό νόμο.
Υστερόγραφο: Τουλάχιστον οι περισσότεροι μπορούμε να συμβάλλουμε προσωπικά στην εξοικονόμηση της ενέργειας που παρέχεται με τον παραδοσιακό τρόπο, ενώ η τεχνολογία μπορεί να προσδοκά εφαρμόσιμα αποτελέσματα όταν βρίσκεται μακριά από συμφέροντα και υστεροβουλίες, κατευθυνόμενη έρευνα και πολιτικούς καιροσκοπισμούς.
17 June 2007
Εσείς, εμείς, το chat και … οι άλλοι, μέρος III
15 June 2007
14 June 2007
Η συμμετοχή μου σε συσκέψεις των «G50»
12 June 2007
Εσείς, εμείς, το chat και … οι άλλοι, μέρος II
11 June 2007
Tο ταμείο της «Αλληλεγγύης»
Κάποιοι μητροπολίτες, με πρώτον απ' όλους τον μητροπολίτη Ζακύνθου Χρυσόστομο, την περασμένη Παρασκευή ζήτησαν να μάθουν πώς λειτουργεί η «Αλληλεγγύη». Αφορμή, μεταξύ άλλων, ήταν οι 340 τόνοι σάπια κοτόπουλα που βρέθηκαν στα ψυγεία εταιρείας και τα οποία φυλάσσονταν για λογαριασμό της «Αλληλεγγύης».
Τουλάχιστον δύο μητροπολίτες, σύμφωνα με πληροφορίες, αφού άκουσαν τον διευθυντή της «Αλληλεγγύης» Δημήτρη Φουρλεμάδη να μιλά για «το καταστατικό και τις μέχρι τώρα δραστηριότητες της ΜΚΟ» πρότειναν να οριστεί ομάδα μητροπολιτών που θα κάνει έλεγχο στα οικονομικά της οργάνωσης. Ο κ. Φουρλεμάδης του απάντησε ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τον νόμο, καθώς η «Αλληλεγγύη» έχει ιδρυθεί από την Αρχιεπισκοπή και το Διορθόδοξο Κέντρο Πεντέλης και δεν είναι οργανισμός που λειτουργεί υπό την ευθύνη της Ιεράς Συνόδου.
Ο Χρυσόστομος
«Εάν θέλετε διαφάνεια, πρέπει να γίνει οικονομικός έλεγχος», είπε απευθυνόμενος προς τον Αρχιεπίσκοπο ο Ζακύνθου Χρυσόστομος. Οσα ακολούθησαν, σύμφωνα με πληροφορίες, ύψωσαν ιδιαίτερα τους τόνους. Ο Μακαριότατος, που δεν συναίνεσε στο αίτημα, αντέδρασε με ερώτηση: «Αμφισβητείτε την εντιμότητά μου;», για να λάβει τη σκληρή απάντηση: «Ναι. Ευθέως την αμφισβητώ». Ο Χριστόδουλος, σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές, ανταπάντησε: «Σας επιστρέφω όσα λέτε».
Λίγο αργότερα ο Χρυσόστομος αποχώρησε και σε δημόσια δήλωσή του είπε: «Διαπιστώνουμε για άλλη μια φορά την άρνηση του Αρχιεπισκόπου και του κ. Φουρλεμάδη να γίνει οικονομικός έλεγχος από αρχιερείς στην "Αλληλεγγύη" και μας λένε ότι δεν είναι νόμιμο. Για πολλά πράγματα πρέπει να γίνει έλεγχος τον οποίο ο Αρχιεπίσκοπος καλύπτει επιμελώς».
Τα 240 εκατομμ. ευρώ από το Δ' ΚΠΣ (χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων) που υποσχέθηκε η κυβέρνηση στον Χριστόδουλο, θα πάνε δηλαδή σε μια εταιρία που έχει ιδρυθεί και ελέγχεται από την Αρχιεπισκοπή και το Διορθόδοξο Κέντρο Πεντέλης. Κατά κάποιο σημαντικό μέρος θα "γυρίσουν", βέβαια, πάλι στους πολιτικούς που τα υποσχέθηκαν και θα τα εκταμιεύσουν, ως ψήφους και άλλες συναφείς διευκολύνσεις - σίγουρα διακομματικά, αφού δεν βλέπω να διαμαρτύρεται ούτε η αξιωματική αντιπολίτευση!
Τάφος Α.Ε.
Ο πλουτισμός αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες των κρίσεων στο Πατριαρχείο
Μητροπολίτης με στενές σχέσεις με ανώτερους αξιωματούχους της περιοχής που ποιμαίνει, έφυγε σε νεαρή ηλικία από την Ελλάδα. Χωρίς ιδιαίτερες θεολογικές γνώσεις, ο ιεράρχης κατάφερε να αναδειχθεί στα ανώτερα αξιώματα της Αδελφότητας και μάλιστα ο ρόλος του είναι καίριος και καθοριστικός για το μέλλον του Πατριαρχείου. Επισκέπτεται συχνά την Ελλάδα και λέγεται ότι διαθέτει μια μεγάλη κινητή και ακίνητη περιουσία. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αρχίσει να καταβάλλει προσπάθειες στην ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού και βρίσκεται σε συνεργασία με ορισμένα τουριστικά γραφεία που πραγματοποιούν εκδρομές στη γη όπου γεννήθηκε, περπάτησε, βαπτίστηκε, κήρυξε και σταυρώθηκε ο Χριστός.
Μητροπολίτης από τους πλέον γνωστούς και προβεβλημένους, που σήμερα δεν βρίσκεται στο προσκήνιο, αναπτύσσει κυρίως σχέσεις με ρώσους επιχειρηματίες και φέρεται να διαθέτει μεγάλη ακίνητη περιουσία. Το τελευταίο χρονικό διάστημα προσπάθησε σύμφωνα με πληροφορίες να ανεγείρει ένα ξενοδοχείο στην Ιερουσαλήμ και ζήτησε την παραχώρηση οικοπέδου του Πατριαρχείου που βρίσκεται κοντά στη Γεθσημανή για την ανάπτυξη τουριστικών επιχειρήσεων αλλά, όπως λέγεται, σκόνταψε στη σθεναρή αντίσταση των συνεργατών του Πατριάρχη.
Ετερος ιεράρχης, από εκείνους που τους βλέπει κανείς διαρκώς δίπλα σε κάποιον Πατριάρχη, επιδίδεται, όπως λέγεται, στην ανάπτυξη του τουρισμού στην Αγία Γη και συνεργάζεται με τουριστικά πρακτορεία της Βόρειας και σε ορισμένες περιπτώσεις και της Νότιας Ελλάδας, γι' αυτό και σχεδόν καθημερινά ξεναγεί έλληνες προσκυνητές στα πανάγια προσκυνήματα. Αλλος ιεράρχης, ο οποίος τον τελευταίο καιρό βρίσκεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και δεν επιθυμεί να εμπλακεί στην κρίση που υπάρχει μεταξύ του Πατριαρχείου και της κυβέρνησης της Ιορδανίας, φρόντισε να κληρονομήσει μια ακίνητη περιουσία αξίας εκατομμυρίων ευρώ στα βόρεια προάστια της Αθήνας.
Ορισμένοι μεγάλοι σε ηλικία ιεράρχες, όπως λέγεται, προτιμούν τη σιγουριά που προσφέρουν οι ελβετικές τράπεζες και ουδείς μπορεί να γνωρίζει το ύψος των τραπεζικών τους λογαριασμών. Απομονωμένοι στα κελιά τους παρακολουθούν τα όσα συμβαίνουν στην Αδελφότητα και ουσιαστικά έχουν αποσυρθεί από τα τεκταινόμενα, έχοντας τη σιγουριά ότι δεν θα πεινάσουν στα γεράματά τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι τραπεζικούς λογαριασμούς στην Ελβετία διέθετε, όπως ισχυρίζονται κληρικοί, και ο Πατριάρχης Διόδωρος, γι' αυτό και μετά την εκδημία του καταβλήθηκε προσπάθεια για να διαπιστωθεί αν υπήρχαν χρήματα και σε ποιους λογαριασμούς (πλήρες κείμενο για τους αφοσιωμένους στο χρήμα πατέρες>>>).
Και, φυσικά, όλα αυτά δεν έχουν να κάνουν τίποτα με "τάφο", πανάγιο ή ημιάγιο. Στα θεμέλια ναού της Αφροδίτης (Venus) κτίστηκε ο συγκεκριμένος χριστιανικός ναός επειδή, δήθεν, εντοπίστηκε εκεί ο τάφος του Ιησού. Και είναι προφανές ότι αποκλείεται να θάφτηκε Ιουδαίος ραβί, θαυματοποιός σε ναό της θεάς της φύσης, του έρωτα και του κυνηγιού! Απλώς, βρήκαν γερά θεμέλια οι απεσταλμένοι της Κων/πολης και έφτιαξαν δικό τους ναό, μαγείρεψαν και ένα ψέμα περί τάφου και άρχισαν τις εισπράξεις... Τώρα ασχολούνται με τον πλουτισμό τους, δεν χρειάζονται άλλη επιχειρηματολογία! (Ο πίνακας είναι του William-Adolphe Bouguereau, "Γέννηση της Αφροδίτης")
09 June 2007
Η επιστημονική εξήγηση του deja vu
Σίγουρα πρόκειται για υποκειμενική εμπειρία με οργανικά αίτια που σχετίζονται με τον εγκέφαλο και όχι με την όραση, αφού και τυφλοί έχουν τέτοιες εμπειρίες και, πολύ λιγότερο, δεν πρόκειται για παρέμβαση θεών και δαιμόνων ή για "επιφοίτηση", όπως πίστευαν και πιστεύουν ακόμα μερικοί.
Όπως ανέφεραν οι ερευνητές, νευρώνες στο κέντρο μνήμης του ανθρώπινου εγκεφάλου, που ονομάζεται ιππόκαμπος, φτιάχνουν ένα νοητικό χάρτη των νέων τοποθεσιών που επισκέπτεται ένας άνθρωπος και των εμπειριών του, τον οποίο αποθηκεύουν για μελλοντική αναφορά. Όμως, όταν δύο εμπειρίες παρουσιάζουν ομοιότητες, οι δύο νοητικοί χάρτες επικαλύπτονται και μπερδεύονται.
Στην ουσία, εξηγεί ο Σουσούμου Τονεγκάβα, καθηγητής βιολογίας στο πανεπιστήμιο MIT, πρόκειται για μια δυσλειτουργία του εγκεφάλου στην ταξινόμηση νέων πληροφοριών, η οποία είναι γνωστή και ως επεισοδιακή μνήμη. Μάλιστα, η μνήμη αυτή που επιτρέπει στους ανθρώπους να διαχωρίζουν και να ταξινομούν πρόσωπα και τοποθεσίες χάνεται με το πέρασμα του χρόνου και όσο οι άνθρωποι γερνούν.
07 June 2007
Εκκλησιαστική «Αλληλεγγύη» με σάπια κοτόπουλα
06 June 2007
Εσείς, εμείς, το chat και … οι άλλοι, μέρος I
05 June 2007
Παγκόσμια Ημέρα για το Περιβάλλον!
Δρ. Θόδωρος Κουσουρής, βιολόγος-περιβαλλοντολόγος
Η Παγκόσμια Ημέρα για το Περιβάλλον είναι μέρα γιορτής, υπενθυμίζοντας την αναγκαιότητα διασύνδεσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, υπενθύμισης των υποχρεώσεων μας απέναντι στο συνάνθρωπο και στη φύση, για τη διαφύλαξη της αρμονίας των σχέσεων της φύσης. Ευτυχώς που υπάρχουν και οι ευαισθητοποιημένες κοινωνίες σε εγρήγορση για νάχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής. Που μπορούν να μας αφυπνίζουν και να συμπορευόμαστε με δράσεις απέναντι στα παράλογα που συμβαίνουν γύρω μας που καταστρέφουν ή και που απειλούν το αύριο.
Απόψε και στις 10.00 η ώρα το βράδυ, Τρίτη 5 Ιουνίου, παγκόσμια μέρα για το περιβάλλον, καλούμαστε και για δέκα λεπτά να σβήσουμε ταυτόχρονα τα φώτα των σπιτιών μας. Σήμερα όλοι γιορτάζουμε για το περιβάλλον και νοιαζόμαστε γιαυτό. Καλούμαστε σε σχετικές εκδηλώσεις και δράσεις. Την προσοχή μας όμως. Συνήθως, κάθε επετειακή εκδήλωση έχει πρόσκαιρο χαρακτήρα, μόνο για το σήμερα, χωρίς βάθος χρόνου και συνέπεια. Σήμερα, για την παγκόσμια μέρα του περιβάλλοντος καθαρίζουμε, φροντίζουμε, ανακυκλώνουμε, ζωγραφίζουμε για την ευαισθητοποίηση.
Και αύριο; Αύριο όμως τι; Τις υπόλοιπες 364 μέρες θα συμμετέχουμε ενεργά για την καλύτερη ποιότητα ζωής ή θα περιμένουμε την επόμενη χρονιά για να γιορτάσουμε και πάλι την ημέρα του περιβάλλοντος 2008; Για 364 μέρες το χρόνο, μπορούμε να σβήνουμε τα φώτα μας για 10 λεπτά κάθε βράδυ; Μπορούμε να συμμετέχουμε ενεργά για την ανακύκλωση, για την εξοικονόμηση του νερού; Να νοιαζόμαστε για τη γειτονιά, την πόλη, τον τόπο μας, τον πλανήτη, για το συνάνθρωπό μας; Και κάθε χρόνο το ίδιο ερώτημα. Γιατί οι επέτειοι δεν λειτουργούν καθημερινά, ως μοχλοί ανάδειξης για τα ζητήματα του περιβάλλοντος; Έχουμε πλέον συνηθίσει στα λόγια, στις διαφημιστικές καμπάνιες.
Σήμερα, αληθινά, ψεύτικα, πλαστικά και χάρτινα μεγάλα λόγια και υποσχέσεις. Βλέπετε ποντάρουν στην ευαισθησία του μέσου πολίτη που μπορεί να ταρακουνηθεί με τις απειλές και τους κινδύνους, που τον απειλούν. Είμαστε όμως έτοιμοι ή έχουμε ενταχθεί σε κείνες τις ομάδες και τις κινήσεις των ενεργών πολιτών που συμμετέχουν ενεργά σε ότι επιπτώσεις επιφέρει η περιβαλλοντική υποβάθμιση, σε ότι μας απειλεί τοπικά και πλανητικά, σε ότι μας δυναμώνει και μας ενώνει για ουσιαστική αλλαγή στις συνήθειες, νοοτροπίες και συμπεριφορές. Δυστυχώς βιώσαμε και βιώνουμε την αποδυνάμωση της δυναμικής του Ρίο και του Γιοχάνεσμπουργκ, τα παιχνίδια των πλούσιων κρατών σχετικά με τις επιδιώξεις του Κιότο, τα διατροφικά σκάνδαλα με τα μεταλλαγμένα, τις τοπικές διαμάχες με τους ΧΥΤΑ, τις απειλές και τους κινδύνους για πλημμύρες, για τη λειψυδρία, την ερημοποίηση, το συνεχιζόμενο πόλεμο για το πετρέλαιο, τα λόγια τα μεγάλα για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας και την πρόσφατη μόδα με τα βιοκαύσιμα.
Κανείς όμως δεν συνιστά στους αγρότες να αποφύγουν πηγές βιομάζας που χρειάζονται μεγάλες εκτάσεις, γόνιμα εδάφη, πολύ νερό και πολλά λιπάσματα. Όσο για το τόπο μας, στο όνομα της προστασίας και διαφύλαξης του περιβάλλοντος, ζούμε συνεχιζόμενες φαρσοκωμωδίες με σουρεαλιστικές προεκτάσεις. Η προστασία των δασών και των δασικών εκτάσεων, βάλλεται τεχνηέντως από σχέδια για την αναθεώρηση του Συντάγματος, από οικοδομικούς συνεταιρισμούς και πολυεθνικές τεχνικές εταιρίες.
Οι παραλίες και ο αιγιαλός, ως τα πλέον προσοδοφόρα φιλέτα διανέμονται σε τεράστιες ξενοδοχειακές μονάδες, σε προκατασκευασμένα χωριά και δήθεν παραδοσιακούς οικισμούς. Όσο για τη νομοθεσία ή καλύτερα τη πολύ-νομοθεσία, είναι δύσκολο έως αδύνατο να εφαρμοστεί μιας και τα πολιτικά ρουσφέτια καλά κρατούν. Κτηματολόγιο ανύπαρκτο. Χωροταξία, λέξη άγνωστη. Ιδιωτικοποιούνται δάση, παραλίες, ακτές, ευαίσθητα οικολογικές περιοχές.
Ωστόσο, από σήμερα, ας οπλιστούμε με αισιοδοξία και με συγκεκριμένους περιβαλλοντικούς στόχους. Βήμα προς βήμα μπορούμε να συμβάλλουμε ώστε να διαμορφωθεί αύριο μια ισχυρή κοινωνία από πολίτες, για τους πολίτες. Το οτιδήποτε πράσινο –της ελπίδας, των φυτών, των χαμόγελων, του εναλλακτικού, του συγκροτημένου κινήματος, από τη γειτονιά, την πόλη, τη χώρα, τον πλανήτη, θέλει ενδυνάμωση και συμμετοχικότητα. Να επηρεάσουμε εν τέλει συνειδήσεις, πολιτικές και συσχετισμούς. Δεν πάει άλλο!
Η διαφορετικότητα να κάνει την ουσιαστική διαφορά. Να έχει την ικανότητα να συνδέει προτεραιότητες για το περιβάλλον μέσα από τα ζητήματα της κοινωνίας και να δημιουργεί ενεργούς πολίτες. Όχι πάλι από τα ίδια. Οι λύσεις των ζητημάτων βρίσκονται στα χέρια μας. Όλοι μαζί μπορούμε να απαιτήσουμε και διεκδικήσουμε με επιχειρήματα και διάλογο, αυτά που μας λείπουν για να αντιστρέψουμε τη σημερινή κατάσταση, προσβλέποντας με οράματα και προοπτικές ένα καλύτερο αύριο.
Ασφαλώς και απαιτούμε καλύτερη ποιότητα ζωής και καταγγέλλουμε δημόσια οτιδήποτε εξυπηρετεί αλλότρια συμφέροντα και καταστρέφει ότι το καλύτερο και αγνότερο μας έχουν αφήσει οι προπάπποι μας. Ασφαλώς και θάναι βροντερή η φωνή μας για τις σκοπιμότητες που απειλούν παραλίες, θάλασσες, δάση, υγρότοπους, πόλεις, πάρκα και γειτονιές. Απέναντι σε όσα απαράδεκτα συμβαίνουν για τις μειονότητες, την απουσία ουσιαστικού σχεδιασμού εξάλειψης της φτώχειας, για το υγειονομικό απαρτχάϊντ της δημόσιας υγείας, τον καιροσκοπισμό και την απάθεια. Η μέρα αυτή, η παγκόσμια μέρα για το περιβάλλον, ας γίνει μέρα αφύπνισης και εγρήγορσης για όσα συμβαίνουν στον περίγυρό μας, αλλά και σε ολόκληρη τη Γη.
Γιατί το Περιβάλλον περιλαμβάνει όχι μόνο τη φύση με τη γοητεία των σχέσεων της, αλλά και τον άνθρωπο που αναζητά και ελπίζει σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη, καλύτερη ποιότητα ζωής. Γιορτάζουμε για να θυμηθούμε ότι υπάρχει το Περιβάλλον μέσα στο οποίο αναπνέουμε, ζούμε, εργαζόμαστε, δημιουργούμε. Και να επιδιώξουμε για να γίνει πραγματική γιορτή. Γιατί, ανέκαθεν οι κάθε είδους παρόμοιες συνευρέσεις υπήρξαν και δημιουργικές και αποτελεσματικές για να διαμορφώνουν πάντοτε στάσεις και τάσεις. Αποτελούν, εν τέλει, τρόπους επικοινωνίας, ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμών. Άλλωστε, κάπως έτσι δεν ξεκινούν τη δράση τους οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και οι Πρωτοβουλίες Πολιτών για το τοπικό περιβάλλον. Το μεράκι είναι η αρχή.
Μέσα στον ορυμαγδό των περιβαλλοντικών ζητημάτων, απειλών και κινδύνων, αξίζει να αναδείξουμε ότι το καλύτερο μας έχει απομείνει, ότι το πιο χρωματιστό και ουσιαστικό έχουμε να παινευόμαστε. Δηλαδή, εκείνα που δίδουν νόημα στη ζωή και στην υπόστασή μας και που ασφαλώς με τη δική μας ‘’περιφρούρηση’’ προσδοκούμε να ζήσουμε καλύτερα.
04 June 2007
Τεχνική ορολογία
Αυστηροί γλωσσικοί κανόνες και οροδοτικά «σταυροδρόμια»
Οι παραγωγικές καταλήξεις «-τής» και «-τήρας»
Την αφορμή για το άρθρο αυτό έδωσε ένα ηλ-μήνυμα του κ. Τάσου Αντωνόπουλου, σχετικά με την ορθότητα των όρων «υπολογιστής» και «εκτυπωτής», τους οποίους έχουν υιοθετήσει, πριν από μερικά χρόνια, τόσο η ΜΟΤΟ όσο και η Ομάδα ΕΛΟΤ/ΤΕ48/ΟΕ1 και οι οποίοι υπάρχουν ήδη στις βάσεις όρων INFORTERM και TELETERM. (Η χρήση των βάσεων αυτών διατίθεται ελεύθερα στο Ίντερνετ.) Το θέμα όμως εξετάζεται ευρύτερα για να δώσει απάντηση σε παρόμοιες παρατηρήσεις που μας γίνονται κατά καιρούς, σχετικά με τις καταλήξεις -τής και -τήρας, και να κάνει γνωστούς τους προβληματισμούς που διακατέχουν τις Ομάδες εκπόνησης ελληνικών όρων στο οροποιητικό έργο τους. Το υπόψη ηλ-μήνυμα έχει ως εξής:
«Συγχαρητήρια για την καλή δουλειά που έχετε κάνει, θα ήθελα όμως να επισημάνω ένα σημαντικότατο λάθος.
Ο όρος "computer" μεταφράζεται στην ελληνική "υπολογιστήρας" και όχι υπολογιστής όπως λανθασμένα έχει επικρατήσει και το υιοθετείτε και εσείς. Ομοίως ο όρος "printer" μεταφράζεται στην ελληνική "εκτυπωτήρας" και όχι εκτυπωτής όπως επίσης λανθασμένα έχει επικρατήσει.
Η κατάληξη -ΤΗΡΑΣ (-ΤΗΡΙΟ) δηλώνει το ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ή το μηχάνημα που κάνει κάποια δουλειά.
Η κατάληξη -ΤΗΣ δηλώνει τον ΑΝΘΡΩΠΟ που κάνει αυτή τη δουλειά. Ετσι έχουμε: Οδοστρω-τήρας το μηχάνημα που στρώνει τους δρόμους. Ανεμισ-τήρας το μηχάνημα που κάνει αέρα. Βρασ-τήρας το μηχάνημα που βράζει νερό. Απορροφη-τήρας το μηχάνημα που απορροφά την τσίκνα και τις οσμές στην κουζίνα. κ.ο.κ.
Αντίθετα: Θερμασ-τής ονομάζεται ο άνθρωπος που τροφοδοτούσε τα καζάνια στα ατμόπλοια. Πεταλω-τής ονομάζεται ο άνθρωπος που πεταλώνει τα άλογα. Σχεδιασ-τής ονομάζεται ο άνθρωπος που κάνει τα σχέδια σε κάποιο τεχνικό γραφείο, ενώ σχεδιασ-τήριο ονομάζεται το αντικείμενο με την βοήθεια του οποίου γίνονται τα σχέδια.
Αρα γίνεται σαφές ότι Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ο οποίος κάνει υπολογισμούς καλείται υπολογιστής, ενώ ΤΟ ΜΗΧΑΝΗΜΑ με την βοήθεια του οποίου γίνονται οι υπολογισμοί ονομάζεται υπολογιστήρας.
Εξάλλου το χρησιμοποιούμε και σαν έκφραση λέγοντας ότι "αυτός είναι ψυχρός υπολογιστής" για κάποιον που έχει σκεφτεί και υπολογίσει με ακρίβεια κάθε του βήμα και κάθε του κίνηση, και δεν κάνει τίποτα με οδηγό τη τύχη ή το συναίσθημα. Είναι σαφές ότι αναφερόμαστε σε κάποιον άνθρωπο και όχι σε κάποιον Celeron ή Pentium. ;-)
Συνεπώς με βάση τα παραπάνω θα πρέπει να αναθεωρήσετε τους όρους "υπολογιστής" και "εκτυπωτής" στους σωστούς όρους "υπολογιστήρας" και "εκτυπωτήρας" έστω και εάν βρίσκονται σε σταδιο 3 ή μεγαλύτερο και θεωρούνται οριστικοί.
Τάσος Αντωνόπουλος»
Καταρχήν, ευχαριστούμε τον κ. Αντωνόπουλο για όλες τις πληροφορίες που παραθέτει, που είναι πράγματι σημαντικές γιατί αφορούν την πλειονότητα των περιπτώσεων και είναι χρήσιμο και για τους αναγνώστες του «Ο» να τις έχουν υπόψη. Η διαφορά μας όμως έγκειται σε τούτο ακριβώς: ότι δηλαδή αφορούν την «πλειονότητα» και όχι την «ολότητα» των περιπτώσεων και ότι επομένως δεν αποτελούν «αυστηρό κανόνα» η παραβίαση του οποίου δημιουργεί σημαντικό πρόβλημα.
Όλα τα επιχειρήματα που εκθέτει ο κ. Αντωνόπουλος, και με πολύ περισσότερα παραδείγματα, έχουν απασχολήσει τις δύο προαναφερόμενες Ομάδες κατά τη συζήτηση της απόδοσης (όχι της «μετάφρασης» - οι όροι δεν μεταφράζονται) των όρων computer και printer. Η πλάστιγγα όμως έγειρε στους τότε (πριν από μια 20ετία) ήδη χρησιμοποιούμενους όρους (ηλεκτρονικός) υπολογιστής και εκτυπωτής.
Στο φύλλο αρ. 59 του «Ο» είχαμε αναλύσει τον «Κανόνα του επιτυχημένου τρόπου» που διατυπώσαμε ως εξής:
Όταν ένας τρόπος (παραγωγής, σύνθεσης, παρασύνθεσης, σύνταξης κ.ά.) έχει εφαρμοστεί στην ελληνική γλώσσα, έστω και σε μία περίπτωση, και έχει λειτουργήσει και λειτουργεί με επιτυχία (χωρίς κανένα πρόβλημα) τότε ο τρόπος αυτός είναι αποδεκτός και επιτρέπεται η χρησιμοποίησή του και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις ή συνθήκες.
Στο θέμα που εξετάζουμε υπάρχουν περισσότερες από μία περιπτώσεις της παραγωγικής κατάληξης -τήρ(ας), που λειτουργούν χωρίς κανένα πρόβλημα? τέσσερις μάλιστα από αυτές τις περιπτώσεις, που έχουμε υπόψη, αποδεικνύουν και τη διαχρονική συνέχεια της ελληνικής γλώσσας, αφού χρησιμοποιούνται συνεχώς από την ομηρική φάση της γλώσσας μας μέχρι σήμερα. Αναφερόμαστε στις λέξεις σωτήρ(ας), μνηστήρ(ας), κλητήρ(ας) και ολετήρ(ας) (= καταστροφέας)*). Οι λέξεις αυτές σημαίνουν σαφώς πρόσωπα που ενεργούν και τα αντίστοιχα ρήματα είναι:**) σώζω, μνάομαι ( = ζητώ γυναίκα σε γάμο), καλώ και όλλυμι (= καταστρέφω). Προφανώς οι περιπτώσεις αυτές δεν λειτουργούν ως «εξαιρέσεις» ενός κανόνα.
Ώστε, η ίδια η διαχρονική πορεία της γλώσσας μας δείχνει ότι η κατάληξη -τήρας δεν είναι αποκλειστική για όργανα ή αντικείμενα.
Από την άλλη πλευρά, ο «κανόνας» ότι η παραγωγική κατάληξη -της πρέπει να χρησιμοποιείται για πρόσωπα, είναι ακόμα πιο «χαλαρός» και μάλιστα για τις θετικές επιστήμες και ιδιαίτερα για την ηλεκτρονική όπου μεγάλο πλήθος διατάξεων, συσκευών, συντελεστών, παραμέτρων και γενικά μη εμβίων έχουν οροδοτηθεί με τη χρήση αυτής της κατάληξης. Ενδεικτικά, αναφέρουμε:
Κοινοί όροι που σημαίνουν εργαλεία ή όργανα και παράγονται από αρχαία ρήματα:
φράχτης (φράσσω), τρίφτης (τρίβω), ξύστης (ξύω), κόφτης (κόπτω), γδάρτης (εκδέρω), καταπέλτης (καταπάλλω).
Διατάξεις/συσκευές/υλικά:
αναλύτης (αναλύω), ανορθωτής (ανορθώνω), αντιστάτης (ανθίσταμαι), απαριθμητής (απαριθμώ), αποδιαμορφωτής (απόδιαμορφώνω), βομβητής (βομβώ), διαμορφωτής (διαμορφώνω), εξασθενητής (εξασθενώ), επεξεργαστής (επεξεργάζομαι), μετασχηματιστής (μετασχηματίζω), πυκνωτής (πυκνώνω), ρυθμιστής (ρυθμίζω), σελιδοποιητής (σελιδοποιώ) συμπιεστής (συμπιέζω), φορτιστής (φορτίζω), διαλύτης (διαλύω), καταλύτης (καταλύω), εκχυμωτής (εκχυμώνω).
Μαθηματικά μεγέθη:
αθροιστής (αθροίζω), αριθμητής (αριθμώ), διαιρέτης (διαιρώ, παρονομαστής (παρονομάζω), πολλαπλασιαστής (πολλαπλασιάζω) συντελεστής (συντελώ)
και πολλά άλλα.
Ώστε, δεν υπάρχει κανένα σοβαρό πρόβλημα - και ιδιαίτερα στο συγκείμενο της Πληροφορικής - με τη χρήση των όρων υπολογιστής και εκτυπωτής, που να επιβάλλει να τους αναθεωρήσουμε και να τους κάνουμε υπολογιστήρας και εκτυπωτήρας, αντίστοιχα. Είναι επιτρεπτοί όροι στο σύστημα σύνθεσης και παραγωγής της ελληνικής γλώσσας. Επιπλέον, είναι φανερό ότι αν προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε «άτεγκτα» έναν τέτοιο «κανόνα» θα προκαλέσουμε αναστάτωση τουλάχιστον στους τομείς από τους οποίους αναφέραμε παραδείγματα παραπάνω (γιατί προφανώς υπάρχουν και άλλα πολλά και από διάφορους άλλους τομείς) με αμφίβολα τα αποτελέσματα μιας τέτοιας σοβαρής παρέμβασης.
Σημειωτέον δε ότι ειδικά για τον όρο «υπολογιστήρας» έγινε ήδη προ πολλών ετών προσπάθεια καθιέρωσης χωρίς να επιτύχει.
Για την ιστορία του πράγματος, όταν ακόμα (πριν από 32 έτη) η Πληροφορική ήταν στα νηπιακά βήματά της (και δεν είχε καλά-καλά ακόμα ξεχωρίσει από την Ηλεκτρονική) και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές ήταν ογκωδέστατα μηχανήματα και καταλάμβαναν το χώρο ενός μεγάλου δωματίου ο καθένας, έγιναν σθεναρές προσπάθειες υπέρ του όρου «υπολογιστήρας», πρωτοστατούντος του Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ), αείμνηστου Μιχάλη Αναστασιάδη, καθηγητή της Ηλεκτρονικής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, δασκάλου του γράφοντος. Υπό την ΕΕΦ τότε είχε λειτουργήσει το μεταπτυχιακό σεμινάριο 300 ωρών «Κέντρον Εφαρμογών επί των Ηλεκτρονικών Υπολογιστήρων» (παρακάτω φαίνεται το πιστοποιητικό σπουδών που είχε χορηγηθεί στους πτυχιούχους φυσικούς που το παρακολούθησαν, όπου είναι εμφανής η χρήση του όρου «υπολογιστήρας»).
ΣΗΜΕΙΩΣΗ - Ένας λόγος που θα δικαιολογούσε να κάνουμε αναθεώρηση του, καθιερωμένου πλέον από τη χρήση, όρου «υπολογιστής» θα ήταν για καλύτερη αντιστοιχία του όρου (εδώ λέξης) με την έννοια, δεδομένου ότι το computer δεν κάνει μόνο υπολογισμούς (λογαριασμούς, αριθμητικές πράξεις) αλλά και λογισμούς (λογικές πράξεις). Και εδώ υπάρχει μια σοβαρή πρόταση που «δεν περπατάει» όμως έναντι της ευρέως πλέον διαδεδομένης χρήσης του όρου «υπολογιστής». Είναι η εύστοχη πρόταση ενός «ανθρώπου της Ορολογίας», του καθηγητή ΕΜΠ Θεοδόση Τάσιου, ο οποίος προτείνει τον όρο «λογισμητής» (προσέξτε ότι η κατάληξη είναι -τής, αλλά θα μπορούσε να είναι και -τήρας). Σύμφωνα, όμως, με τη σχετική αρχή της Ορολογίας (Αρχή της καθιερωμένης χρήσης) χρειάζεται σοβαρή μελέτη πριν από ένα τέτοιο εγχείρημα ώστε αυτό να μη δημιουργήσει, αντί να λύσει, προβλήματα σε περίπτωση που δεν θα γίνει από όλους αποδεκτό.
Σε ό,τι αφορά τη στάση των Ομάδων Ορολογίας όταν προτείνουν νέους όρους για έννοιες των οποίων η ελληνική απόδοση δεν έχει ακόμα ευρέως παγιωθεί (και επομένως δεν δεσμεύονται από την Αρχή της καθιερωμένης χρήσης) προτείνουμε να είναι η τήρηση του «Κανόνα των -τής και -τήρας» ως εξής:
- Προκειμένου για έμβια όντα, επιλέγουμε την κατάληξη «-της», εκτός αν πρόκειται να οροδοτήσουμε τη νέα έννοια με κάποια λέξη σε «-τήρας» από αυτές που ήδη υπάρχουν ή με κάποιο σύνθετό της.
- Προκειμένου για άβια όντα (συσκευές, όργανα, μαθηματικά, φυσικά, χημικά ή άλλα επιστημονικά μεγέθη), μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε οποιαδήποτε από τις δύο καταλήξεις. Αν όμως η λέξη με την κατάληξη «-τής» χρησιμοποιείται ήδη για πρόσωπο, επιλέγουμε για όρο τη λέξη με την κατάληξη «-τήρας»
Ως παραδείγματα μιας τέτοιας πρακτικής αναφέρουμε (πάλι από τα πεδία της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών) τους όρους:
editor = συντακτήρας (πρόγραμμα σύνταξης εγγράφων, κτλ.)
controller = ελεγκτήρας (συσκευή, μονάδα, κύκλωμα, κτλ.)
(Επισημαίνεται ότι η απόδοση editor = διορθωτής όπως και η απόδοση editing = επεξεργασία που χρησιμοποιούνται από πολλούς είναι σαφέστατα λανθασμένες από εννοιακή άποψη).
Κλείνουμε αυτήν την ανάλυση με την επισήμανση ότι ο δρόμος της οροδοσίας δεν είναι ίσιος και ομαλός. Συχνά γίνεται ανηφορικό μονοπάτι με σταυροδρόμια όπου είναι ανάγκη να κάνουμε επιλογές όπως αυτή που εξετάσαμε. Και τότε χρειάζεται η βάσανος και η αναδίφηση μέσα στις λεξικογραφικές πηγές όπου είναι αποτυπωμένη η διαχρονική υπόσταση της ελληνικής γλώσσας για να βρεθεί η απάντηση. Αν οι κανόνες ήταν απόλυτοι και αυστηροί τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο εύκολα. Συνήθως πίσω από ένα νέο όρο που επεξεργάζεται μια Ομάδα υπάρχει ένας μικρός ή μεγάλος προβληματισμός, μια μικρή ή μεγάλη ιστορία!
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ
*) Βλέπε π.χ. Λεξικό Γ. Μπαμπινιώτη και Μείζον Ελληνικό Λεξικό, Τεγόπουλου-Φυτράκη
**) J. B. Hoffman, Ετυμολογικόν λεξικόν της αρχαίας ελληνικής, ελληνική έκδοση υπό Α. Δ. Παπανικολάου, 1994
Κώστας Βαλεοντής