και κοσμοπλημμύρα επισκεπτών! (click)
30 September 2008
«Διαφυγή» γαλαξιών
Η κίνηση και η ταχύτητα των γαλαξιών αποτελούν σπαζοκεφαλιά για τους ειδικούς αφού δεν μπορούν να εξηγηθούν από τις υπάρχουσες θεωρίες και γενικότερα από όσα γνωρίζουμε για τις βαρυτικές δυνάμεις στο ορατό Σύμπαν. Οι επιστήμονες βάφτισαν το φαινόμενο αυτό με το όνομα «Σκοτεινή Ροή» ή «Σκοτεινός Χείμαρρος» (σε ελεύθερη μετάφραση) και εικάζουν ότι η κινητήριος δύναμη που ωθεί τους γαλαξίες- και μάλιστα με τέτοιες ταχύτητες βρίσκεται εκτός του ορατού Σύμπαντος.
Οπως αναφέρει η επιθεώρηση «Νew Scientist», ορισμένοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι το φαινόμενο θα μπορούσε να εξηγηθεί με βάση τη θεωρία του «πληθωρισμού» (inflation). Τα μοντέλα του πληθωρισμού υποστηρίζουν ότι το Σύμπαν που βλέπουμε είναι απλώς μια μικρή φυσαλίδα του χωροχρόνου που επεκτάθηκε πολύ γρήγορα μετά τη Μεγάλη Εκρηξη και συνεπώς μπορούν να υπάρχουν άλλες περιοχές του κόσμου, πέρα από τη «φυσαλίδα» αυτή, τις οποίες εμείς ποτέ δεν θα μπορέσουμε να δούμε. Αν υπάρχουν λοιπόν δυνάμεις που βρίσκονται πέρα από αυτά που εμείς μπορούμε να δούμε και να εντοπίσουμε, ίσως να μπορούν να προκαλέσουν και φαινόμενα που για εμάς μοιάζουν ανεξήγητα.
29 September 2008
Αγώνας για ένα χαμόγελο
Θα μου πείτε, το χαμόγελο δεν φαίνεται μόνο στο στόμα, αλλά κι από άλλα δευτερεύοντα χαρακτηριστικά, μάτια, μάγουλα κ.ο.κ. Δεν πιστεύω όμως να τα θέλετε όλα δικά σας, απ’ τη μια να μην κάνετε καμιά προσπάθεια να δημιουργήσετε χαμογελαστό πρόσωπο στη θυγατέρα ή τη σύζυγο κι απ’ την άλλη να περιμένετε να σας φτιάξει η φωτογραφική μηχανή κάποιο λαμπερό χαμόγελο με κατάλευκα δόντια!
Η DSC-T77 με τα 1Ο megapixel της σας δίνει τη δυνατότητα διορθωτικών παρεμβάσεων, πριν κατέβει η φωτογραφία στον υπολογιστή κι από εκεί κυκλοφορήσει με e-mail στα πέρατα της οικουμένης, για να δουν όλοι οι συγγενείς, κουνιάδες, νύφες, εξαδέλφες κ.ο.κ., πόσο πολύ αγαπάει η σύζυγος τους γονείς και την οικογένειά σας. Η εταιρία έκανε πάντως ό,τι μπορούσε, τα υπόλοιπα είναι δική σας αρμοδιότητα, ψυχικό μασάζ και τέτοια…
28 September 2008
Πρόγραμμα εκδηλώσεων αρχαιογνωσίας
Εταιρία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας (ΕΜΑΕΤ)
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2008 – ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2009
Τ.Ε.Ε., Καρ. Σερβίας 4,
5ος όροφος, ώρα: 18.30
Δευτέρα, 6 Οκτωβρίου 2008
Ε. Χιώτης: «Δοξασίες για τις ιαματικές γαίες και διερεύνηση της θεραπευτικής συμβολής τους»
Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου 2008
Θ.Π. Τάσιος: «Η γεφύρωση του Ευρίπου 400π.Χ. – 1850μ.Χ.»
Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου 2008
Ειδική εκδήλωση για την Οικονομία και την Τεχνολογία στην Αρχαία Ελλάδα
- Κ. Δρακάτος (της Ακαδημίας Αθηνών), «Εισαγωγή»
- Ε. Μπαλόγλου, «Οικονομία και Τεχνολογία στην Ελληνιστική περίοδο»
- Θ.Π. Τάσιος, «Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία και Οικονομία»
Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2008
Κ. Δαμιανίδης: «Διερεύνηση της μορφής του αρχαίου τύπου σκάφους που αναφέρεται ώς Σάμαινα»
Τετάρτη, 3 Δεκεμβρίου 2008
Δ. Καλλιγερόπουλος: «Αρχαίες Ελληνικές Κλειδαριές»
Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου 2008
Π. Τουλιάτος: «Συνδέσεις ξύλινων μελών του αρχαίου πλοίου της Κυρήνειας»
Δευτέρα, 12 Ιανουαρίου 2009
Γ. Βαρουφάκης, Σ. Γερουλάνος: «Η προστασία της Υγείας και του Περιβάλλοντος στην αρχαιότητα»
Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2009
Γ. Κουτσουφλάκης, Κ. Δαμιανίδης:«Τεχνικά χαρακτηριστικά της ναυπηγικής στην αρχαιότητα»
Κατά τη χειμερινή περίοδο θα πραγματοποιηθούν επίσης δύο αρχαιογνωστικές επισκέψεις:
- στα Αρχαία Μεταλλεία Αγίας Τριάδας Λαυρίου
- στα Προπύλαια της Ακρόπολης Αθηνών
Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν.
ΤΕΕ - Καρ. Σερβίας 4, 10248 Αθήνα, Γραφείο 601, τηλ. 210 3291277
Πέντε ημέρες σε ένα νοσοκομείο του Λονδίνου
Το θέμα αφορά τον άντρα της κόρης και γαμπρό μου - θυμόσαστε, όσοι με διαβάζετε, εκείνη την ανάρτηση με τίτλο ΕΝΑΣ ΓΑΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΠΑΡΑΤΡΑΓΟΥΔΑ; Αυτός ο άντρας, λοιπόν, που τελικά παντρεύτηκε με την κόρη μου και το ζευγάρι κατοικεί μόνιμα στο Λονδίνο, χρειάστηκε να κάνει μια σοβαρή χειρουργική επέμβαση. Μόλις μου ανακοίνωσε η κόρη μου την ημερομηνία που θα γινόταν η εγχείριση, εγώ είχα κλείσει ήδη θέση στο αεροπλάνο για να είμαι κοντά τους.
Τετάρτη πρωί θα έμπαινε ο γαμπρός μου στο νοσοκομείο, από Δευτέρα βράδυ εγώ εκεί, πασχίζοντας να καταλάβω γιατί δεν θα κάνει εισαγωγή τουλάχιστον 2 ημέρες πριν, όπως στην Ελλάδα, αλλά την ημέρα που θα μπει θα γίνει και η εγχείριση.
Από εκείνη τη στιγμή -και πραγματικά στεναχωριέμαι που το διαπίστωσα και ακόμα περισσότερο που σας μεταφέρω γραπτώς την συγκριτική μου εμπειρία-, άρχισε καθημερινώς να ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια μου, η γύμνια των δικών μας νοσοκομείων καθώς και τα προβλήματα περίθαλψης που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς στην Ελλάδα.
Barnet and Chase Farm Hospitals ονομάζεται ένα από τα τρία δημόσια νοσοκομεία της περιοχής που μένουν τα παιδιά και εις το οποίο τους παρέπεμψαν. Κανένα βαρύγδουπο όνομα και οι γιατροί του επίσης στο σύνηθες επίπεδο.
Μια επιστολή από το νοσοκομείο πληροφορούσε λεπτομερώς τον ασθενή για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί, από τη στιγμή που θα εισαχθεί στο νοσοκομείο, στην πτέρυγα όπου γίνεται η προετοιμασία για την εγχείριση και πριν την εγχείριση, καθώς και τα μετά (αυτά πάντα με επιφύλαξη την πορεία της εγχείρισης).
Τι έπρεπε να φέρει μαζί του ερχόμενος: νυχτικό/πιζάμες, παντόφλες, βιβλίο για απασχόλησή του σε περίπτωση που για κάποιο λόγο θα υπήρχε καθυστέρηση. Γραμμένα όλα με λεπτομέρειές. Ποια νοσοκόμα θα δει, ποια θα του πάρει το ιστορικό, σε ποια αίθουσα θα περιμένει και ποιος θα το οδηγήσει στο χειρουργείο, που θα συναντήσει εκεί τον γιατρό που θα τον εγχειρίσει. Στην Αγγλία ο γιατρός που εγχειρίζει τον κάθε ασθενή είναι άλλος από αυτόν που τον παρακολουθεί και από αυτόν που συνεργάζεται με τα διάφορα τμήματα για τον έλεγχο πορείας της ασθένειας και για τις εξετάσεις.
Ο χειρουργός απλώς εκτελεί τις εντολές που του δίνει ο παθολόγος, ενδοκρινολόγος, καρδιολόγος - ανάλογα με την πάθηση και το είδος του χειρουργείου, στο οποίο πρέπει να υποβληθεί ο ασθενής. Το έντυπο ακόμα αναφέρει τις λεπτομέρειες για την ώρα επισκέψεων και τον αριθμό των ατόμων που επιτρέπεται ν παρευρίσκονται ταυτόχρονα, όταν ο ασθενής θα είναι πλέον στο δωμάτιό του
Σε περίπτωση που ο ασθενής δεν μιλάει καλά αγγλικά, πρέπει να ειδοποιήσει έγκαιρα το νοσοκομείο, ώστε να καλέσουν διερμηνέα! Στο τέλος αναφέρει δε η επιστολή σαφέστατες οδηγίες για το διαδρομή από την κεντρική είσοδο του νοσοκομείου μέχρι το συγκεκριμένο κτίριο του χειρουργείου. Οι οδηγίες γραμμένες σε 2 σελίδες με πολλές λεπτομέρειες που θα είναι κουραστικό να τις αναφέρω όλες. Αυτά για πρώτη γεύση και ακολουθούν και άλλα.
Πάμε λοιπόν τη συγκεκριμένη ώρα στο νοσοκομείο, 2 νοσοκόμες παραλαμβάνουν τον ασθενή κι εμείς περιμένουμε κατά το ελληνικόν να μας πούνε πού θα είναι το χειρουργείο να είμαστε απέξω και μόλις ανοίξει η πόρτα να μπει ή να βγει κάποιος να χώσουμε το κεφάλι μας μέσα, μήπως και μπορέσουμε να δούμε τι γίνεται ή να δώσουμε κάτι τις στη νοσοκόμα να μας πληροφορήσει για τον άνθρωπό μας (λογική η ανησυχία, αλλά πόσο καθυστερεί τον νοσηλευτή στο έργο του).
Αμ δε! μας ανακοινώνουν ότι όχι μόνο δεν μπορούμε να παραμείνουμε έξω από το χειρουργείο (δεν υπάρχει αίθουσα αναμονής εκεί), αλλά ότι πρέπει να φύγουμε και από το νοσοκομείο και να τηλεφωνήσουμε στις 2 το μεσημέρι στην μονάδα που θα νοσηλευθεί ο ασθενής μετά την εγχείριση, για να μάθουμε την εξέλιξη. Θα επιτραπεί δε να τον επισκεφθούμε την ώρα του επισκεπτηρίου, 3-6 για τους χειρουργημένους ασθενείς και 5-9 για τους υπόλοιπους. Και όντως έτσι έγινε, τηλεφωνήσαμε στης 2, μας ενημέρωσε η νοσοκόμα ότι η εγχείριση πήγε καλά, ότι τώρα βρίσκεται ο ασθενής στην αίθουσα ανάνηψης και όταν συνέλθει θα μεταφερθεί στο δωμάτιο. Πάμε λοιπόν στο νοσοκομείο την ώρα που άρχιζε το επισκεπτήριο.
Οι πόρτες από τις πτέρυγες προς τα δωμάτια όλες κλειστές. Χτυπάμε κουδούνι για να μας ανοίξουν από μέσα και μπαίνουμε, αφού πρώτα απολυμάνουμε τα χέρια μας από ένα μπουκάλι αντισηπτικό που είναι κρεμασμένο έξω από την κλειστή πόρτα της πτέρυγας. Η ίδια διαδικασία κατά την έξοδο, πατάς κουδούνι, ανοίγει η πόρτα για να βγεις, αφού έχεις απολυμάνει τα χέρια σου με το αντισηπτικό που βρίσκεται στην εσωτερική πλευρά της πόρτας.
Σε όλους τους κοινόχρηστούς χώρους ακούγεται κατά διαστήματα από μεγάφωνα η παραίνεση σε όλα τα άτομα, για την σχολαστική καθαριότητα των χεριών και την αυστηρή υπενθύμιση απαγόρευσης του καπνίσματος σε όλους τους χώρους του Νοσοκομείου. Όλη τη διάρκεια της ημέρας οι πόρτες είναι κλειστές και κανείς δεν μπαινοβγαίνει ελεύθερα. Το ωράριο επισκέψεων και οι κανόνες τηρούνται αυστηρά.
Οι απλοί θάλαμοι έχει 4-6 κρεβάτια που απομονώνονται με συρόμενη κουρτίνα. Πάνω από το κεφάλι του ασθενούς στον τοίχο είναι μια ταμπέλα, στην οποία αναγράφεται με μεγάλα γράμματα το όνομά του, το όνομα του γιατρού που τον κουράρει και τα ονόματα των 2 νοσοκόμων που είναι υπεύθυνες για αυτόν. Τα ονόματα των νοσοκόμων αλλάζουν κάθε μέρα ή σε κάθε βάρδια. Κάθε κρεβάτι έχει την δική του τηλεόραση κρεμασμένη σε κινητό μπράτσο καθώς και τηλέφωνό, τα οποία ενεργοποιούνται με μία κάρτα χαμηλού κόστους.
Δίπλα σε κάθε κομοδίνο είναι γραμμένο σε πλαστικοποιημένο φυλλάδιο το μενού της εβδομάδος το οποίο περιέχει καθημερινώς σε γεύμα και δείπνο 3 ειδών φαγητά, 3 ειδών σαλάτες, 3 ειδών γλυκό ή φρούτο, από τα οποία έχει τη δυνατότητα ο ασθενής να επιλέξει της αρεσκείας του. Δίπλα σε κάθε φαγητό υπάρχει η ένδειξη D=για διαβητικούς, S= ελαφρύ, V=για χορτοφάγους, H=halal για μουσουλμάνους, H/C= με πολλές θερμίδες,♥= υγιεινή διατροφή, η δε διάρκεια του σερβιρίσματος διαρκεί περίπου 1 ώρα διότι τα φαγητά έρχονται ανά 15 λεπτά και όχι όλα μαζί .
Οι περισσότερες νοσοκόμες είναι έγχρωμες, ελάχιστες Αγγλίδες, αλλά όλες άριστα εκπαιδευμένες. Ο χειρουργός ήρθε και ενημέρωσε τον ασθενή κι εμάς, για την εγχείριση τα ευρήματα και ότι από εδώ και πέρα αναλαμβάνει ο θεράπων ιατρός του.
Η νοσοκόμα έχει άμεση επαφή με τον ασθενή και μέσω αυτής ειδοποιείται ο γιατρός για τα τυχόν προβλήματα που μπορεί να παρουσιασθούν, παίρνει οδηγίες τι θα κάνει και σε απόλυτα σοβαρές περιπτώσεις παρουσιάζεται ο γιατρός. Η περιποίηση άψογη και χωρίς προσποίηση ή δυσκολία, ώστε να δώσεις κατιτί για να σε προσέξουν. Εγώ δε η αφελής ρώτησα ποιος θα μείνει το βράδυ με τον ασθενή ή αν θα βάλουμε αποκλειστική. Δεν γράφω την απάντηση και το ύφος που εισέπραξα.
Περνάει η διευθύντρια του νοσηλευτικού προσωπικού και αφήνει πάνω στο κομοδίνο ένα μικρό έντυπο, το οποίο υπογράφει και ο διευθυντής της κλινικής. Με ένα μικρό κείμενο οι συνυπογράφοντες παρακαλούν τους ασθενείς να γράψουν τις εντυπώσεις τους (άκουσον-άκουσον) από τη νοσηλεία τους στην κλινική, να βαθμολογήσουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες και να γράψουν το όνομα του/της νοσοκόμου που κατά την κρίση τους βραβεύουν, για την συμπεριφορά και την επαγγελματικότητά.
Μετά από 5 ημέρες εγκαταλείψαμε το νοσοκομείο, χωρίς να έχουμε δώσει ούτε 1 λίρα για τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Μπορεί να υπάρχουν χειρότερα νοσοκομεία στην Αγγλία ή και καλύτερα στην Ελλάδα, σίγουρα υπάρχουν. Εγώ όμως έγραψα τις εντυπώσεις μου από ένα δημόσιο νοσοκομείο της Αγγλίας που έτυχε να βρεθώ και το έζησα καθημερινώς 5 ώρες για 5 ημέρες .
Και για να πω την αλήθεια, ακόμα και ο περιβάλλων χώρος ήταν υπέρ αυτού!
27 September 2008
Διαχρονική οπισθοδρομικότητα
Στη Σαουδική Αραβία ισχύει ριζικός διαχωρισμός των φύλων σε κάθε εκδήλωση. Τα θηλυκά μέλη της οικογένειας, σύζυγος ή θυγατέρα, ανήκουν κυριολεκτικά στον σύζυγο ή πατέρα και απαγορεύεται να έρθουν σε συνομιλία με άλλον άντρα, εκτός αν είναι αδελφός ή γιος. Τι γίνεται όμως με τους αρραβωνιασμένους που θέλουν να γνωρίσουν το μελλοντικό έτερον ήμισυ, έστω και οπτικά, για να ξέρουν βρε αδελφέ ποιον/ποιαν θα παντρευτούν;
Μερικοί από τους Σαουδάραβες ιμάμηδες με τη μεγαλύτερη επιρροή στη χώρα προσευχήθηκαν, μελέτησαν τις γραφές και συσκέφτηκαν επί του σοβαρού αυτού προβλήματος. Κατέληξαν δε, μετά από φώτιση του Αλλάχ, σε ένα αναπάντεχο αποτέλεσμα:
Αποκλείεται, βέβαια, να συναντιόνται οι μελλόνυμφοι κατ' ιδίαν -θα το κάνουμε american bar?- αλλά επιτρέπεται να «βλέπονται» σε chat-room στο Internet και να διατηρούν οπτική επαφή με web camera. Αυτό είναι το περιεχόμενο μιας φάτβα που εξέδωσε ο ανώτερος ιμάμης της Σαουδικής Αραβίας Abdel Mohsen al-Obeikan, μετά από την επισταμένη μελέτη του θέματος, και δημοσιεύεται στην εφημερίδα Al-Madina.
Εννοείται ότι αυτή η ρύθμιση αφορά μόνο τους εύπορους και μορφωμένους, γιατί οι άνθρωποι της καλύβας ούτε έχουν ακούσει για chat-rooms και τα συναφή. Να σημειωθεί δε ότι δεν προβλέπεται, προφανώς, κάτι τέτοιο στη «Σαρία», το γνωστό αυστηρό εθιμικό δίκαιο των μωαμεθανών. Ο ιμάμης δήλωσε όμως ότι αυτή η επιλογή αποδεικνύει πόσο φιλελεύθερος και προοδευτικός είναι ο μωαμεθανισμός, ώστε να ενσωματώνει τις νέες τεχνολογίες στις παραδόσεις του, εφόσον δεν πρόκειται για μια ανήθικη ρύθμιση.
Και, για να μην ξεπέσουν στην ανηθικότητα οι νεαροί Σαουδάραβες, η νέα ρύθμιση προβλέπει και περιορισμούς: επιτρέπται να φαίνονται στην οθόνη μόνο το πρόσωπο και τα χέρια της συνομιλήτριας αρραβωνιαστικιάς και να την κοιτάει μόνο ο υποψήφιος γαμπρός. Αν τελικά δε, για κάποιο λόγο, δεν γίνει ο γάμος, απαγορεύεται ο τέως υποψήφιος να περιγράψει σε άλλους το πρόσωπο και τα χεράκια της πρώην καλής του, αλλιώς θα έχει περιπέσει στην ανηθικότητα και τον περιμένει τιμωρία με πολλούς ραβδισμούς. Ή έχουμε ηθική ή δεν έχουμε – τέλος πάντων!
Να προσθέσω εγώ κλείνοντας ότι, αν δεν είχε λειτουργήσει ο Διαφωτισμός στην Ευρώπη, με τις οριακές επιδράσεις του και στην Ελλάδα και αν δεν είχαμε την ευχέρεια να αξιοποιούμε τις νέες τεχνολογίες, την ίδια επερίπου επιρροή με τις ίδιες αντιλήψεις θα είχαν οι κληρικοί στη χώρα μας, βλέπε την ορθόδοξη σαρία που λέγεται «Πηδάλιον της Ορθοδοξίας». Χωρίς να παραγνωρίζω ότι σε πολλές περιοχές της χώρας και σε αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες, τα πράγματα δεν είναι πολύ βελτιωμένα έναντι της Σαουδικής Αραβίας.
26 September 2008
Νεκρολαγνεία με την άδεια του υπουργείου
Διαχρονική οπισθοδρομικότητα
Αναρωτιέμαι, αγαπημένος άγιος της Ρωσίας είναι, γιατί να μας ενδιαφέρει εμάς; Εμείς είμαστε ελληνορθόξοι, έτσι δεν είναι; Και ο τελευταίος τσάρος αγιοποιήθηκε εκεί, λέτε να φέρουν τα κόκκαλά του να τα προσκυνήσουν οι φιλοβασιλικοί μαθητές;Ο μητροπολίτης Νικόλαος, στην επιστολή που απευθύνει -με ημερομηνία 22 Σεπτεμβρίου 2008- προς τους μαθητές αφού λέει ότι «όλοι μας απορρίπτουμε την Εκκλησία που άλλα λέει και άλλα κάνει, που είναι στενόμυαλη και στενόκαρδη, που συμβαδίζει με το συμφέρον και την υποκρισία», συνεχίζει περιγράφοντας τη ζωή του αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ.
Αφού απορρίπτει κι αυτός το συμφέρον και την υποκρισία, γιατί φέρνει πτώματα και καλεί τους μαθητές να τα προσκυνήσουν; Δεν θα εισπράττει οβολούς; Και καλά να προσκυνάς εικόνες (ξύλα και τζάμια) θεών και αγίων, τα κόκκαλα του κάθε "καλού ανθρώπου" γιατί πρέπει να τα προσκυνάνε οι "πιστοί" και τα παιδιά ειδικότερα;Και συνεχίζει: «Αυτός ο άγιος θα βρίσκεται με τα τίμια λείψανά του κοντά μας για ένα μήνα. Το δώρο που μας κάνουν οι Ρώσοι αδελφοί μας είναι ανεκτίμητο. Είναι η πρώτη φορά που το σώμα του βγαίνει από τη Ρωσία. Γι' αυτό και θα τον συνοδεύσει έως τη χώρα μας μια ολόκληρη αποστολή από 3Ο άτομα. Αξίζει, αγαπητά μου παιδιά, να γνωρίσετε τη ζωή ενός τέτοιου μοναδικού προτύπου. Γι' αυτό και ζήτησα από τους Θεολόγους σας, με την άδεια των διευθυντών, να αφιερώσουν μία ώρα μαθήματος στο πρόσωπό του. Αξίζει να πάρετε από τη χάρι και τη δύναμή του.
Αμάν, 3Ο άτομα συνοδεία για τα "τίμια λείψανα"! Ποντάρουν και σε καλό καιρό να κάνουν μέσα στο φθινόπωρο κανένα μπάνιο! Τώρα επί της διατυπώσεως: δεν έρχεται το σώμα του αγίου που γράφει ο μητροπολίτης, αφού είναι πεθαμένος, αλλά το πτώμα του! Αντιλαμβάνονται εκεί στη μητρόπολη τη μικρή αλλά πολύ σημαντική διαφορά; Και αυτό το "ζήτησα από τους Θεολόγους σας", τί σημαίνει; Ότι οι καθηγητές της Μ.Ε. παίρνουν εντολές και από τον μητροπολίτη και όχι μόνο από το Υπουργείο; Θα έπρεπε τότε να συμμετάσχει ο μητροπολίτης και στη μισθοδοσία τους... να μην περιορίζεται σε ανέξοδα "πνευματικά" θέματα!Γι' αυτό και σας προσκαλώ όλους να βρείτε μία ευκαιρία να τον προσκυνήσετε. Όσοι μπορείτε, την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου στις 6 το απόγευμα, να έλθετε στην υποδοχή του στον Ιερό Ναό του Αγίου Τρύφωνα Παλλήνης, θα ωφεληθείτε αφάνταστα. Όσοι πάλι δεν μπορείτε εκείνη την ώρα, ελάτε στον Ναό, όποτε θέλετε, μέχρι το απόγευμα της Τετάρτης 8 Οκτωβρίου. Από την ώρα εκείνη μέχρι και την Κυριακή 2 Νοεμβρίου, το Λείψανό του θα βρίσκεται στο ναό της Παναγίας Σουμελά, στο Μενίδι».
Όλη η επιστολή δημοσιεύεται στο http://kleitor.blogspot.com.
"Θα ωφεληθείτε αφάνταστα...": δηλαδή πώς ακριβώς θα ωφεληθούν ειδικά οι μαθητές; Τόσο "αφάνταστο" είναι ώστε δεν βρίσκει ο μητροπολίτης 1-2 λέξεις να το περιγράψει; Διαβλέπω ως μοναδικό όφελος να ζητήσουν αμέσως οι μαθητές να διαγραφούν από την παρακολούθηση του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Κάπου αναφέρει στην επιστολή του ο μητροπολίτης ότι ο μακαρίτης, του οποίου τα κόκκαλα περιφέρονται στις φυλές των Ορθοδόξων, όπως στους Μάο Μάο στη ζούγκλα της Αφρικής, είχε μεγάλη "αγάπη στα μικρά παιδιά". Με αυτή την αφορμή και λόγω πείρας ζωής θα συνιστούσα, λοιπόν, στα παιδιά να είναι πάαααρα πολύ προσεκτικά -όχι με τον μακαρίτη, αυτός είναι πια ακίνδυνος- αλλά με τον περίγυρο που συνοδεύει το πτώμα και συμμετέχει στις ειδωλολατρικές ιεροπραξίες.
Να σημειώσω ακόμα ότι στο μητροπολιτικό ναό της Παλλήνης γίνονται τακτικά αγιασμοί αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών - είχε δείξει κάποτε τις σκηνές η τηλεόραση. Έτσι, μπορεί καθένας να αντιληφθεί την εισπρακτική "πνευματικότητα" (που λένε και οι χριστιανοί) που έχει αναπτύξει ο συγκεκριμένος μητροπολίτης!
25 September 2008
Βιβλία, βιβλία
Στο Blog Στάχτες Art.ανακοινώσεις βρήκα την ακόλουθη ανάρτηση, μέρος της οποίας μεταφέρω κι εδώ, επειδή θεωρώ πολύ σημαντικό που έχει καταγραφεί, έστω ως μυθιστόρημα, ποιες διεργασίες είναι δυνατό και όχι απίθανο να εξελιχθούν από ένα σύνθημα ή μια ιδιοτελή προσπάθεια διεκδίκησης μέρους της κρατικής εξουσίας, όπως εκείνη η αλήστου μνήμης με τις αστυνομικές ταυτότητες του Χριστόδουλου.
Ενδιαφέρουσα είναι επίσης η περιγραφή του ψυχισμού των θρησκόληπτων, εκφοβισμένων ανθρώπων, οι οποίοι ζουν με την ιδέα καταστροφών και φανταστικών τεράτων που έχουν περιγράψει άλλοι ψυχοπαθείς και οι οποίες περιγραφές αποτελούν τμήμα των χριστιανικών ιερών κειμένων και μοναδικό ανάγνωσμα πάμπολλων προβληματικών ανθρώπων.
«Στρατιώτης του Χριστού»
Το ημερολόγιο καλύπτει την περίοδο Απριλίου - Αυγούστου 2007, κατά την οποία ο δολοφόνος προετοιμαζόταν ψυχικά και πρακτικά για την πράξη του, και σταματάει δυο περίπου ώρες πριν το φόνο. Ο Συντυχάκης δεν είχε την παραμικρή αμφιβολία ότι ο πρώην πρωθυπουργός ήταν Εβραίος, τέκτονας, ανθέλληνας, ενσάρκωση του «Αντίχριστου» 666 από την «Αποκάλυψη» του Ιωάννη και όλα τα συναφή.
Το ημερολόγιο βρίθει θρησκευτικού υλικού, που αποτελεί την πνευματική τροφή του δολοφόνου. Συγχρόνως, αναφέρεται σε επίκαιρα γεγονότα εκείνης της περιόδου, όπως το ναυάγιο του «Sea Diamond», η πυρκαγιά της Πάρνηθας, η ασθένεια του Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου κ.λπ., τα οποία ο Συντυχάκης ερμηνεύει ως «θεϊκά σημάδια». Γενικότερα, το κείμενο αποτελεί το ψυχογράφημα κάποιου που πιστεύει στη μία και μοναδική αλήθεια που έχει κατασκευάσει και διατηρεί στο κεφάλι του, μιαν αλήθεια - ενιαίο κλειδί που ερμηνεύει τα πάντα.
Στη συνέχεια παρατίθεται η λίστα των "μελλοντικά φονευτέων" αντεθνικών και άπιστων ατόμων (ωραία την κατάρτισε ο συγγραφέας), η οποία περιέχεται στο υποθετικό ημερολόγιο του "ελαφρώς ανισόρροπου θεολόγου Συμεών Συντυχάκη"... Διαφωνώ με τον προσδιορισμό "ελαφρώς" του συγγραφέα και εύχομαι να ανακαλύψει κι άλλα τέτοια "ημερολόγια", π.χ. του ίδιου του Χριστόδουλου, του Βουλγαράκη, του Εφραίμ, του Ρουσόπουλου, του τηλενομάρχη Ψωμιάδη, της Λιάνας Κανέλλη, του Γιωργάκη τώρα που ετοιμάζεται για πρωθυπουργός και άλλων πολλών. Έχει δρόμο μπροστά του...
24 September 2008
Γιατί χρειάζεται η ελληνική ορολογία σε οποιοδήποτε τομέα
...
Το παρόν κείμενο αποτελεί σύντομη απάντηση σε κείμενο κάποιου μέλους ενός διαδικτυακού φόρου προγραμματιστών όπου υποστηρίζεται να μην αποδίδονται στα ελληνικά οι όροι της πληροφορικής, άποψη που δυστυχώς βρίσκει απήχηση στον κύκλο των πληροφορικών-προγραμματιστών.
1. Η ανάπτυξη κάθε γλώσσας έτσι ώστε να μπορεί να περιγράφει τον σύγχρονο κόσμο (με την οποιαδήποτε νέα γνώση σε οποιονδήποτε τομέα) είναι προϋπόθεση, είναι ο μόνος τρόπος, για να παραμείνει η γλώσσα «ζωντανή» (ο τομέας της πληροφορικής δεν εξαιρείται, ούτε έχουν ιδιαίτερες ανάγκες και χρειάζονται ιδιαίτερη μεταχείριση οι επιστήμονές του)
2. Για να εξασφαλιστεί το 1. πρέπει η κάθε γλώσσα να έχει όρους (μονολεκτικούς ή πολυλεκτικούς) δικούς της, δηλαδή στο σύστημά της (γραμμένους με το αλφάβητό της) είτε αυτοί έχουν δημιουργηθεί από γλωσσικά στοιχεία δικά της είτε από «δάνεια» στοιχεία από άλλες γλώσσες (η σκάλα, η πόρτα, το πιάνο, το καλαμπόκι, το κοκορέτσι, η φλογέρα, το στούντιο, το τέμπο – και πολλά άλλα – είναι δάνεια στην ελληνική. Τα περισσότερα από αυτά έχουν ενσωματωθεί πλήρως στο σύστημα της ελληνικής γλώσσας, ενώ άλλα όπως τα δύο τελευταία είναι άκλιτα. Όλα όμως γράφονται στο ελληνικό αλφάβητο! Δεν γράφονται ιταλικά scala, porta, piano, studio, tempo ούτε αλβανικά kalamboc, kokorets, flojere!). Καμιά γλώσσα τα δάνειά της δεν τα γράφει σε άλλο αλφάβητο. Ένα απτό παράδειγμα: Αυτή τη στιγμή, στο αγγλικό διαδικτυακό λεξικό Wiktionary (http://en.wiktionary.org/wiki/hardware) το λήμμα hardware έχει τις παρακάτω διαγλωσσικές αντιστοιχίες:
Οι γλώσσες που, φαινομενικά, έχουν δανειστεί το «hardware» αναλλοίωτο είναι γιατί μπορούν και το γράφουν έτσι στο αλφάβητό τους, αλλά ακόμα και έτσι, το γράφουν σύμφωνα με τους κανόνες τους. Για παράδειγμα, στα γερμανικά το αρχικό «h» είναι κεφαλαίο (γιατί στη γερμανική όλα τα ουσιαστικά αρχίζουν με κεφαλαίο γράμμα). Ύστερα, βλέπει κανένας τα γένη: Σε άλλες γλώσσες είναι αρσενικό (m), σε άλλες θηλυκό (f), σε άλλες ουδέτερο (n) και σε άλλες κοινό (c.) και αυτό έχει προσαρμοστεί σε γλωσσικούς κανόνες της κάθε γλώσσας.
Δεν είναι ελληνική γλώσσα αυτή: «Πατάς start, ύστερα shutdown και μετά restart για να κάνεις restarting το computer σου»! Αν καταλήξουμε ότι δεν έχει λέξεις η ελληνική γλώσσα για να αποδώσει τις έννοιες των αγγλικών λέξεων αυτής της πρότασης και θα πρέπει να τις δανειστούμε από την αγγλική, πρέπει να την δούμε την πρόταση έτσι: «Πατάς σταρτ, ύστερα σάτνταουν και μετά ριστάρτ για να κάνεις ριστάρτινγκ το κομπιούτερ σου»! ή κάπως έτσι: «Πατάς σταρτάρισμα, ύστερα σατνταουνάρισμα και μετά ρισταρτάρισμα για να κάνεις ρισταρτάρισμα τον κομπιούτορά σου»! Και τον «αντικειμενοστρεφή προγραμματισμό» να τον δούμε ως «όμπτζεκτ οριέντεντ προγράμμινγκ» ή ως «ομπτζεκτικό οριενταρισμένο προγραμματισμό»!
Προφανώς, άλλο: διδάσκομαι, μαθαίνω και μιλώ στην επιστήμη μου αγγλικά ή γαλλικά ή γερμανικά – που βέβαια δεν το κάνουν μόνο οι προγραμματιστές – για να επικοινωνήσω διεθνώς, για να υποβάλω εργασίες μου που θα τις διαβάσουν και θα τις αξιολογήσουν ξενόγλωσσοι κριτές και θα τις δημοσιεύσω σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, και άλλο: μεταφέρω στη γλώσσα μου τη σύγχρονη γνώση (που σε τελευταία ανάλυση) είναι χρέος κάθε επιστήμονα που σέβεται τη γλώσσα του!
3. Όσο για τις γλώσσες προγραμματισμού – εντολές, παράμετροι, συμβολισμοί κτλ. – αυτά δεν «μεταφράζονται». Ούτε η οποιαδήποτε «μετάφρασή» τους συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της γλώσσας. Για το «σχολιαστικό» μέρος μπορεί να συζητήσει κανένας. Βέβαια, δεν αποκλείει κανένας την ανάπτυξη «προγραμματιστικής» τεχνογνωσίας και σε άλλη γλώσσα εκτός της αγγλικής, αλλά αυτό θα είναι δημιουργία μιας γλώσσας προγραμματισμού από την αρχή και όχι «μετάφραση» της τάδε γλώσσας.
Είναι σαν να γράφουμε στη χημεία την αντίδραση HCl + NaOH è NaCl + H2O ως εξής: ΥΧλ + ΝαΟΥ è ΝαΧλ + Υ2Ο.
Δεν νομίζω ότι η γραφή της αντίδρασης με αυτόν τον τρόπο προσθέτει τίποτε στην ελληνική γλώσσα. Σημασία έχει, σε όλο το σχετικό κείμενο της χημείας, τα ονόματα των στοιχείων και των ενώσεων να είναι ελληνικά (υδρογόνο, χλώριο, νάτριο, οξυγόνο, υδροχλώριο, καυστικό νάτριο, χλωριούχο νάτριο και νερό), άσχετο αν π.χ. το χλώριο είναι δάνειο από το γαλλικό chlore που αυτό με τη σειρά του είναι δάνειο από το αρχαιοελληνικό επίθετο χλωρός με τη σημασία «πρασινοκίτρινος»
(βλέπε Λεξικό Τριανταφυλλίδη http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/dictonline/DictOnLineTri.htm)».
23 September 2008
Χρηματοδότηση του ιρλανδικού «Όχι» από τη CIA;
Εεεεπ, τί έγινε εδώ; Τόσοι πανηγυρισμοί για την «αντίσταση των λαών», για τη «δύναμη της κινητοποίησης», για την «αναγκαιότητα των δημοψηφισμάτων» κτλ. κτλ. και τελικά από πίσω βρισκόταν η CIA; Αυτός ο ετερόκλητος συνασπισμός εθνικιστών, θρησκόληπτων αντιπάλων των αμβλώσεων, επιχειρηματιών που δεν θέλουν υψηλότερους φόρους, ειρηνιστών που δεν θέλουν τη στρατιωτικοποίηση της ΕΕ και, φυσικά, αντικαπιταλιστών ακτιβιστών, είχε τελικά ως γενικό συντονιστή (και χρηματοδότη;) τους Αμερικάνους;
Γιατί άραγε συμπίπτουν όλο και περισσότερο οι στόχοι των αντιευρωπαίων λαϊκιστών με αυτούς των αμερικάνικων μηχανισμών και, εννοείται, των πετρελαιάδων, των μεγαλοτραπεζών που στηρίζονται στη ληστρική πολιτική τους από το κράτος, των εμπόρων όπλων και άλλων «φίλων της ελευθερίας» (you know); Είναι τυχαίο ότι οι Αμερικάνοι υποστηρίζουν κάθε κίνηση που προκαλεί προβλήματα στην Ε.Ε., π.χ. Πολωνία-Τσεχία, Τουρκία, όπως φαίνεται Ιρλανδία κτλ.; Μήπως όποιος υπονομεύει την ολοκλήρωση της Ε.Ε. λειτουργεί, εκ του αποτελέσματος, υπέρ των Αμερικάνων; Και ποιο είναι το μεγαλύτερο κακό για μας σ' αυτή την περίπτωση;
Καταγγελίες στο Ευρωκοινοβούλιο
Συγκεκριμένα ο ευρωβουλευτής αναφέρθηκε σε δημοσιεύματα του ιρλανδικού τύπου, σύμφωνα με τα οποία η εκστρατεία του «Όχι» στη Μεταρρυθμιστική Συνθήκη χρηματοδοτήθηκε από το αμερικανικό Πεντάγωνο και την CIA, ώστε η Ευρώπη να μην καταστεί υπέρ του δέοντος ισχυρή. Ο Ντανιέλ Κον Μπεντίτ ζήτησε την πλήρη διαλεύκανση του ζητήματος, προτείνοντας μάλιστα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και η Κομισιόν να κληθούν να παράσχουν όσες σχετικές πληροφορίες διαθέτουν.
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Χανς-Γκερτ Πέτερινγκ ζήτησε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια για τον τρόπο χρηματοδότησης της οργάνωσης Libertas, που ηγήθηκε της εκστρατείας υπέρ του «Όχι» στην Ιρλανδία. Σύμφωνα με τον κ. Πέτερινγκ, ενώ αρχικά ο πρόεδρος της οργάνωσης, Ντίκλαν Γκάνλεϊ, είχε δηλώσει ότι η εκστρατεία χρηματοδοτήθηκε από μικρές εισφορές, στην συνέχεια παραδέχθηκε ότι ο ίδιος έθεσε στην διάθεσή της το ποσό των 200.000 €.
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναφέρθηκε ακόμη σε εμπορικές δοσοληψίες του Ντ.Γκάνλεϊ με το Πεντάγωνο ύψους τουλάχιστον 200 εκατομμυρίων €.
22 September 2008
Άλλη μια απόδειξη για την κιβωτό του Νώε!
Στον γερμανόφωνο ιστότοπο jesus.de με περιεχόμενο του τύπου "Ιησούς Χριστός νικά και όλα τα κακά σκορπά..." διάβασα την εξής ιστορία, με το εκπληκτικό συμπέρασμα που ακολουθεί:
Κατά την τελευταία θύελλα με κυκλώνες στον κόλπο του Μεξικού που πήρε το όνομα Ike (Άικ) καί κόστισε μερικές δεκάδες ανθρώπινες ζωές και τεράστιες υλικές απώλειες, αναφέρθηκε από την κωμόπολη Crystal Beach ένα πολύ ασυνήθιστο περιστατικό. Ενώ οι κάτοικοι που δεν είχαν διαφύγει σε ασφαλείς βόρειες περιοχές, κλείστηκαν για διανυκτέρευση σε μια εκκλησία στην κορυφή ενός λόφου, όπου δεν υπήρχε περίπτωση να φτάσουν τα νερά της πλημμύρας, κάποια στιγμή άνοιξε η πόρτα και μπήκε μέσα για να προστατευτεί ένας άγνωστος άντρας, ο οποίος συνοδευόταν από μια λέαινα!
Εννοείται ότι αυτοί που είχαν βρει καταφύγιο στην εκκλησία, ανατρίχιασαν και ταράχτηκαν με την ιδέα ότι θα γλίτωναν μεν από τη θύελλα αλλά θα γινόντουσαν τροφή του πιθανόν πεινασμένου λιονταριού. Ο συνοδός του ζώου τους είπε ότι είχαν φτάσει στην κορυφή του λόφου μετά από πολύωρη ταλαιπωρία, κολυμπώντας και περπατώντας και ότι δεν πρόλαβαν το τραίνο που μετέφερε σε ασφαλή τοποθεσία τα ζώα του ζωολογικού κήπου. Έτσι ήλπιζαν όλοι ότι και η λέαινα θα ήταν κατάκοπη και δεν θα είχε ενδιαφέρον να δοκιμάσει κανένα ανθρώπινο παϊδάκι. Καλού κακού την απομόνωσαν βέβαια σε κάποιον κλειστό χώρο του ναού...
Πράγματι, λίγο μετά την είσοδο της λέαινας και του συνοδού έπεσαν σε βαθύ ύπνο. Το επόμενο πρωί που ξύπνησαν -όσοι μπόρεσαν να κοιμηθούν, βέβαια- δεν παρατηρήθηκαν απώλειες σε χέρια και πόδια των προσφύγων και η θύελλα είχε περάσει πια. Έτσι, λιοντάρι και συνοδός αναχώρησαν ήρεμα για να βρουν τα υπόλοιπα ζώα και να συνεχίσουν τη ζωή και τη δουλειά τους.
Ποιο συμπέρασμα λέτε ότι βγάζει ο συντάκτης της συγκεκριμένης ανάρτησης του θεόπληκτου ιστότοπου; Άλλη μια απόδειξη, γράφει, ότι είναι αλήθεια η ιστορία με την κιβωτό του Νώε και ότι τα ζώα δεν φαγώθηκαν εκεί μέσα μεταξύ τους, τα ήμερα και αδύναμα από τα άγρια!
Θυμάμαι κάτι σχολικά καλαμπούρια που λέγαμε επί του θέματος, π.χ. πώς μπόρεσε ο Νώε να βάλει τα ψάρια από το νερό στην κιβωτό; (δεν ξέρω ακριβώς, τώρα που το σκέφτομαι, αναφέρεται ο μύθος και σε υδρόβια;) Ή, πώς μπήκαν τα έντομα στην κιβωτό κ.ο.κ. Φαίνεται ότι κάποιοι φοβισμένοι παίρνουν αυτές τις μυθοπλασίες κατά γράμμα και αναζητούν σ' όλη τη ζωή τους απαντήσεις. Έτσι, με κάθε αληθινή ή παραποιημένη ιστορία που κυκλοφορεί, αυτοί οι φοβισμένοι προσπαθούν να συμπληρώσουν το παζλ με τα κενά που είχαν πάντα στο μυαλό τους.
21 September 2008
Don't take biscuits
Οι Ευρωπαίοι ήταν ήδη 4 εβδομάδες με το τραίνο στις Ινδίες, διηγόντουσαν στους νιόπαντρους τις εμπειρίες τους, αυτό είδαμε στην τάδε πόλη, έτσι διανυκτερεύσαμε στο τάδε χωριό. Οι Ινδοί έδιναν πληροφορίες και οδηγίες, να αποφεύγετε κρέας με σκούρο χρώμα, μην πίνετε νερό από άγνωστη προέλευση και τέτοια.
Κάποια στιγμή έβγαλε η νιόπαντρη Ινδή ένα πακέτο με μπισκότα, ήθελε να κεράσει τους ξένους φίλους - φίλους της χώρας και των κατοίκων της. «Μπα, δεν είναι ανάγκη, να μη σας το στερήσουμε». «Μα πάρτε, μας προσβάλλετε». Πήραν οι 3 Ευρωπαίοι από ένα, η Γαλλίδα μόνο μισό. Μετά έλεγε ότι, την ώρα που έτρωγε το μπισκότο, είδε τους Ινδούς να χαμογελάνε περίεργα και ότι, οι ίδιοι δεν έφαγαν από το πακέτο.
Όταν τους ξύπνησε ο ελεγκτής του τραίνου μετά από συνεχόμενες 13 ώρες ύπνου, οι δύο Ινδοί είχαν φύγει προ πολλού και μαζί τους οι φωτογραφικές μηχανές, τα πορτοφόλια, οι πιστωτικές κάρτες, τα διαβατήρια και άλλα πολύτιμα αντικείμενα. Στο σταθμό που αποβιβάστηκαν τα θύματα της κλοπής, με κεφάλι καζάνι από το υπνωτικό, τους περίμεναν αστυνομικοί, συνεργεία τηλεόρασης, δημοσιογράφοι και αρκετός κόσμος. Η είδηση ότι 4 Ευρωπαίοι τουρίστες ληστεύτηκαν στο τραίνο που θα φτάσει σε 1-2 ώρες, είχε μεταδοθεί ήδη από ραδιόφωνα και τηλεοράσεις στις Ινδίες και σύντομα έφτασε και στην Ευρώπη. Και όλοι αναρωτιόντουσαν, ποιος μπορεί να ειδοποίησε τους ανύποπτους αστυνομικούς και δημοσιογράφους για να οργανωθεί τέτοια υποδοχή;
Οι εξαπατημένοι και ληστεμένοι τουρίστες, εκτός από τις εργασίες για προμήθεια διαβατηρίων και λίγων χρημάτων από τις πρεσβείες τους, έπρεπε υποχρεωτικά να υποστούν και τις ερωτήσεις πολλών Ινδών: «Καλά, εκεί στη χώρα σας δεν σας έχουν πει ποτέ, μην δέχεστε μπισκότα από αγνώστους; Don't take biscuits! Αυτό αποτελεί εδώ την πρώτη εντολή στον ινδικό δεκάλογο για αποτροπή κινδύνων! Κάθε παιδί το ακούει στο σπίτι, στο σχολείο, στους ναούς και όπου αλλού βρεθεί, εκατοντάδες φορές. Πώς και δεν το λένε στα παιδιά τους οι Ευρωπαίοι;» Οι συγκεκριμένοι Ευρωπαίοι το ξέρουν καλά τώρα...
Είχα γράψει παλαιότερα ότι έχω μια αρνητική εμπειρία από το Ταζ Μαχάλ στην πόλη Άκρα, καμιά 200-αριά χιλιόμετρα από το Δελχί, το οποίο επισκέφτηκα πριν από κάποια χρόνια. Βρίσκω τώρα αφορμή να καταθέσω αυτή την εμπειρία.
Είχα φτάσει εκεί με μικρή παρέα, τη σύζυγό μου και φιλικό ζεύγος και βρεθήκαμε στα σκαλοπάτια προς την μπροστινή αυλή, κάτι σαν μεγάλη βεράντα, που οδηγούσε στο κυρίως κτήριο. Παρατήρησα ότι τα σκαλοπάτια, αλλά και ο γύρω χώρος που περπατάγαμε, ήταν γεμάτος με κουτσουλιές περιστεριών. Στις τουριστικές φωτογραφίες που κυκλοφορούν δεν φαίνεται αυτό, ίσως επειδή είναι παρμένες λίγο μετά τον καθαρισμό. Εμείς πήγαμε αργά το απόγευμα και τα περιστέρια είχαν αφηνιάσει στο κουτσούλημα.
Κάνοντας να ανεβούμε στη σκάλα, μας σταματάει ένας -ας πούμε- επιστάτης, ο οποίος μας υπέδειξε να βγάλουμε τα παπούτσια, λόγω της ιερότητας του χώρου κτλ. Λέω στους άλλους, δεν είναι καλά ο άνθρωπος που θα περπατάμε μέσα στις κουτσουλιές και δεν δέχομαι να τυλίξω τα γυμνά πόδια μου με κάτι βρώμικα πανιά (τσουβάλια από σακιά τσιμέντου ήταν μάλλον) που διέθετε έναντι αμοιβής ο επιστάτης! Πράγματι, άλλοι έβγαζαν τα παπούτσια και, αφού έδεναν στα πόδια τους με αυτά τα πανιά (τα είχαν φορέσει ήδη δεκάδες και εκατοντάδες άλλοι προηγουμένως), πάταγαν όπου μπορούσαν για να μην γλιστρήσουν κιόλας.
Εκεί που ήμασταν έτοιμοι να εγκαταλείψουμε, ρωτάει ο φίλος τον επιστάτη, αν υπάρχει δυνατότητα κάποιας ευνοϊκής αντιμετώπισης, γιατί δεν είναι δυνατόν να βγάλουμε τα παπούτσια! Αααα, λέει αυτός, με κάτι παραπάνω, μπορείς να τυλίξεις τα παπούτσια σου με τα πανιά και να μπεις μέσα, χωρίς να τα έχεις βγάλει. Ο τόνος ήταν στο παραπάνω που σήμαινε, αν θυμάμαι τώρα, διπλάσιο αντίτιμο για τα πανιά. Εννοείται, στην είσοδο του συγκροτήματος είχαμε πληρώσει ήδη κάποιο εισιτήριο.
Αφού ολοκληρώθηκε η ιεροτελεστία του τυλίγματος με τα τσουβάλια -η ιερότητα του χώρου, βλέπεις- ανεβήκαμε στη βεράντα για να μπούμε μέσα. Παρατήρησα ήδη κατά την άνοδο ότι μερικά τζάμια στο Ταζ Μαχάλ ήταν σπασμένα κι από εκεί μπαινόβγαιναν περιστέρια. Μια εικόνα ήταν αυτή που έμεινε στο μυαλό μου, δεν έδωσα σημασία, αφού θα έβλεπα σε λίγο το εσωτερικό του περίφημου μνημείου.
Μπαίνοντας μέσα όμως διαπιστώνω έκπληκτος ότι στον αέρα πάνω από τους επισκέπτες τριγύριζαν -πόσα να πω τώρα- 15, 20 ή 30 περιστέρια, τα οποία πράγματι μπαινόβγαιναν από τα σπασμένα τζάμια και, εννοείται, είχαν κάνει το δάπεδο του μνημείου με τις κουτσουλιές τους πέντε φορές χειρότερο από ότι ήταν η βεράντα έξω. Λέω στην παρέα, τί γίνεται εδώ βρε παιδιά, κοιτάξτε επάνω... Και καθώς σηκώνω πάλι το κεφάλι να κοιτάξω, μούρχεται μια τεράστια τούρτα καταμεσής στο πρόσωπο — έπιασε μέτωπο, γυαλιά και μύτη... Για κάποια δευτερόλεπτα σκοτείνιασε το σύμπαν, μετά κατάλαβα πού οφειλόταν το σκότος.
Γυρνάει η γυναίκα μου και με κοιτάει έκπληκτη: «Τί έπαθες εκεί;» φωνάζει, «Ποιος στα έριξε στα μούτρα;» Είναι στιγμές που δεν χρειάζεται να εξηγήσεις τίποτα, αφού γύρω μας οι περισσότεροι επισκέπτες κυκλοφορούσαν με πολλαπλά παράσημα στην πλάτη και στο στήθος. Ο μόνος που κοίταξε επάνω και την έφαγε κατάφατσα, φαίνεται ότι ήμουν εγώ. Και, σημειωτέον, όλοι με τσουβάλια στα πόδια για να μην θιγεί η ιερότητα του χώρου! Περιττό να πω ότι αντήχησαν στον ιερό χώρο του Ινδουϊσμού χριστοπαναγίες και απανωτά καντήλια, ελληνιστί εννοείται, καθώς καθάριζα με χαρτομάντηλα τα γυαλιά μου και το πρόσωπο.
Φύγαμε τρεχάλα έξω για να μην φάμε κι άλλες οβίδες. Στην κάθοδο από τη βεράντα μάς σταμάτησε ο επιστάτης για να πάρει πίσω τα τσουβάλια του. Όταν απομακρυνθήκαμε και γυρίσαμε να κοιτάξουμε, το μνημείο έδινε πράγματι μια πολύ ειδυλλιακή εικόνα... Εγώ καθάριζα, βέβαια, ακόμα το πρόσωπό μου και μάζευα τα χαρτομάντηλα στην τσέπη, να μην επιβαρύνω ντε τον ιερό χώρο...
20 September 2008
Στο δρόμο το μακρύ του ηλέκτρου
Στο λήμμα ήλεκτρον αντιστοιχούν δύο έννοιες:
- Το ήλεκτρο ή ο/η ήλεκτρος, κοινώς κεχριμπάρι (από το τουρκικό kehribar κι αυτό με τη σειρά του από το αραβικό kahriba = αυτό που τραβάει τα άχυρα), που είναι απολιθωμένη ρητίνη κωνοφόρων της Ηωκαίνου περιόδου (40-50 εκ. χρόνια πριν) των σκανδιναβικών χωρών της Βαλτικής.
- Το ήλεκτρο: μεταλλικό κράμα από 8 μέρη αργύρου και 2 χρυσού, που παρασκευάζεται τεχνητά ή ανευρίσκεται αυτοφυές.
Στη συνέχεια θα μας απασχολήσει το πρώτο από τα δύο.
Το ήλεκτρο οφείλει το όνομά του στο αρχαιοελληνικό επίθετο ηλέκτωρ = λαμπερός (όπως ο ήλιος) που παράγεται από τη λέξη ήλιος.
Αρχαία Ελληνικά ονόματα που παράγονται από αυτήν τη λέξη:
– Ηλέκτρα (με διασημότερη διεθνώς την κόρη του Αγαμέμνονα, κι από κοντά μια Ωκεανίδα, μια Ατλαντίδα και μια αδελφή του Κάδμου),
– Ηλεκτρύων και Αλεκτρύων (ο γιός του Περσέα και της Ανδρομέδας και πατέρας της Αλκμήνης, που γεννά τον Ηρακλή, ο γιός του Βοιωτού),
– Ηλεκτρυώνη (μια Ηλιάδα και μια των Πλειάδων ή Ατλαντίδων που λεγόταν και Στρατηγίς).
Η ελληνική μυθολογία θέλει τον Φαέθοντα, που οδηγώντας απερίσκεπτα το άρμα του Ηλίου κατέστρεφε τη γη, να κεραυνοβολείται από τον Δία, να καταπίπτει στον Ηριδανό ποταμό (με ορισμένους συγγραφείς να τον ταυτίζουν με τον Πάδο), όπου οι αδελφές του, Ηλιάδες (κόρες του Ήλιου και της Κλυμένης) τον θάβουν και τον θρηνούν. Τα δάκρυά τους γίνονται ήλεκτρο, λαμπερό σαν τον ήλιο και διάφανο σαν το δάκρυ. Οι ίδιες μεταμορφώνονται σε λεύκες.
Αποκλειστική πηγή του ηλέκτρου της ευρωπαϊκής αρχαιότητας ήταν η Βαλτική Θάλασσα. Από το 1500 π.Χ. έχουμε ροή του ηλέκτρου από τη Βαλτική στην Μεσόγειο και ειδικότερα στις ακτές της Αδριατικής, μέσω δύο εμπορικών δρόμων, του ενός μέσω του ποταμού Έλβα και του άλλου μέσω του ποταμού Βιστούλα. Αργότερα θα δημιουργηθούν κι άλλοι εμπορικοί δρόμοι.
Ο Θαλής ο Μιλήσιος (624–546 π.Χ.) είχε παρατηρήσει την ιδιότητα του ηλέκτρου να έλκει διάφορα ελαφρά σώματα. Ο William Gilbert, στα 1600, μ.Χ. φέρεται να περιγράφει, την ιδιότητα αυτή του ηλέκτρου με τον όρο electricity, ηλεκτρισμός.
Από τότε και μέχρι σήμερα έχουν παραχθεί και συνεχίζουν να παράγονται, τόσο στην γλώσσα της επιστήμης όσο και στην καθομιλουμένη, χιλιάδες λέξεις, απλές ή σύνθετες, σε όλες τις γλώσσες του πολιτισμένου κόσμου, από τα δάκρυα των Ηλιάδων, το ήλεκτρον.
α. Επίτομον Ορθογραφικόν και Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν Ηλίου
β. Burry Cunliffe, Πυθέας ο Έλληνας, Εξερευνητής και θαλασσοπόρος, Εκδ. Γκοβόστη,
19 September 2008
Μάθε παιδί μου Γεωγραφία
Στο νέο (περσινό) βιβλίο Γεωγραφίας της Ε' Δημοτικού έψαξε ο δημοσιογράφος Τάκης Καμπύλης (θα έχει κανένα παιδί σ' αυτή την τάξη) και φαίνεται να επιβεβαιώνει ότι, ακόμα κι αν απαλλαγεί κάποιος μαθητής από το μάθημα των Θρησκευτικών, θα βρουν οι εγκάθετοι ευκαιρία να του περάσουν τα θρησκόληπτα και εθνικιστικά (εννοείται) μηνύματα μέσα από τα υπόλοιπα μαθήματα και βιβλία.
Παρακάτω, στο 5ο κεφάλαιο περί γεωγραφικού προσανατολισμού (σελ. 24): «Το Ορμένιο, το βορειότερο τμήμα του νομού Έβρου, είναι ο σκοπός στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, κούτελο του ελληνικού σώματος και σαν άλλος ακρίτας αγρυπνά και αφουγκράζεται» (σ.σ. η Βουλγαρία ανήκει στην Ε.Ε.). Και πιο κάτω: «(…) Η Γαύδος, οι 50 κάτοικοί της, μας θυμίζουν ότι το νησί πρωτοκατοικήθηκε 5.000 χρόνια πριν. Η Ελλάδα πατάει γερά!».
Παρακάτω, στο 6ο κεφάλαιο, για τη «μορφή και το σχήμα της Ελλάδας» οι συγγραφείς προτείνουν (σελ. 28): «Καθένας μπορεί να βάλει τη φαντασία του να καλπάσει (…) για να πει με τι μοιάζει η Ελλάδα, για να δώσει όνομα στο σχήμα της (…). «Η δική μου φαντασία, λαχανιασμένη, μου δείχνει την Ελλάδα να μοιάζει μόνο με μένα. Αυτό θα πει κάθε Ελληνας και κάθε Ελληνίδα, όταν μιλήσει για την πατρίδα μας».
Στο ένατο κεφάλαιο για τις θάλασσες (σελ. 37): «(…) Όλος ο λαός μας μιλά για τα καταγάλανα νερά που καθόρισαν την πορεία της φυλής μας». Στο ίδιο κεφάλαιο παρουσιάζεται ως «ξεχωριστό ακτογραφικό στοιχείο» η Χερσόνησος του Άθω. Ποιοι είναι οι (γεωγραφικοί) λόγοι; «(…) Ξεχωρίζει ως προπύργιο του Χριστιανισμού και θεματοφύλακας της ορθόδοξης παράδοσής μας. (…) Διασφαλίζουν το άβατο και υπόσχονται στη Δέσποινα ότι θα είναι πάντα η μοναδική γυναίκα, που θα κάνει τον περίπατό της σ' εκείνα τα γαληνεμένα μονοπάτια (…)» (πλήρες κείμενο >>>).
Για τα καταγάλανα νερά που καθόρισαν την πορεία της φυλής σίγουρα θα γράφουν αντίστοιχα πράγματα στα βιβλία τους οι Ιταλοί και οι Ισπανοί/Πορτογάλοι, οι Αιγύπτιοι και οι Λύβιοι, οι Κινέζοι και οι Ινδοί, οι Μεξικάνοι και οι Βολιβιανοί κ.ο.κ. Τα νερά της θάλασσας συμβαίνει να είναι παντού καταγάλανα, αν δεν έχουν δεχτεί απόβλητα!
Ως προς την προβολή και στήριξη του άβατου μέσω του «ξεχωριστού ακτογραφικού στοιχείου» (; ! ;), σημειώνω ότι 2 από τα τρία άτομα που έχουν συγγράψει το συγκεκριμένο πόνημα, είναι γυναίκες. Οι οποίες έχουν προφανώς όμοια αντίληψη για την αξιοπρέπειας του φύλου τους με εκείνες τις γυναίκες σε άλλες κοινωνίες που αποδέχονται την (ελέω Αλάχ) μπούρκα...
18 September 2008
Μεγάλα πόδια, μικρό σώμα...
Ο ενήλικας Κινέζος Χε Πίνγκπινγκ έχει ύψος σώματος ολόκληρα 74 εκατοστά, η Ρωσίδα Σβετλάνα Πανκράτοβα έχει μήκος ποδιών 132 εκατοστά. Το αποτέλεσμα της σύγκρισης φαίνεται στη φωτογραφία.
Κι εδώ ένα βίντεο από τη φωτογράφηση!
17 September 2008
Αν δεν έχεις πάγκο...
Απάντηση δεν υπάρχει αλλά η εφημερίδα έγραψε το εξής ενδιαφέρον. Γεωργιανός διπλωμάτης στο Τελ Αβίβ παραπονέθηκε στην ισραηλινή κυβέρνηση για τη «χλιαρή» αντίδραση της χώρας στη ρωσική εισβολή και ζήτησε «να ασκηθεί πίεση στη Μόσχα. Η απάντηση που έλαβε ήταν να απευθυνθεί στην Ουάσιγκτον για την πίεση που θέλει».
Κυβερνητικές πηγές στο Ισραήλ περιγράφουν με πολλά σαρκαστικά σχόλια την έκπληξη που δοκίμασε «ανώτατος ισραηλινός αξιωματούχος» όταν την τρίτη ημέρα της εισβολής τού τηλεφώνησε ο Γεωργιανός πρωθυπουργός Βλαντίμιρ Γκουργκενίτσε και του ζήτησε να μεσολαβήσει ώστε «να λάβει τις ευλογίες του ραβίνου Ααρον Λέιμπ Στέινμαν (ενός από τους πιο σημαντικούς πνευματικούς ηγέτες του Ισραήλ). Θέλω να προσευχηθεί για μένα και για τη χώρα μου, του ζήτησε ο πρωθυπουργός». (πλήρες κείμενο >>>)
16 September 2008
«Νομίζω πως ένα τετραγωνικό σου αρκεί»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ & ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
Πιο συγκεκριμένα, στην πειραματική αυτή παράσταση θα συμμετέχουν ηθοποιοί που έχουν ολοκληρώσει την παρακολούθηση ενός ειδικού μαθήματος υποκριτικής της Ελένης Σκότη πάνω σε κείμενα που προέκυψαν από τα μαθήματα θεατρικής γραφής του Ανδρέα Φλουράκη που προηγήθηκε. Το ενδιαφέρον της διαδικασίας συνίσταται στο ότι στο συγκεκριμένο μάθημα υποκριτικής των ηθοποιών συμμετείχαν ενεργά και οι μαθητές του εργαστηρίου θεατρικής γραφής, που στην συνέχεια επεξεργάζονταν περεταίρω τα κείμενά τους και τα επέστρεφαν ανανεωμένα στους ηθοποιούς για την συνέχιση της δικής τους δουλειάς πάνω σ’ αυτά.
Είναι δηλαδή ένα πείραμα αλληλεπίδρασης και ανταλλαγής εμπειρίας της θεατρικής γραφής και της δουλειάς που γίνεται επί σκηνής από τους ηθοποιούς. Όλα τα κείμενα των μαθητών της θεατρικής γραφής έχουν δημιουργηθεί με έναν κοινό θεματικό άξονα ώστε να μπορούν να συνυπάρξουν σε μια κοινή παράσταση στο τέλος. Την σκηνοθετική επιμέλεια του σπονδυλωτού αυτού έργου, που προέκυψε ως αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής, έχει αναλάβει η Αλεξάνδρα Παυλίδου.
Ημερομηνίες παρουσιάσεων: 11, 12, 13, 18, 19, 20, 25, 26 και 27 Σεπτεμβρίου 2008
Ημέρες & ώρες: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, στις 21.30
Διεύθυνση: Θέατρο "Επί Κολωνώ", Ναυπλίου 12, Κολωνός,
στο φουαγιέ
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Άλλες πληροφορίες εδώ!
Έμυ Βάγια, Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων & Γραφείου Τύπου
τηλ. 210 51 38 067
Υπάρχουν και χειρότερα με τους ταξιτζήδες...
Οι τιμωρημένοι είχαν προσφύγει κατά της ποινής και της απειλής για οριστική απόλυση με το επιχείρημα ότι η θρησκεία τους δεν επιτρέπει τη μεταφορά ανθρώπων που έχουν μαζί τους αλκοόλ - μάλλον μεταφορά με καμήλα θα εννοεί το Κοράνι, γιατί ο προφήτης σίγουρα δεν διέθετε αυτοκίνητο όχημα για να το συμπεριλάβει στις οδηγίες του! Το δικαστήριο έκρινε ότι οι προσφεύγοντες δεν έπεισαν πως υπάρχει κίνδυνος να υποστούν κάποια ηθική βλάβη, μεταφέροντας επιβάτες με αλκοόλ στις βαλίτσες τους.
Εγώ αναρωτιέμαι, πώς ήξεραν οι ταξιτζήδες, τί έχουν στις βαλίτσες τους οι επιβάτες; Λέτε να τους έψαχναν πρώτα, πριν τους επιβιβάσουν;