31 October 2009
Παιδικοί ιεροκήρυκες
30 October 2009
Κατά της υποψηφιότητας Μπλερ οι Βρετανοί
Τελικά ποιος τον στηρίζει;
29 October 2009
Ομιλία λαογραφικού περιεχομένου
Ελληνογαλλικής Σχολής
«Άγιος Ιωσήφ»
Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα της οδού Χ. Τρικούπη 6-8-10
Η παρουσία σας θα είναι τιμή για εμάς .
Από το Διοικητικό Συμβούλιο
Μελετάνε αυτό που έπρεπε να ξέρουν...
Δηλαδή, δεν έχουν ιδέα ποιο σύστημα δημόσιας διοίκησης θέλουν να εφαρμόσουν, ακόμα μελετούν... Όλα αυτά τα χρόνια δεν μελετούσαν τίποτα, έκαναν κριτική και εξαγγελίες στον αέρα. Όποιος μελετάει τώρα, θα δει απόδοση των προσπαθειών του σε 1-2 χρόνια, όχι συντομότερα... Άρα η πρώτη "τετραετία" της κυβέρνησης θα χαθεί στις μελέτες...
Η εναλλαγή κυβερνήσεων γίνεται στη χώρα μας με τη μέθοδο του ρεσάλτο: οι αποχωρούντες παίρνουν μαζί τους τα πάντα (και το προσωπικό) και αφήνουν καμμένη γη στους επερχόμενους...Οι επερχόμενοι δεν θέλουν καμιά σχέση με τους "παλιούς" γιατί θα τα κάνουν όλα "από την αρχή" και "σωστά"... Δεν υπάρχει συνέχεια στο κράτος, ένα μαγαζί που αλλάζει ξαφνικά ιδιοκτήτη είναι...
28 October 2009
Ορκωμοσία πολιτικών
Μυθοπλασίες...
Άμα οι Σκωτσέζοι κατάγονται από την Αίγυπτο και οι Εγγλέζοι από την Τροία, γιατί ημείς οι Έλληνες -που είμαστε και πιο καλοφτιαγμένοι- να μην καταγόμαστε από τον Σείριο που λέει και ο Λιακό; Τι μας εμποδίζει;
27 October 2009
Ο θρησκευτικός όρκος
25 October 2009
Φαντασιώσεις πρωτευουσιάνων
Ιορδανία II
της Ισμήνης
Σήμερα θα γίνουμε όλοι Λώρενς της Αραβίας. Με κλειστά τζιπ 4x4 ξεκινάμε σαφάρι στην έρημο Ουάντι Ραμ, την πιο σημαντική έρημο της Ιορδανίας. Ο οδηγός μας μαυριδερός με άσπρη κελεμπία και καρό μαντήλι, τρέχει σαν δαιμονισμένος σε μια ευθεία που δεξιά και αριστερά μας το μόνο που βλέπουμε είναι απέραντες εκτάσεις κίτρινης και κόκκινης άμμου και άγρια φαράγγια, στα οποία σποραδικά φυτρώνουν κάτι ξεροί θάμνοι, δίνοντας όμως μια άγρια ομορφιά στο τοπίο. Στο βάθος διακρίνονται βραχώδη βουνά που τα πλησιάζουμε με ταχύτητα. Το άλλο τζιπ τρέχει δίπλα μας μέσα στην έρημο και ο οδηγός είναι απασχολημένος να κλείνει μάτι στις γυναίκες του γκρουπ! Τι να γίνει, διαθέτομεν και κάποια γοητεία!
Σταματάμε σε ένα σημείο και σκαρφαλώνουμε στο λοφίσκο που ορθώνεται μπροστά μας, βουλιάζουν τα πόδια μας στην καυτή άμμου, ενώ προσπερνάμε αχνάρια από φίδια και αποτυπώματα ποδιών από ζώα της ερήμου. Σε αυτό το μέρος μας λένε ότι γυρίσθηκε η ταινία «Λώρενς της Αραβίας». Έχουν γεμίσει τα παπούτσια μας άμμο αλλά δεν τολμάμε να τα βγάλουμε.
Η επόμενη στάση είναι μια τέντα βεδουίνων στη μέση του πουθενά. Ανάμεσα σε άνοιγμα 2 τεράστιων βραχωδών λόφων, που πιάνει απάγκιο στην άκρη, είναι η τέντα. Μια μικρή μακρόστενη εξέδρα καλυμμένη όλη από πάνω με χοντρό αδιάβροχο πανί και ανοιχτή γύρω, πάγκοι για καθίσματα σκεπασμένοι με πολύχρωμα κιλίμια και στη μέση φωτιά, όπου ετοιμάζεται το τσάι που μας προσφέρουν οι βεδουίνοι με τις άσπρες κελεμπίες και τα χαρακτηριστικά καλύμματα στο κεφάλι. Χαμογελαστοί, μας αραδιάζουν και την πραμάτεια τους για να αγοράσουμε. Λιβάνι, μυρωδικά, κολ για τα μάτια, χάντρες, μαντήλια, βότανα και τσάι βέβαια! Πάντα ευπρόσδεκτο ότι πάρουμε!
Επιστρέφουμε στο σημείο εκκίνησης για να μπούμε στο πουλμανάκι για να πάμε στην Γέρασα. Τινάζουμε την άμμο από τα ρούχα μας, από τα μαλλιά μας, από τα πόδια μας, από τη μύτη μας - έχει εισχωρήσει παντού.
Γέρασα! Η πόλη που έχτισε ο Μ Αλέξανδρος για να αφήσει τους στρατιώτες του που γέρασαν και δεν μπορούσαν πια να πολεμήσουν.
Οι Ιορδανοί την λένε Jerash που σημαίνει τριβείο, επειδή υπάρχουν στην περιοχή πολλές ελιές και βγάζουν λάδι. Όπως και να την λένε είναι μια καταπληκτική πόλη η καλύτερα διατηρημένη της Ρωμαϊκής Δεκάπολης.
Χτισμένη κατά το Ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα, δηλ. οριζόντια και κάθετα τεμνόμενοι δρόμοι. Σειρές δεξιά και αριστερά οι κορινθιακές κολώνες, άριστα διατηρημένες. Στο ρωμαϊκό πλακόστρωτο οι σιδερένιες ρόδες των αμαξιών έχουν χαράξει βαθουλώματα και ξαφνικά σαν σε όνειρο κοιτάς πίσω μην έρχεται κάποια άμαξα και σε πατήσουν τα άλογα.
Περνάμε τη νότια πύλη και φθάνουμε στην εντυπωσιακή πύλη του θριάμβου που χτίστηκε προς τιμή του αυτοκράτορα Αδριανού. Τα ερείπια της πόλης εκτείνονται σε μια έκταση πολλών χιλιομέτρων και είναι πολύ εντυπωσιακά. Θέατρο, ναοί, αναθήματα, κολώνες, αψίδες, συνθέτουν ένα εντυπωσιακό σύμπλεγμα.
Αφήνουμε τη Γέρασα της αρχαιότητας για να πάμε μια χιλιετία μπροστά στο Κάστρο Αζλούν. Ένα υπέροχο Ισλαμικό κάστρο που άντεξε τις επιθέσεις των Σταυροφοριών το 12ο αιώνα. Χτισμένο σε ένα υψηλό καταπράσινο λόφο με περιμετρική απέραντη θέα σε όλο τον κάμπο. Κατασκευάσθηκε από τους Αγγιουβίδες την δυναστεία του ονομαστού στρατηλάτη και αρχηγού Σαλαντίν. Δυνατή προσωπικότητα που κατάφερε να εκδιώξει τους Σταυροφόρους έξω από την Ιερουσαλήμ μετά από 88 ετών κυριαρχία τους και μετά την συμφωνημένη ειρήνη που επικράτησε το μουσουλμανικό στοιχείο ο Σαλαντίν, δεσμεύθηκε να μην εμποδίζει του Χριστιανούς ταξιδιώτες που πήγαιναν για προσκύνημα στον Πανάγιο τάφο.
Τεράστιο το κάστρο, άριστα διατηρημένο και πολύ σωστά αναπαλαιωμένο όπου χρειάζεται. Η κεντρική είσοδος κλείνει με 2 τεράστιες μονολιθικές πέτρινες πόρτες. Στο ανώφλι υπάρχει ένα άνοιγμα από όπου περιέχυναν τους εισβολείς με καυτό λάδι. Περικλείεται από 2 τάφρους με ενδιάμεσα έναν οχυρωματικό διάδρομο. Αίθουσες, φυλακές, στάβλοι, κουζίνες, αποθήκες, αμέτρητοι διάδρομοι, ταράτσες, εξώστες, πολεμίστρες, παρεκκλήσιο, συνθέτουν μια εικόνα της εποχής εκείνης.
Το δείπνο μας είναι σε ένα μέρος έξω από την πόλη του Αμάν σε ένα παλιό στάβλο για άλογα και καμήλες που ταυτόχρονα ήταν και σαν χάνι, που οι ιδιοκτήτες του πολύ έξυπνα το έχουν μετατρέψει σε παραδοσιακό ιορδανικό εστιατόριο το Καν Ζαμάν. Τεράστιος ο χώρος αλλά όμορφα διακοσμημένος και χωρισμένος έτσι ώστε να μη νοιώθεις ότι χάνεσαι.
Στην είσοδο της κεντρικής αίθουσας πάνω σε μεγάλες στρογγυλές μαντεμένιες καυτές σφαίρες ψήνουν τις παραδοσιακές αραβικές πίττες. Ακολουθεί μια πανδαισία από σούπες, σαλάτες, ρύζι όλων των χρωμάτων και γεύσεων, κρέατα, σάλτσες πολλών ειδών με γιαούρτι για να κόψει το κάψιμο των πικάντικων φαγητών, χούμους, φαλάφελ, πατάτες και λαχανικά με ταχίνι, γλυκά, φρούτα και όλα αυτά βέβαια συνοδεύονται ή από το παραδοσιακό αρακ – σαν την δική μας ρακί ή από μπύρα, χωρίς αλκοόλ βέβαια!
Από το πρακτορεία μας είχαν προειδοποιήσει να μην φάμε ωμές σαλάτες, φρούτα, χυμούς αραιωμένους με νερό, νερό πάντα εμφιαλωμένο και ποτέ να μην βάλουμε παγάκια στο ποτό μας.
Μετά όμως από όλη αυτή την πανδαισία, όλοι κοιταχθήκαμε συνωμοτικά και ορμήσαμε στις σαλάτες και σε όλα όσα μας είχαν απαγορεύσει να φάμε.
Την επομένη περιμέναμε όλοι τα αποτελέσματα της χαζομάρας μας και αφού διαπιστώσαμε ότι δεν είχαμε καμία … απώλεια, δεν παίρναμε πλέον καμία προφύλαξη. Άστοχο εκ μέρους μας, αλλά όλοι κάναμε σαν τα μικρά παιδιά που τους έχουν απαγορεύσει σαν φάνε σοκολάτα!
24 October 2009
Υλικά ζωής
Αφού λοιπόν υπάρχουν τα υλικά στο γαλαξία μας και στο σύμπαν και έχουν δοκιμαστεί πειραματικά μηχανισμοί αβιογένεσης, μπορεί να εξηγηθεί η δημιουργία της ζωής, δεν χρειάζονται θεούλης, Αδάμ και Εύα, ούτε και όλες οι άλλες μυθοπλασίες των αρχαίων πολιτισμών...
23 October 2009
Ανακαλύφθηκε το ρωμαϊκό σχολείο Αthenaeum
22 October 2009
Κτηριακό μεγαθήριο
Έγχρωμος e-reader
19 October 2009
18 October 2009
Ιορδανία I
Τότε ήταν η πρώτη φορά που μπήκε στο μυαλό μου η ιδέα ενός ταξιδιού στην Ιορδανία, τη χώρα της Πέτρας, έτσι μου άρεσε να την ονομάζω! Έχοντας παρακολουθήσει και μαθήματα στο Πανεπιστήμιο για την εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου, αποφάσισα να επισκεφθώ τις χώρες που είχε περάσει και είχε οικοδομήσει ονομαστές πόλεις.
Αγνοώντας τις συμβουλές κάποιων φίλων που καλοπροαίρετα βέβαια μου έλεγαν, «τι πας εκεί κάτω! δεν θα σου αρέσει, εσύ μόνο για Ευρώπη είσαι», άρχισα να ψάχνω πρακτορείο που θα έκανε το ταξίδι με διπλό προορισμό Ιορδανία–Συρία.
Δύσκολος προορισμός και δεν μαζευόταν κόσμος για το ταξίδι, προς μεγάλη μου απογοήτευση. Τελικά μετά από ένα σωρό αναβολές, ω του θαύματος, στις 16/9 ήμουνα στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος για το μεγάλο ταξίδι σε μια χώρα που με είχε μαγέψει. 2 ώρες κράτησε η πτήση για το Αμάν με την Royal Jordanian Airlines.
Η άφιξη στο αεροδρόμιο βασίλισσα Alia (μια από τις 4 γυναίκες του πρώην βασιλιά Χουσείν, η οποία σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα και στο σημείο αυτό χτίστηκε το αεροδρόμιο) και οι διατυπώσεις, visa σφραγίδες κλπ. τέλειωσαν γρήγορα χάρις στον εκπρόσωπο του πρακτορείου.
Κατευθυνόμαστε στο κέντρο της Πρωτεύουσας της Ιορδανίας, το Αμάν, που είναι αρκετά μακριά από το αεροδρόμιο. Τα μοβ χρώματα της δύσης του ήλιου μας συντροφεύουν μαζί με τις παντού κρεμασμένες φωτογραφίες του βασιλιά Αμπντάλα και την πανταχού παρούσα αστυνομία με κάτι περίεργες στολές και καπέλα σαν γερμανικό κράνος του 1ου παγκόσμιου πολέμου, με έμβολο στην κορυφή που καταλήγει σε ένα μαύρο κάλυμμα στον σβέρκο!
Η Ιορδανία, το χασεμιτικό βασίλειο, έχει συνταγματική μοναρχία, νόμισμα το ιορδανικό δηνάριο (1 € = 1,12 δηνάρια), οι κάτοικοι είναι μωαμεθανοί και ελάχιστοι χριστιανοί, επίσημη γλώσσα η αραβική - μιλάνε βέβαια και αγγλικά αρκετά καλά. Η ώρα είναι ίδια με την Ελλάδα, πιο ζεστό το κλίμα.
Τα χρώματα της σημαίας της Ιορδανίας είναι τα κλασικά παναραβικά χρώματα -επελέχθησαν κατόπιν κοινής συμφωνίας- τα οποία επίσης βλέπουμε στις σημαίες της Υεμένης, της Αιγύπτου, του Σουδάν και του Ιράκ με κάποια εμβλήματα διαφορετικά. Το πράσινο θεωρείται χρώμα των Φατιμιδών, το λευκό των Ομεϊάδων και το λαμπρό μέλλον, το μαύρο των Αββασιδών και το σκοτεινό παρελθόν και το τέλος της καταπίεσης. Το κόκκινο χρώμα συμβολίζει το αίμα που έχυσαν οι μάρτυρες ή τη δυναστεία των Χασεμιτών.
Στο ξενοδοχείο KEMPINSKY, μας σταματούν στην είσοδο ψάχνοντας κάτω από το πούλμαν με τεράστιους καθρέφτες κι εμάς περνώντας μας από ανιχνευτή, ακόμα και τις χειραποσκευές και κάθε τσάντα ή τσαντάκι.
Η υποδοχή από το προσωπικό ευγενικά ψυχρή και ένοιωθες μια ελαφρά καχυποψία, αν και στην είσοδο ένας Άραβας με παραδοσιακή στολή, ψηλόλιγνος χαμογελαστός με φανερή την απουσία των μπροστινών δοντιών, μας προσέφερε σε μικροσκοπικά φλιτζανάκια ζεστό καφέ με κάρδαμο!
Το δείπνο που η επιλογή από σαλάτες, σούπες, ποικιλία ψωμιών, παραδοσιακά εδέσματα, κρέατα, ψάρια, ρύζια, γλυκά φρούτα και ότι άλλο μπορεί να φαντασθεί ο νους, μας οδήγησε σε γαστριμαργική κατανάλωση μέχρι τελικής πτώσεως!
Ανυπόμονη να γνωρίσω την πόλη, βγήκα έξω σε κεντρικό δρόμο με σειρά από καφενέδες που προσέφεραν καφέ, βέβαια, αναψυκτικά, παγωτά, γλυκά σάντουιτς και ναργιλέ ή αργιλέ. Πλήθος οι καπνίζοντες άντρες και γυναίκες.
Οι περισσότερες γυναίκες, μικρές και μεγάλες, φοράνε στο κεφάλι την παραδοσιακή μουσουλμανική μαντίλα (χιτζάμπ =κρύβομαι), άσπρη ή μαύρη που καλύπτει τα μαλλιά και τον λαιμό αλλά όχι το πρόσωπο.
Ήταν περίοδος ραμαζανιού (ραμαντάν) και όπως ξέρουμε οι μουσουλμάνοι δεν βάζουν τίποτα στο στόμα τους, ούτε φαγητό ούτε νερό, από την ανατολή μέχρι τη δύση του ηλίου, αποχή και από το ημερήσιο σεξ! Μόλις δε πλησιάζει η δύση όλοι οι δρόμοι γεμίζουν ψησταριές, η τσίκνα από το ψημένο κρέας ανεβαίνει μέχρι τα ουράνια στον Αλλάχ. Οι άνθρωποι τρώνε έξω ή στα σπίτια τους και μετά βγαίνουν για να ανοίξουν τα μαγαζιά τους –οι έμποροι– και οι κόσμος να διασκεδάσει μέχρι πρωίας.
Τι είναι η διασκέδαση; Βόλτες, καφενέδες, αυτοσχέδιοι χοροί πάνω στο πεζοδρόμιο κλπ. Την επομένη κοιμούνται και ξανά- μανά τα ίδια μετά την δύση του ήλιου!
Το ραμαζάνι είναι η ονομασία του 9ου μήνα του έτος και, σύμφωνα με την παράδοση, δόθηκε το Κοράνι στους ανθρώπους που οι κανόνες του είναι οδηγός ζωής. Όταν τελειώσει το Ραμαζάνι ακολουθούν 3 ημέρες εορτών (κχιντ-αλ-φιτρ).
Ο καλός ο μουσουλμάνος πρέπει κατά την διάρκεια της ζωής του να κάνει 5 πράγματα (για να πάει βέβαια στον παράδεισο, παρέα με τα ουρί και να τρώει λόφους από πιλάφι)
1. Να νηστεύει κατά την διάρκεια του ραμαζανιού (διαρκεί 30 ημέρες),
2. να ομολογήσει ότι ένας είναι ο Αλλάχ και ο προφήτης αυτού ο Μωάμεθ,
3. κάθε χρόνο να δίνει το 2,5% από τον μισθό του ή τα εισοδήματά του για αγαθοεργίες,
4. να προσεύχεται καθημερινώς 5 φορές την ημέρα (κατά προτίμηση στο τζαμί) και
5. να πάει να προσκυνήσει στη Μέκκα. Όσοι έχουν πάει στη Μέκκα έχουν αναρτήσει στη εξώπορτα του σπιτιού τους ένα γύψινο ομοίωμα του ναού και δίπλα γραμμένα τα ονόματα της οικογένειάς.
Οι περισσότεροι Ιορδανό είναι στο μωαμεθανικό δόγμα Σουνίτες μουσουλμάνοι. Οι Σιίτες και οι χριστιανοί αποτελούν μειονότητα.
Την επομένη μέρα ξεκινάμε την ξενάγηση στην πόλη του Αμάν, που κατά την διάρκεια της ελληνιστικής περιόδου ήταν γνωστή με το όνομα Φιλαδέλφεια προς τιμή του Πτολεμαίου Β΄Φιλάδελφο, τον Έλληνα άρχοντα της Αιγύπτου, ο οποίος την κατέκτησε. Ονομάζεται και λευκή πόλη γιατί τα περισσότερα σπίτια της είναι χαμηλά και άσπρα χτισμένα από πέτρα. Η πόλη είναι χτισμένη πάνω σε 19 λόφους στην ακρόπολη cioutadel, μεταξύ των άλλων μνημείων είναι και ο ναός του Ηρακλή απέναντι το ρωμαϊκό θέατρο χωρητικότητας 6.500 περίπου θεατών.
Το αρχαιολογικό Μουσείο είναι χωρισμένο σε περιόδους και η μόνιμη διαμάχη με τον ξεναγό μας ήταν ότι, όλα τα αρχαία τα ονόμαζε ελληνιστικά και όχι ελληνικά. Τι να γίνει μας πιάνει το ελληνικό φιλότιμο μόνο όταν βρισκόμαστε εκτός Ελλάδος. Γιατί εντός τα κάνουμε όλα γαργάρα και ξεπουλάμε τα εθνικά μας σύμβολα και την αξιοπρέπεια μας στους εξ ανατολών και στους βορείους συνοριακούς γείτονές μας!
Επιβλητικό το κυβερνητικό μέγαρο της δυναστείας των Ομεϊαδών ή Ομαγιαδών! Διασχίζοντας την πόλη βρεθήκαμε σε γειτονιές πλούσιες με πανέμορφα σπίτι πολυτελέστατα, χτισμένα με άσπρη πέτρα, λεπτοδουλεμένες προσόψεις. Κήποι καταπράσινοι και περιποιημένοι. Ακόμα και οι σιδεριές στα μπαλκόνια που τις έχουν βάλει για προστασία των παιδιών είναι από μαντέμι καλαίσθητα σκαλισμένες.
Πλησιάζοντας το οικοδομικό τετράγωνο της αμερικάνικης πρεσβείας μας υποδέχονται μέσα σε τζιπ με πολεμικό εξοπλισμό στρατιώτες οπλισμένοι σαν αστακοί και απαγορεύεται με ποινή φυλάκισης η φωτογράφηση. Τα ραντάρ τα πιάνουν όλα!
Η οικονομία της Ιορδανίας βασίζεται στη εξαγωγή φωσφορικών αλάτων, είναι 4η στην παγκόσμια κατάταξη και στον τουρισμό. Ο μέσος μισθός του Ιορδανού είναι 300 €, 1 κιλό κρέας κοστίζει 10 €, Ένα διαμέρισμα για να στεγάσει μια 4μελή οικογένεια στοιχίζει 300.000 €, ποσό αστρονομικό και … αγοράζεις μόνο τους εξωτερικούς τοίχους και τα εσωτερικά χωρίσματα! Πατώματα, πόρτες, παράθυρα, πλακάκια, είδη υγιεινής, νεροχύτη, ντουλάπια, πρέπει να τα βάλεις μόνος σου. Αλλά … όλα αυτά συγκριτικά με το κόστος των 4 τοίχων είναι πού φθηνά!
Οι νέοι, όσοι θέλουν να παντρευτούν, γνωρίζονται μέσω τρίτων ατόμων ή φίλων. Η διάρκεια του αρραβώνα μικρή -δεν κάνει να εκτίθεται η κοπέλα- και, αν τελικά ταιριάζουν, παντρεύονται. Η πρώτη νύχτα του γάμου είναι ιερή και ο άντρας σέβεται την συστολή της γυναίκας και μπορεί να περιμένει 3-4 ημέρες για να έρθει σε επαφή μαζί της.
Για να παντρευτεί ο άντρας πληρώνει κάποιο ποσό στον πεθερό ή στα χωριά δίνουν ζώα, καμήλες, αγελάδες, πρόβατα!
17 October 2009
3.900.000 όροι στη διάθεση του παγκόμιου κοινού
Ψάξτε στη Βάση όρων Termium Plus του Καναδά!
Κορυφαίο βοήθημα για κάθε μεταφραστή, αλλά και κάθε συντάκτη ειδικών/επιστημονικών κειμένων είναι η Τράπεζα Όρων Termium Plus
Βραβείο Νόμπελ για το «ένζυμο της αθανασίας»
Τρεις Αμερικανοί που ανακάλυψαν τις προστατευτικές δομές στα άκρα των χρωμοσωμάτων, καθώς και το ένζυμο-κλειδί που σχηματίζει αυτές τις δομές, είναι οι νικητές του βραβείου Nobel Ιατρικής-Φυσιολογίας 2009, ανακοίνωσε τη Δευτέρα η επιτροπή του Ινστιτούτου Καρολίνσκα της Στοκχόλμης.
Το έργο της Ελίζαμπεθ Μπλάκμπερν, του Τζακ Σόστακ και της Κάρολ Γκρέιντερ αποκάλυψε πώς τα χρωμοσώματα αντιγράφονται στη διαδικασία της κυτταρικής διαίρεσης και πώς προστατεύονται από την αποδόμηση, εξηγεί η ανακοίνωση του Ινστιτούτου.
Η απάντηση βρίσκεται στα τελομερή, δομές που προστατεύουν τα άκρα των χρωμοσωμάτων όπως η πλαστική άκρη προστατεύει τα κορδόνια των παπουτσιών. Τα τελομερή δημιουργούνται και διατηρούνται από το ένζυμο της τελομεράσης, το οποίο έχει βαπτιστεί και «ένζυμο της αθανασίας» λόγω του ρόλου του στην κυτταρική γήρανση και στον καρκίνο.
Όταν οι επιστήμονες άρχισαν να καταλαβαίνουν πώς τα χρωμοσώματα αντιγράφονται σε κάθε κυτταρική διαίρεση, ήρθαν αντιμέτωποι με ένα σοβαρό πρόβλημα: ο μηχανισμός που αντιγράφει το DNA δεν μπορεί να φτάσει στο άκρο των μορίων. Αυτό θα σήμαινε ότι τα χρωμοσώματα κονταίνουν σε κάθε κυτταρική διαίρεση, κάτι που γνωρίζαμε ότι δεν συμβαίνει.
Το πρόβλημα λύθηκε τη δεκαετία του 1980, όταν οι τρεις επιστήμονες ανακάλυψαν τα τελομερή και την τελομεράση.
Η τελομεράση διατηρεί τα άκρα των χρωμοσωμάτων στο αρχικό τους μήκος και επιτρέπει έτσι στα κύτταρα να συνεχίζουν να διαιρούνται, αντί να πεθαίνουν λόγω αποσταθεροποίησης των χρωμοσωμάτων.
Για το λόγο αυτό, η πλήρης κατανόηση της λειτουργίας της τελομεράσης θα βοηθούσε στην επιβράδυνση της κυτταρικής γήρανσης, πιστεύουν σήμερα οι επιστήμονες.
Θα βοηθούσε επίσης στη μάχη κατά του καρκίνου, αφού στα καρκινικά κύτταρα η δραστηριότητα της τελομεράσης είναι αυξημένη, με αποτέλεσμα τα καρκινικά κύτταρα να γίνονται αθάνατα και να διαιρούνται ανεξέλεγκτα.
Η Ελίζαμπεθ Μπλάκμπερν γεννήθηκε το 1948 στην Αυστραλία, έχει όμως αμερικανική υπηκοότητα. Από το 1990 είναι καθηγήτρια Βιολογίας και Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο.
Η επίσης Αμερικανίδα Κάρολ Γκρέιντερ γεννήθηκε το 1961 στο Σαν Ντιέγκο και από το 1997 είναι καθηγήτρια στο τμήμα Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς στη Βαλτιμόρη.
Ο Τζακ Σόστακ γεννήθηκε το 1952 στο Λονδίνο, μεγάλωσε στον Καναδά, σήμερα όμως είναι Αμερικανός πολίτης. Από το 1979 εργάζεται στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ και σήμερα είναι καθηγητής Γενετικής στο Γενικό Νοσοκομείο Μασαχουσέτης στη Βοστόνη.
Το βραβείο Ιατρικής-Φυσιολογίας είναι παραδοσιακά το πρώτο Nobel που ανακοινώνεται κάθε χρόνο. Ακολουθούν τα Nobel Φυσικής την Τρίτη, Χημείας την Τετάρτη, Λογοτεχνίας την Πέμπτη, Ειρήνης την Παρασκευή και Οικονομικών Επιστημών τη Δευτέρα.
Η τελετή απονομής πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 10 Δεκεμβρίου στη Στοκχόλμη, με εξαίρεση το Nobel Ειρήνης που απονέμεται στο Όσλο της Νορβηγίας.
(Newsroom ΔΟΛ, 5/10/2009)
16 October 2009
Αυτιάς και Ψωμιάδης
Ιστορίες από το λιμάνι
Η... δική μας αντιπολίτευση
15 October 2009
Η παλαιότητα της Ελληνικής γλώσσας και γραφής
Βιβλιογραφία
[1] Ο Μυκηναϊκός Κόσμος, John Chadwick, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1999
[2] Η Γραμμική Β και οι συγγενικές γραφές, John Chadwick, Εκδ. Παπαδήμα, Αθήνα 2005
[3] Εισαγωγή στη Γραμμική Β, J.T.Hooker, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα 1996.
14 October 2009
Συνέδριο για την Ποίηση και τη Λογοτεχνία
Λογοτεχνική Ομάδα Πετρούπολης «Ιδεόπνοον»
Πολιτιστικό περιοδικό Πνοές Λόγου & Τέχνης
THΛ. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 6939 154680
e-mail: ideopnoon@yahoo.gr, ideopnoon@gmail.com
Α΄ ΔΙΗΜΕΡΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Η Λογοτεχνική ομάδα Πετρούπολης «Ιδεόπνοον» και το πολιτιστικό περιοδικό «Πνοές Λόγου και Τέχνης» στα πλαίσια των πολύχρονων δραστηριοτήτων τους, διοργανώνουν το Α΄ Συνέδριο για την Ποίηση και την Πεζογραφία το οποίο θα πραγματοποιηθεί Παρασκευή & Σάββατο 30 & 31 Οκτωβρίου 2009 (Ώρα έναρξης 7 μ.μ) στο Πνευματικό Κέντρο Πετρούπολης (Μπουμπουλίνας 59).
Θα γίνει ειδικό αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο.
Η πρωτοβουλία αυτή έχει σαν σκοπό την προώθηση της λογοτεχνικής δημιουργίας, ως μέσο επιμόρφωσης και καλλιέργειας του αναγνωστικού κοινού. Στόχος είναι, η όσον το δυνατόν καλύτερη προσέγγιση παλαιών και νέων τάσεων στην ποίηση και την πεζογραφία και η ανάδειξη των πνευματικών δημιουργών και του έργου τους.
Το διήμερο αυτό Συνέδριο, είναι μια πρώτη προσπάθεια να καθιερωθεί ως θεσμός, όχι μόνο στα πολιτιστικά δρώμενα της Πετρούπολης, αλλά και πανελλαδικά, αγκαλιάζοντας όλους τους τομείς των ελληνικών γραμμάτων.
Στο Συνέδριο θα μιλήσουν οι συγγραφείς και ποιητές: Δημήτρης Ιατρόπουλος, Ελένη Τσαμαδού, Βούλα Μάστορη, Μάνος Κοντολέων, Απόστολος Γονιδέλλης, Γιώργος Κατεμής, Δημήτρης Καραμβάλης, Χρήστος Χαρατσάρης, Μιχάλης Σπέγγος και Δημήτρης Γεωργάς.
Τα επιλεγμένα θέματα είναι: Η σύγχρονη ελληνική πεζογραφία, Η σύγχρονη ελληνική ποίηση, Το ιστορικό μυθιστόρημα, Η παιδική λογοτεχνία, Η λογοτεχνία για νεαρούς ενήλικους αναγνώστες, Παραδοσιακή λογοτεχνία-Η λογοτεχνία της Λέσβου, ενώ τα θέματα των εισηγητών αναφέρονται στην ποίηση του Γιάννη Ρίτσου και στη σχέση της έμπνευσης με τη λογοτεχνία.
Την πρώτη μέρα θα γίνει τιμητική βράβευση του γνωστού και καταξιωμένου συγγραφέα Τάκη Χατζηαναγνώστου για το έργο του.
Ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου θα απαγγείλουν και τις δυο ημέρες, τα μέλη της λογοτεχνικής ομάδας «Ιδεόπνοον» συγγραφείς και ποιητές: Θανάσης Αργυρίου, Αρετή Γκιωνάκη, Νίκος Δεληγιάννης, Ιωάννα Μήλια, Κλεοπάτρα Ρισσάκη, Έλενα Σιούτη και Κώστας Συμεωνίδης.
Στο μουσικό μέρος του συνεδρίου, κιθάρα θα παίξει η Μαρία Αναγνωστοπούλου Κιθαρίστα, καθηγήτρια Μουσικού σχολείου.
Έναρξη με καφέ, θα ακολουθήσει κέρασμα
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ