24 January 2011

Επιστολή αναγνωστών: Ιδια κυκλώματα στα κληροδοτήματα

(Καθημερινή, 21-10-08)
Κύριε διευθυντά,


Δεν μας εξέπληξε το γεγονός ότι τέσσερα ονόματα –τριών υφυπουργών, του Δρυ, του Φωτιάδη και του Δούκα, και ενός νομικού συμβούλου, του Κων/νου Καποτά– είδαν το φως της δημοσιότητας με αφορμή την υπόθεση Βατοπεδίου.

Τα ίδια ονόματα τα βρήκαμε και εμείς μπροστά μας, στον αγώνα που κάνουμε σχετικά με τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων, τα οποία παρανόμως κατακρατεί και διαχειρίζεται η Μητρόπολη των Ιωαννίνων.

Ο πρώτος –Γ. Δρυς, ως υφυπουργός Οικονομικών– έστειλε στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους –με άνωθεν εντολή– το ανόητο –πολιτικά– ερώτημα αν ισχύει ο νόμος 1473/1984 (άρθρα 37 και 47) που ψηφίσθηκε επί ΠΑΣΟΚ για τα Παλαιά Κληροδοτήματα Ιωαννίνων ή το φασιστικό διάταγμα (30-4-’26) του Παγκάλου που διατηρούσε –αντίθετα με το Σύνταγμα και τη βούληση των ευεργετών– το καθεστώς της τουρκοκρατίας. Δεν πρόλαβε να πάρει απάντηση, γιατί ο Σημίτης τον προήγαγε σε υπουργό.


Ο διάδοχός του –Α. Φωτιάδης– επανέλαβε το ίδιο ερώτημα. Το ΝΣΚ όρισε εισηγητή τον Κων/νο Καποτά, που είναι ένας από τους νομ. συμβούλους του Β΄ τμήματος του ΝΣΚ που γνωμοδότησε, στις 17-6-2004, να αποδεχθεί το Δημόσιο σχετικό αίτημα της μονής Βατοπεδίου.

Αυτός, λοιπόν, εισηγήθηκε –αν και στην εισήγησή του αναφέρει ότι διατηρεί επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα του διατάγματος Παγκάλου –ότι το νομικό καθεστώς «Αγαθοεργά» της Μητρόπολης Ιωαννίνων που στηρίζεται σε αυτό το διάταγμα εξακολουθεί να ισχύει. Ηξερε, βέβαια και αυτός, όπως και οι δύο υφυπουργοί που τον ρώτησαν, ότι ο νόμος 1473/1984 (άρθρα 37 και 47) ψηφίστηκε για να καταργήσει αυτό το διάταγμα και αυτό το καθεστώς. Η εισήγησή του έγινε δεκτή από το ΝΣΚ (γνωμοδότηση 414/2000) και αυτή από τον Φωτιάδη. Αξίζει οι νομικοί και οι εισαγγελείς να διαβάσουν την από 3-1-2000 εισήγηση του Κων/νου Καποτά και την 414/2000 γνωμοδότηση του ΝΣΚ. Θα βγάλουν πολλά συμπεράσματα.

Ηρθε, στη συνέχεια, ο Δούκας. Τον επισκεφθήκαμε και του εκθέσαμε όλη την υπόθεση. Ξέρετε τι μας είπε; «Ο μητροπολίτης είναι μόνιμος, ενώ ο δήμαρχος αλλάζει»! Και οι υπουργοί αλλάζουν. Δεν έχουν, λοιπόν, παρά να παραδώσουν την εξουσία στους «μόνιμους» μητροπολίτες.

Τα ίδια, λοιπόν, πρόσωπα, τα ίδια κυκλώματα, οι ίδιες ανομίες. Πώς να προκόψει αυτός ο τόπος; Όλα τα στοιχεία, αν σας ενδιαφέρουν, στη διάθεσή σας.

Για την Επιτροπή Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα


Σπυρος Εργολαβος - Εκπρόσωπος της Αγωνιστικής Δημοτικής Κίνησης
Φριξος Πουρλης - Πρόεδρος Συνδέσμου Αποφοίτων Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων
Κων/νος Καραγιαννιδης - Θεολόγος, πρόεδρος Ηπειρωτικής Ενωσης
Ελευθεριος Ζωλας - Δικηγόρος, εκπρόσωπος της Ενωσης Πολιτών Ιωαννίνων




(Ελευθεροτυπία, 16/1/2011)

Κύριε διευθυντά, 


Σε ρεπορτάζ της δημοσιογράφου Μαρίας Παπουτσάκη στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» (24-12-2010) με τίτλο «Αμετανόητη η δεξιά του Κυρίου», αναγράφεται ότι στην πτέρυγα των προοδευτικών αρχιερέων ανήκουν μητροπολίτες, όπως ο Ιωαννίνων Θεόκλητος.

Η άποψη αυτή δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα. Η Μητρόπολη Ιωαννίνων, από την απελευθέρωση και μέχρι σήμερα, δεν έχει καμιά σχέση με την προοδευτικότητα. Αντίθετα, υπήρξε, διαχρονικά, το άντρο του συντηρητισμού, του σκοταδισμού και της οπισθοδρόμησης...

Ο μητροπολίτης Σπυρίδων υπήρξε βαθύτατα αντιβενιζελικός και εχθρός των προοδευτικών δυνάμεων. Συμπορεύτηκε και συνεργάστηκε αρμονικά με τα δύο φασιστικά καθεστώτα (του Πάγκαλου και του Μεταξά) με αντισυνταγματικά διατάγματα των οποίων διατήρησε και επαύξησε τα προνόμια της Τουρκοκρατίας ως προς τα πλούσια παλαιά κληροδοτήματα Ιωαννίνων και τις σχολικές περιουσίες της πόλης που προέρχονται από κληροδοτήματα. Τα διατάγματα αυτά, ενώ καταργήθηκαν ουσιαστικά με τρία Συντάγματα (του 1927, του 1952 και του 2001) και με δύο -σύμφωνους με τα Συντάγματα- νόμους (Ν. 2508/1920 και 1473/1984), ισχύουν σήμερα, προς «δόξαν» -προς όνειδος δηλαδή- της κοινοβουλευτικής μας δημοκρατίας.
Ο μητροπολίτης Σεραφείμ έστελνε, επί χούντας, εμετικές επιστολές προς τον παράφρονα δικτάτορα Παπαδόπουλο, επισημαίνοντας ότι «Η Ελλάς εκινδύνευεν, συνεπεία επικρατήσεως κατά τας εκλογάς του Κέντρου ή μάλλον του Ανδρέα Παπανδρέου» και ότι «η φαυλοκρατία ψυχορραγεί και εξαφανίζεται ολίγον κατ' ολίγον». Ετσι πέτυχε επί χούντας Ιωαννίδη να αναρριχηθεί στον αρχιεπισκοπικό θρόνο.
Στα ίδια χνάρια των προκατόχων του βάδισε και βαδίζει και ο σημερινός μητροπολίτης Ιωαννίνων. Προκειμένου να διατηρήσει τα εξωφρενικά προνόμια που εξασφάλισαν στη μητρόπολη οι προκάτοχοί του, έστειλε, το 1999-2001, τρεις επιστολές προς θεσμικά όργανα της Πολιτείας, επιστολές -όπως δημόσια καταγγέλθηκε- «γεμάτες από παραδοξολογίες, ανακρίβειες, ψευδολογίες και ανεπίτρεπτες συκοφαντίες σε βάρος μελών της Επιτροπής Αγώνα για τα Ηπειρωτικά Κληροδοτήματα». Οι επιστολές αυτές προκάλεσαν την έκπληξη και την αγανάκτηση μελών των θεσμικών οργάνων που τις κοινοποίησαν προς τους συκοφαντούμενους για να λάβουν γνώση και να αντιδράσουν στις συκοφαντίες του μητροπολίτη και των οργάνων του...
Σπυρος Εργολαβος - Φιλόλογος, Συγγραφέας