03 April 2008

Βιβλία, βιβλία

(Νίκος Ντόκας, Βιβλιοθήκη, 28/3/2008)

Robert Bittlestone: Οδυσσέας λυόμενος - Η αναζήτηση της ομηρικής Ιθάκης, «ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ» σελ. 615.

Πού βρισκόταν η ομηρική Ιθάκη; Εκεί όπου είναι το νησί με το ομώνυμο όνομα ή στην Κεφαλονιά; Το ερώτημα παραμένει ακόμη αναπάντητο -άσε που έχουν προταθεί κατά καιρούς και πολλά άλλα μέρη. Τώρα ένας Αγγλος επιχειρηματίας (με σπουδές στα Οικονομικά) έρχεται με το πάθος ενός Σλίμαν και τη βεβαιότητα ότι ο Ομηρος ήξερε τι έλεγε, να ενισχύει την άποψη ότι η αρχαία Ιθάκη βρισκόταν εκεί όπου σήμερα είναι η χερσόνησος της Παλικής, η οποία λόγω σεισμών και κατολισθήσεων ενώθηκε με την Κεφαλονιά καλύπτοντας τον αρχαίο δίαυλο που μνημονεύει ο Στράβων.

Ο Ρόμπερτ Μπιτλστόουν, με τη βοήθεια και δύο καθηγητών Πανεπιστημίου, του κλασικιστ
ή Τζέιμς Ντιγκλ και του γεωλόγου Τζον Αντερχιλ, έκανε πολύχρονες επιτόπιες έρευνες φέρνοντας στο φως και πολλά άγνωστα στοιχεία. Η έρευνα της ταυτοποίησης της αρχαίας Ιθάκης με σημερινή τοποθεσία δεν έχει τελειώσει ούτε για τον Μπιτλστόουν, αλλά πιστεύει ότι ακολουθεί τον σωστό δρόμο. Κατά την άποψή του -και πολλών άλλων επιστημόνων και μη- η σημερινή Ιθάκη δεν έχει κανένα από τα γνωρίσματα που μαρτυρεί ο Ομηρος· αντίθετα, αυτά εντοπίζονται στη χερσόνησο της Παλικής.

Το βιβλίο του είναι ένα μείγμα ιστορικοφιλολογικής έρευνας και γεωλογικών παρατηρήσεων καθώς και χρονικού των ερευνών του Μπιτλστόουν, ο οποίος κάνει ακόμη και γεωτρήσεις για να βρει τον αρχαίο δία
υλο. Φωτογραφίες από αέρος, από δορυφόρου και από εδάφους, χάρτες και σχέδια επιστρατεύονται ως τεκμήρια των απόψεων του συγγραφέα. Το κείμενό του δεν έχει τον χαρακτήρα αυστηρής επιστημονικής εργασίας καθώς το προσωπικό στοιχείο είναι πάντα παρόν και κάπως φλύαρο.

Ελευθέριος Αγγ. Βούρβαχης: Η ναυμαχία των Αργινουσών - Η δίκη και η σε θάνατο καταδίκη των Αθηναίων στρατηγών (406 π.Χ.), «ΕΝΑΛΙΟΣ», σελ. 158

Ενα επεισόδιο του Πελοποννησιακού Πολέμου ήταν η ναυμαχία μεταξύ αθηναϊκού και σπαρτιατικού στόλου στις Αργινούσες το 406 π.Χ. Στη ναυμαχία νίκησαν οι Αθηναίοι και αρχικά ο λαός της Αθήνας χάρηκε, αλλά μετά επικράτησε οργή καθώς κάποιοι κατηγόρησαν τους εντεταλμένους στρατηγούς ότι δεν περισυνέλεξαν τους ναυαγούς και ότι άφησαν άταφους τους νεκρούς τους.

Οι κατηγορούμενοι είπαν ότι η θαλασσοταραχή ήταν τέτοια που δεν επέτρεπε τη διάσωση των ναυαγών, όμως οι κατήγοροί τους είχαν αντίθετη άποψη και έπεισαν τη Βουλή, η οποία θεώρησε τη στάση των στρατηγών εγκληματική και καταδίκασε έξι από αυτούς σε θάνατο. Λίγο αργότερα οι Αθηναίοι μετάνιωσαν, αλλά ήταν πια αργά. Αυτό το επεισόδιο και κυρίως τη δίκη και καταδίκη των στρατηγών εξετάζει στη μελέτη του ο δικηγόρος Ελ. Βούρβαχης.

Όπως είναι αναμενόμενο, το βάρος της εργασίας του ο συγγραφέας το ρίχνει στη διαδικασία της δίκης και καταδίκης των στρατηγών. Αυτή η δίκη, όπως και εκείνη του Σωκράτη αργότερα, σχολιάστηκε εκτεταμένα από ιστορικούς, διότι θεωρήθηκε ανέκαθεν στίγμα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας η θανάτωση των στρατηγών. Ο συγγραφέας επιχείρησε να ανασυνθέσει τη δίκη αυτή χρησιμοποιώντας τις αρχαίες πηγές, και κυρίως τον Ξενοφώντα, και ακολουθώντας το σημερινό τυπικό στην ανασύσταση των πρακτικών του δικαστηρίου.

Μια επιλογή που ξενίζει λίγο, αλλά η οποία δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να έχει «καθαρή» εικόνα του γεγονότος. Λεπτομέρεια: Ο Σωκράτης ήταν μέλος της Πρυτανείας και μόνον αυτός διαφώνησε στην απόφαση παραμπομπής των στρατηγών σε δίκη. Σχεδόν εφτά χρόνια αργότερα θα έπεφτε και ο ίδιος θύμα μισαλλοδοξίας και σκοπιμοτήτων.

02 April 2008

Η δεκαδική υποδιαστολή

Από το Ορόγραμμα αρ. 88, διμηνιαίο τεύχος της ΕΛΕΤΟ:

Με αφορμή ερώτημα της κ. Μαρίας Παρταλίδου (ΕΝΕΠΡΟΤ) σχετικά με το σημείο (σύμβολο) που χρησιμοποιείται διεθνώς για την δεκαδική υποδιαστολή, το ΓΕΣΥ(*) ενημερώθηκε και επισημαίνει τα ακόλουθα:

Το διεθνώς τυποποιημένο (τόσο στον ISO όσο και στην IEC) σύμβολο για την δεκαδική υποδιαστολή (decimal sign, decimal point) είναι το κόμμα (,) και όχι η τελεία (.). Αυτό καθορίζεται στην παράγραφο 3.3.2 του Διεθνούς Προτύπου ISO 31-0 Μεγέθη και μονάδες - Μέρος 0: Γενικές αρχές (ISO 31-0 Quantities and units - Part 0: General principles).

Όλα τα Διεθνή Πρότυπα του ISO και της IEC, αλλά και τα Ευρωπαϊκά (αντίστοιχα και τα εθνικά πρότυπα που ακολουθούν τα Ευρωπαϊκά όπως τα πρότυπα ΕΛΟΤ) έχουν τη δεκαδική υποδιαστολή με κόμμα και τον διαχωριστή χιλιάδων (thousands separator) με διάστημα. π.χ. 15 000 000,000 15.

Στο Ίντερνετ μπορεί να δει κανένας τι χρησιμοποιούν ως δεκαδική υποδιαστολή διάφορες χώρες, στην ιστοσελίδα: http://en.wikipedia.org/ wiki/ Decimal_separator. Όπως φαίνεται σ’ αυτήν την πηγή π.χ. όλες οι χώρες της Ευρώπης (εκτός της Αγγλίας) και σχεδόν όλες της Νότιας Αμερικής (συνολικά 63 χώρες) χρησιμοποιούν το κόμμα, ενώ οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο αγγλόφωνος Καναδάς και άλλες 27 χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ασίας έχουν την τελεία.


(*) ΓΕΣΥ: Γενικό Επιστημονικό Συμβούλιο της ΕΛΕΤΟ
.

01 April 2008

1137 Ναοί στην Ελλάδα αναζητούν κληρικό

Στις επαρχιακές μικρές Μητροπόλεις εντοπίζεται το μεγαλύτερο πρόβλημα


(«Ορθόδοξος Κόσμος», 22.01.08)

Χίλιοι εκατόν τριάντα επτά! Τόσοι είναι οι κληρικοί που λείπουν κάθε μέρα από τις ενορίες, σε ολόκληρη την Ελλάδα, από την Κόνιτσα μέχρι την Ιεράπετρα και από την Αλεξανδρούπολη ως την Καλαμάτα (ανεξαρτήτως, δηλαδή, εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας). Τα κενά είναι πράγματι πολλά και το πρόβλημα οξύτερο, ιδίως αν το συνδυάσει κανείς με την ευρύτερη δυσκολία εξεύρεσης κληρικών. Από τη «χαρτογράφηση» των ελλείψεων προκύπτει ότι ολόκληρες περιοχές της ελληνικής υπαίθρου έχουν μείνει χωρίς ιερείς.

Είναι, επίσης, αυτονόητο ότι ο αριθμός των κενών θέσεων δεν έχει παντού το ίδιο «βάρος»: διαφορετικά, φερ’ ειπείν, αντιμετωπίζεται η κατάσταση όταν αναφερόμαστε σε μια μεγάλη Μητρόπολη με πολλούς ιερείς και διαφορετικά, επίσης, όταν η Μητρόπολη είναι σχετικά μικρή.

Στον αντίποδα, ελλείψεις δεν έχουν, κατά βάση, τα πολεοδομικά συγκροτήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προφανώς λόγω της αστυφιλίας, και μερικές ακόμη, λίγες, Μητροπόλεις.

Τα αίτια πολλά, όπως προκύπτει και από τη συνομιλία μας με τέσσερις Ιεράρχες που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα: μπορεί να φταίει η κοινωνία, όπως υποστηρίζει ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Θεόκλητος, ή το γενικότερο κλίμα της εποχής, κατά τον Κορίνθου κ. Διονύσιο.

Επιπλέον, ένας τελευταίος παράγων που έχει οξύνει το πρόβλημα είναι η απόφαση της Ιεραρχίας να αποτελεί όρο για τη χειροτονία η εκπλήρωση των στρατιωτικών υποχρεώσεων, ζήτημα που θέτουν οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος και Κορίνθου κ. Διονύσιος. Αρκετά διαφορετική είναι η προσέγγιση του Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμά, ο οποίος εστιάζεται στην ευθύνη της Εκκλησίας που μένει μακριά από τη νεολαία.

Από τη συνομιλία μας, πάντως, με τους Ιεράρχες προκύπτει και κάτι ακόμη. Αρκετές από τις κενές εφημεριακές θέσεις αφορούν σε Κοινότητες, στις οποίες διαμένουν λίγοι, ηλικιωμένοι συνήθως, άνθρωποι και έτσι αναδεικνύεται το μεγάλο ζήτημα ερήμωσης της ελληνικής υπαίθρου. Είναι αυτονόητο ότι αν συναντάται σχετικά μεγάλη δυσκολία στην ανεύρεση νέων κληρικών για την κάλυψη κενών θέσεων σε ναούς της ελληνικής επαρχίας, θεωρείται ακατόρθωτο το να βρεθούν νέοι κληρικοί, προκειμένου να διακονούν σε μικρά, απομονωμένα χωριά! Τα κενά εφημεριακών θέσεων προκύπτουν, σημειωτέον, από τα «Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος», και δεν έχουν συμπεριληφθεί, επιπλέον, κενά που ισχύουν, τα οποία έχουν καλυφθεί με άλλους τρόπους, όπως με τη συνδρομή ιερέων από άλλες ενορίες.

ΑΠΟΨΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

ΚΟΣΜΑΣ, Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας: «Δεν θέλουμε να έλθουν (σ.σ. οι νέοι στην ιεροσύνη) όπως, όπως. Το λέω και πονώ: Καλύτερα λιγότεροι, παρά ανάξιοι κληρικοί. Η Εκκλησία θέλει εργάτες».

ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, Μητροπολίτης Ιωαννίνων: «Άμα η κοινωνία δεν δίνει παπάδες, εμείς πού να τους βρούμε; Η Εκκλησία δεν υποχρεώνει κανέναν. ‘Οποιος πιστεύει, έρχεται».

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ, Μητροπολίτης Μεσσηνίας: «Ο προκάτοχός μου δεν χειροτονούσε εύκολα και δη όταν ήταν απόφοιτοι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Προσπαθούμε να αλλάξουμε την κατάσταση, αλλά είναι πολύ νωρίς ακόμη».

ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ, Μητροπολίτης Κορίνθου: «Με μισθό 600 ευρώ τι μπορεί να γίνει; Πώς αυτός ο άνθρωπος να κάνει οικογένεια; Είναι και το πνεύμα της εποχής, που δεν ευνοεί. Δεν υπάρχουν και παπαδιές…».





Πάντως, βλέπω ότι κυκλοφορούν και στα blogs πολλοί θεοσεβούμενοι, γιατί δεν πηγαίνουν να βολευτούν στο δημόσιο, σίγουρος μισθός με τυχερά (ποια 600 ευρώ παππούλη μου;), αν και πιστεύω, προσωπικά, ότι πρέπει να πάψει η κοροϊδία της κοινωνίας με τους αργόσχολους κληρικούς.

Με το διαχωρισμό από το κράτος να αναλαμβάνουν ιερωμένοι μόνο όσοι έχουν επάγγελμα. Στον ελεύθερο χρόνο τους μπορούν τότε να υπηρετούν ό,τι τους ευχαριστεί και με «τυχερά» - έτσι κι αλλιώς δεν μου πέφτει λόγος. Κάποιοι πάνε μετά τη δουλειά στο καφενείο, άλλοι στο σινεμά ή στο γήπεδο, ας πάνε και κάποιοι στην εκκλησία, αν τους τραβάει η προσφορά στον πλησίον και όχι το χρήμα και το καθησιό...