Ενάντια στη θρησκεία: μια κριτική αποτίμηση - του Χρ. Γιανναρά
Στο άρθρο της Καθημερινής, το οποίο φαίνεται να είναι αυτούσιο απόσπασμα από το βιβλίο του Γιανναρά, αναφέρεται ότι, ο αντιπροσωπευτικός τύπος του θρησκευτικού ανθρώπου λειτουργεί, σε κάθε πτυχή της ζωής του, με άξονα και κέντρο το άτομό του, το εγώ του. Kι αυτό γιατί η θρησκεία του προσφέρει νόμιμη αιτιολόγηση του εγωκεντρισμού: τον στόχο και το χρέος της ατομικής σωτηρίας. Ο νομικός χαρακτήρας της θρησκευτικής ηθικής επιβάλλει ως αυτονόητη την ατομική εκδοχή της σωτηρίας. Σώζεται όποιος τηρεί τον νόμο, η τήρηση του νόμου είναι ατομικό κατόρθωμα, το άτομο πειθαρχεί στις διατάξεις του νόμου για να έχει αντικειμενικές (βεβαιωμένες, μετρούμενες) προϋποθέσεις σωτηρίας. Άτομο που δεν τηρεί τον νόμο αποκλείεται να σωθεί, όσες μεσολαβήσεις και αν επιχειρηθούν για τη σωτηρία του.
Aντικειμενικές αποδείξεις σωτηρίας είναι τα «καλά έργα»: H ατομική πιστότητα στο γράμμα διατύπωσης των θρησκευτικών δογμάτων, η ατομική συνέπεια στην εφαρμογή των εντολών του ηθικού Nόμου, η τήρηση των λατρευτικών υποχρεώσεων. Xωρίς ατομικό θησαύρισμα τέτοιων «καλών έργων» δεν κερδίζεται ψυχολογική σιγουριά ατομικής σωτηρίας. Kαι όσο πιο βασανιστική η φοβία και ανασφάλεια (συνάρτηση πολλών παραγόντων) τόσο πιο αγχώδης η προσπάθεια για ορατά και μετρητά «καλά έργα».
Aξιόμισθο ατομικό κατόρθωμα η πιστότητα στο γράμμα των δογμάτων, γι’ αυτό και καύχηση (σιγουριά ατομικής θωράκισης) κάθε δογματική «ορθοδοξία». Oμως, η καύχηση (η σιγουριά που τη γεννάει) απαιτεί και ερείσματα αντικειμενικής (αποδεικτικής) τεκμηρίωσης των παραδοχών. Eτσι, η θρησκευτικότητα διαπλέκεται πολύ συχνά με την αξίωση ορθολογικής εγκυρότητας των μεταφυσικών πεποιθήσεων, με την προτεραιότητα νοησιαρχικών μεθόδων κατάδειξης αυτής της εγκυρότητας.
(Καθημερινή, 3/12/2006)
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)
(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)