17 November 2007

Διαχρονική οπισθοδρομικότητα

Γνωμοδοτήσεις σκοπιμότητας και αναλγησίας


Ο Αιγύπτιος Μέγας Μουφτής (αντίστοιχο του ημέτερου αρχιεπισκόπου) Αλί Γκομά (Ali Gomaa), για τις απόψεις του οποίου έγινε τα τελευταία χρόνια συχνά κουβέντα στον αιγυπτιακό και ευρωπαϊκό τύπο, εξέδωσε πρόσφατα μερικές εντυπωσιακές θρησκευτικές γνωμοδοτήσεις (φάτβα, φάτουα), με τις οποίες προκάλεσε συζήτηση για το πρόσωπό του και το πολιτισμικό επίπεδο των μελών του μουσουλμανικού ιερατείου.

Ο συγκεκριμένος μουφτής γνωμοδότησε πρόσφατα ότι, αν ένα άτομο σκοτωθεί επειδή εμπόδισε τη διέλευση αυτοκινήτου, τότε δεν ευθύνεται ο οδηγός του οχήματος. Αιτία για την έκδοση αυτής της γνωμοδότησης ήταν ο θανάσιμος τραυματισμός μιας γυναίκας από αστυνομικό όχημα, όταν αυτή προσπάθησε να εμποδίσει με το σώμα της την αναχώρηση του αυτοκινήτου, στο οποίο βρισκόταν ως κρατούμενη η αδελφή της.

Πριν ακόμα συνέλθει η κοινή γνώμη της Αιγύπτου από το σοκ για τη μεροληπτική αυτή άποψη του Μουφτή, η οποία άποψη επηρεάζει και τυχόν απαιτήσεις για αποζημίωση της οικογένειας του θύματος, γνωμοδότησε ο ίδιος ότι τα 26 πνιγμένα άτομα που βρέθηκαν στη Μεσόγειο Θάλασσα κατά την προσπάθειά τους να περάσουν ως οικονομικοί μετανάστες στην Ευρώπη, δεν θα γίνουν δεκτά ως «μάρτυρες» στον παράδεισο, γιατί πνίγηκαν από πλεονεξία για μεγάλες αμοιβές και όχι ως θύματα ενός απρόβλεπτου ατυχήματος. Τα οποία θύματα ατυχημάτων, κατά το κοράνι, πηγαίνουν πάντα στον παράδεισο.

Η ιδέα ότι οι οικονομικοί μετανάστες εγκαταλείπουν την Αίγυπτο λόγω της πρωτόγονης συγκρότησης της αιγυπτιακής οικονομίας και της εκμετάλλευσης των ανθρώπων εκεί από λίγες οικογένειες, δεν αποτελεί θέμα συζητήσεως για τον Μέγα Μουφτή. Ο ίδιος ισχυρίζεται δε ότι δεν στηρίζει με τις γνωμοδοτήσεις του το κοινωνικό καθεστώς και τη δικτατορική κυβέρνηση της οικογένειας Μουμπάρακ, αλλά απλά «ερμηνεύει το κοράνι».

Για την άποψη του Μουφτή ότι τα ούρα του προφήτη (ένας είναι ο προφήτης, ο Μωάμεθ) έχουν ιαματικές ιδιότητες, θα αναφερθούμε σε επόμενο κείμενο, γιατί η θρησκόληπτη ανοησία των θεόπληκτων όπου γης, δεν έχει τελειωμό!

Εμείς, στην απέναντι πλευρά της Μεσογείου μπορούμε: Αφενός να πάρουμε μια μικρή ιδέα, πώς ήταν η ζωή των ανθρώπων στην Ευρώπη πριν από μερικούς αιώνες, όταν επικρατούσε κι εδώ η ιερατική σοφία, χωρίς καν τις τεχνολογικές και επιστημονικές δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα, εν μέρει και στην Αίγυπτο. Αφετέρου να προβληματιστούμε, γιατί οι απελπισμένοι άνθρωποι στην Ανατολή αναζητούν διέξοδο, όχι στην πολιτική φιλελευθεροποίηση του καθεστώτος και στην πολιτισμική άνοδο μέσω της μόρφωσης των πολιτών, αλλά στις θεόπληκτες ιδεοληψίες του κορανίου ή του όποιου «ιερού βιβλίου». Ίσως ισχύει η άποψη ότι, για να εκτιμήσεις τα πλεονεκτήματα της μόρφωσης, πρέπει να την έχεις γευτεί προηγουμένως!

Ο προβληματισμός, με ποιους «φωτισμένους θεολόγους» της μουσουλμανικής πλευράς γίνεται ο θεσμοποιημένος διάλογος των χριστιανών θεολόγων δεν μας αφορά, εμένα προσωπικά καθόλου, ας προσέχουν πάντως όσοι συμμετέχουν σ' αυτό το διάλογο και όσοι τους επιβλέπουν!


Βλέπε επίσης>>>


(Στέλιος Φραγκόπουλος, Stelios Frangopoulos)