Ο λαϊκός υπασπιστής του μακαρίτη Χριστόδουλου, δημοσιογράφος Σωτ. Τζούμας, έχει αναλάβει εργολαβία κατά του νυν αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου και βγάζει στη φόρα διάφορες πληροφορίες, με υπονοούμενα μερικές φορές, με κριτική διάθεση οπωσδήποτε. Εδώ μια συλλογή από σχόλιά του πάνω σε συνέντευξη του κ. Ιερώνυμου, όπως δημοσιεύτηκαν στο PRESS-GR:
Πρώτη Επισήμανση: Είπε ο κ. Ιερώνυμος: «Πληρώνομαι από το κράτος με το ποσό των 2.300 ευρώ το μήνα. Δεν μου φθάνουν ασφαλώς.»
● Αλήθεια, είναι μόνον αυτές οι απολαβές του Αρχιεπισκόπου; Και οι αποδοχές από τα λεγόμενα αρχιερατικά δικαιώματα, δηλαδή τα μυστήρια, τις κηδείες και τις λοιπές αρχιερατικές παραστάσεις (που αν παραστεί Αρχιερεύς εισπράττει η Αρχιεπισκοπή το 50% και ο Ιεράρχης που παρέστη το υπόλοιπο 50%) που πάνε; Μήπως ξέρει να μας απαντήσει επ’ αυτού ο παντελονάς της Αρχιεπισκοπής; Και θέτουμε το ερώτημα αυτό, όπως το είχαμε θέσει και επί αρχιεπισκοπίας Χριστόδουλου, από τις στήλες άλλης εφημερίδας…
Δεύτερη επισήμανση: Είπε ο Αρχιεπίσκοπος: «Κάνω αυτό που έλεγε η γιαγιά μου… στη ζωή να απλώνω τα πόδια μου μέχρι εκεί που μπορώ»
● Σοφή η νουθεσία της γιαγιάς του Αρχιεπισκόπου. Καλό θα ήταν να την απευθύνει και στους ανθρώπους της αυλής του… Η … Νικόλ, ας πούμε θα έπρεπε να την έχει εφαρμόσει.. Αντιθέτως κάνει ότι την συμβουλεύει η «θεία» της προφανώς… Ανοίγει τα.. πόδια της ακόμη και μέχρις εκεί που δεν φτάνει…
Τρίτη Επισήμανση: Ερωτηθείς ο Αρχιεπίσκοπος γιατί δεν ζει στο σπίτι του Ψυχικού είπε: «Δεν το κάνω από περιφρόνηση, δεν με εκφράζει αυτός ο τρόπος ζωής. Μου αρέσει κάτι να είναι πιο συγκεντρωμένο, πιο μαζεμένο, πιο ζεστό, να είναι κοντά στο χώρο που εργάζομαι και κυρίως να αισθάνομαι αυτό που λέμε εμείς στο ξεκίνημά μας, την μοναχική ζωή.»
● Υποκρίνεται οικτρά ο Αρχιεπίσκοπος με τέτοιες θέσεις, τις οποίες βέβαια προβάλλει, προκειμένου να αντιπαρατεθεί με τον… «χλιδάτο» Χριστόδουλο. Όμως έχουμε δύο απορίες: (α) Τα ίδια χρήματα δεν εισέπραττε από το Κράτος και ο Χριστόδουλος ως Αρχιεπίσκοπος; Γιατί η ζωή εκείνου ήταν πιο «χλιδάτη» και το τραπέζι του κάθε μεσημέρι γεμάτο από κόσμο, από πνευματικά του παιδιά και προσκεκλημένους… Ξέρετε γιατί; Γιατί δεν ήταν μονόχνοτος, ούτε καταθλιπτικός και το σπουδαιότερο: δεν του άρεσε η καμαρίλα. Ήθελε το σπίτι του ανοιχτό σε όλους.
(β) Αλήθεια, πότε ο Αρχιεπίσκοπος μένει στην Αθήνα; Όλο απουσιάζει με την εκλεκτή συντροφιά του στην Βοιωτία… Επομένως το διαμέρισμα της Αρχιεπισκοπής το χρησιμοποιεί ως «piet a terre» που λένε και οι… γαλλομαθείς, όπως ο κ. Ιερώνυμος, δηλαδή σπίτι της πόλης!
Τέταρτη Επισήμανση: Είπε μεταξύ των άλλων ο Αρχιεπίσκοπος: «Η διοίκηση είναι μεγάλη φθορά, όπου και να είναι κανείς, ψυχική φθορά και καταστροφή οραμάτων.»
● Μα γιατί ήταν τόσο απόλυτος ο Αρχιεπίσκοπος; Αν δεν κάνουμε λάθος εκείνος προσπαθεί από το 1998 ν’ ανέλθει στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο. Τώρα που ανέβηκε τα λέγει όλα αυτά εκ του ασφαλούς; Κι αφού η «διοίκηση φθείρει», γιατί δεν έμεινε στη Βοιωτία, για να … αρμέγει τις κατσίκες στις Λυκούρες και να επιβλέπει τους… τράγους, για τις επιδόσεις τους;
Όμως γιατί έρχεται να μας τα πεί όλα αυτά, γνωρίζοντας ότι πάει κόντρα στην γνήσια ορθόδοξη Εκκλησιολογία και στο λόγο του Αποστόλου που λέγει «Όσες Επισκοπής ορέγεται, καλού έργου επιθυμεί». Είχε άδικο ο Απ. Παύλος;
Αν πιστεύει, αυτά που είπε ο Αρχιεπίσκοπος, ας μεταπείσει τα πνευματικά του παιδιά να μην θέλουν να καταλάβουν θρόνους Μητροπόλεων και να παραμείνουν απλοί εργάτες του… αμπελώνος του Κυρίου. Θα τους είναι έτσι και πιο εύκολο να κάνουν τα ταξιδάκια τους στα νησιά του Αιγαίου.
Πέμπτη Επισήμανση: Εκλήθη ο Αρχιεπίσκοπος να σχολιάσει το επίμαχο θέμα του Βατοπαιδίου και τον Εφραίμ…
● Είπε και τι δεν είπε… αγνοών προφανώς τα σοφά λόγια του Εφραίμ του Σύρου που είπε «πνεύμα αργολογίας μη μοι δός». Ξέχασε όταν ο ίδιος, τηρουμένων των αναλογιών, βρέθηκε αντιμέτωπος σε μια παρόμοια κατάσταση με ένα πόρισμα του Μητροπολίτη Καρυστίας καταπέλτη! Ας αφήσει, λοιπόν, την Δικαιοσύνη, να κάνει απερίσπαστη και ανεπηρέαστη το έργο της! Και ο Εφραίμ θα πάρει την αμοιβή που του αξίζει.
Έκτη Επισήμανση: Όταν ρωτήθηκε για το θέμα του πρώην Αττικής Παντελεήμονα, ήταν ηλίου φαεινότερο ότι στην κυριολεξία τον «άδειασε»…
● Γιατί Μακαριώτατε, τόση αχαριστία; Όταν έτρεχε, υπόδικος ον, να σας εξασφαλίσει ψήφους Ιεραρχών για την εκλογή σας -αν δεν κάνουμε λάθος, μαζί του επισκεφθήκατε τον Μεγάρων Βαρθολομαίο, για να τον πείσετε να σας δώσει το… ψηφαλάκι του- ήταν καλός και… «αθώος» τότε ο Αττικής; Και δεν τα λέμε αυτά γιατί εμείς τον θεωρούμε αθώο ή ένοχο! Τουλάχιστον δεν τον θεωρούμε λιγότερο αθώο ή περισσότερο ένοχο από κάτι άλλα φρουτάκια, που διαθέτει η Ιεραρχία!
Θέλαμε, όμως, από τον Πρώτο της Εκκλησίας της Ελλάδος, μια πιο ηγετική συμπεριφορά. Να μην άγεται και φέρεται από τις περιστάσεις και τα γεγονότα. Αλλά να ηγείται αυτών και να τα δημιουργεί… Ακόμα κι αν διαφωνούμε μαζί του.
Έβδομη Επισήμανση: Όταν ρωτήθηκε ο Αρχιεπίσκοπος πως αντιμετώπισε τους πειρασμούς και μάλιστα τη σχέση του με γυναίκα, αρκέστηκε να… γελάσει γλυκερά.
● Περιμέναμε από τον Αρχιεπίσκοπο μιαν εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση. Πιο ειλικρινή και ανθρώπινη.. Πιο διδακτική!
Η σκερτσόζα και σκιρτοπόδα… Νικόλ που έχει εμπειρία από τη «θεία» της, τόσα χρόνια μαζί.. θα μπορούσε να ισχυριστεί οτιδήποτε, ακόμη και να υπομειδιάσει… Απ’ τον Αρχιεπίσκοπο περιμέναμε κάτι πιο σοβαρό.
Όγδοη Επισήμανση: Ερωτηθείς ο Αρχιεπίσκοπος, αν θα δούμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία γυναίκα παπά, απάντησε ξερά: «Δεν νομίζω»
● Δεν νομίζετε; Έλεος Μακαριώτατε! Ωραία και περισπούδαστη η Εκκλησιολογία που σας κατευθύνει! Αντί ν’ απαντήσετε με επιχειρήματα, μέσα από την ορθόδοξη παράδοση και τους θείους και ιερούς κανόνες, εσείς ο… φιλομόναχος, κατά τα άλλα, μας είπατε ένα ξερό «δεν νομίζω», το οποίο το ερμηνεύουμε όπως θέλουμε… Για το αν θα δούμε τη γυναίκα παπά, στην Εκκλησία μας, ρώτησαν τον Αρχιεπίσκοπο, κι όχι αν τελικώς γίνει παπάς ή Επίσκοπος η… Νικόλ, όπως απορεί τελευταία στο περιοδικό του ο πρώην Αττικής Νικόδημος.
Ένατη Επισήμανση: Ερωτηθείς για το όραμά του ο Αρχιεπίσκοπος, είπε ότι όνειρό του είναι να δημιουργήσει ένα Κέντρο Αποτοξίνωσης.
● Το ακούμε και το ξανακούμε αυτό, ας το δούμε επιτέλους… Αλλά ας αφήσει η Εκκλησία την κοινωνική πολιτική στην Κυβέρνηση, δικό της έργο είναι… Και παρά τα προβλήματα που έχει, είναι περισσότερο πιθανόν να το δούμε κάποια στιγμή να γίνεται πραγματικότητα…
Η Εκκλησία μας ούτε έναν ναό της προκοπής δεν είναι σε θέση να κάνει… Έχουμε τον χειρότερο Μητροπολιτικό Ναό, σε πανορθόδοξη κλίμακα. Η Εκκλησία της Κύπρου, αν και μικρότερη, ανακοίνωσε πρόσφατα τη δημιουργία του μεγαλύτερου Μητροπολιτικού Ναού των Βαλκανίων… Εμείς τι κάνουμε; Σε λίγο θα δώσουμε άδειες για τζαμιά και Συναγωγές…
Δέκατη Επισήμανση: Κάποια στιγμή έγινε αναφορά από τον κ. Θεοδωράκη στο περίφημο δημοψήφισμα για τις ταυτότητες και τις λαοσυνάξεις. Και έδειξε και τον Χριστόδουλο, να μιλάει με παλμό στον κόσμο…
● Ήταν η πιο ζωντανή στιγμή της συνέντευξης, αφού όλοι νιώσαμε, προς στιγμή, ότι «αναστήθηκε» και καταλάβαμε το μεγάλο κενό που μας άφησε… Βλέπετε, η σιωπή δεν είναι πάντα σωφροσύνη, αλλά έλλειψη θάρρους ν’ αντιμετωπίσει κατάματα την αλήθεια και τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ενδέκατη Επισήμανση: Είπε ο Αρχιεπίσκοπος: «Όταν ξεκίνησα την Εκκλησιαστική μου διακονία στα 28 μου χρόνια, η σκέψη μου ήταν να μην ασχοληθώ με άλλα πράγματα, αλλά να μπορέσω να κάνω την επιστημονική έρευνα. Εκεί ήταν το μυαλό μου.»
● Αυτό κι αν είναι μύθος, που ακούγεται ως ανέκδοτο! Μα απ’ την πρώτη στιγμή που έβαλε το ράσο ο κ. Ιερώνυμος, ο στόχος ήταν ένας: πώς θα γίνει ο Ιερώνυμος ο Β’, δηλαδή πώς θα γίνει Αρχιεπίσκοπος Αθηνών! Και οι πέτρες το ήξεραν αυτό, στο χώρο της Εκκλησίας! Βέβαια μας θεωρούν κάφρους… Οπότε μπορούν να λένε ό, τι θέλουν…
Δωδέκατη Επισήμανση: Είπε ο Αρχιεπίσκοπος: «Μακάρι αυτά που συζητήσαμε και σ’ αυτά που καταλήξαμε ( εννοεί με τον Πρωθυπουργό κ. Γ.Α. Παπανδρέου), να προχωρήσουμε και να μην υπάρξουν οι καλοθελητές. Είτε από την πλευρά της Πολιτείας, είτε από την πλευρά της Εκκλησίας, αυτή την συμφωνία κι αυτή την προσπάθεια να μην την υπονομεύσουν.»
● Μα να βγει να μας πει τι συζήτησε και τι συμφώνησε με την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό. Και πριν ενημερώσει εμάς να ενημερώσει τους Ιεράρχες, τους συνεπισκόπους του. Επί Χριστοδούλου μάλλιασε η γλώσσα του να λέγει ότι η Εκκλησία μας διοικείται από το Συνοδικό Σύστημα και ότι δεν μπορεί ο Αρχιεπίσκοπος να κινείται και ν’ αποφασίζει και να δεσμεύει την Εκκλησία, ερήμην της Ιεραρχίας! Τι άλλαξε τώρα που έγινε εκείνος Αρχιεπίσκοπος; Πως θα ενημερώνονται οι Αρχιερείς, με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος; Διότι ο ίδιος δεν τους ενημερώνει… Αρκετά, λοιπόν, με τα μεγάλα λόγια και τις υποκρισίες.
Και σε τελευταία ανάλυση, αν κάπου θεωρεί ότι υπονομεύεται, να βγει και να μας το πει καθαρά και ξάστερα: Που υπονομεύεται και ποιοι τον υπονομεύουν;
Στο μόνο σημείο που ο Αρχιεπίσκοπος ήταν αληθινός ήταν όταν μίλησε για τη μητέρα του. Ήταν μια στιγμή ειλικρινά αληθινή για τον αρχιεπισκοπικό λόγο του, αφού ήταν και συγκινησιακά φορτισμένος. Η μόνη στιγμή της συνέντευξης που μας άγγιξε.
Αλλά και στο θέμα της Εκκλησιαστικής περιουσίας τα όσα είπε ο Αρχιεπίσκοπος ήταν ικανοποιητικά. Βγαλμένα απ’ το πέρασμα της ποιμαντικής γνώσης και εμπειρίας του.
Όλα τα άλλα ήταν λόγια, λόγια, μόνο λόγια για εσωτερική χρήση και κατανάλωση… Ας έχει υπόψη του ο Αρχιεπίσκοπός μας αυτό που είπε ο Κούντερα: «Ο ξεπεσμός δεν προκύπτει απλά και μόνον από ένα γεγονός δικό μας, αλλά γιατί τον βλέπουν όλοι…»