«Μόνο η Καθολική Εκκλησία σώζει τους πιστούς»
(Δημήτρης Δεληολάνης, ΕΘΝΟΣ, 12/7/2007)
Βγήκαν τα μαχαίρια στο Βατικανό, καθώς ο οικουμενικός διάλογος άρχισε να αντιμετωπίζει το μέγα (και διχαστικό) πρόβλημα του πρωτείου του Πάπα.
Αιφνιδιαστικά, την Τρίτη, το Συμβούλιο για το Δόγμα της Πίστεως, η πάλαι ποτέ Ιερά Εξέταση, έδωσε στη δημοσιότητα ένα απροσδόκητο κείμενο. Το ντοκουμέντο ισχυρίζεται ότι μόνον η Καθολική Εκκλησία εξασφαλίζει σωτηρία των πιστών, διότι είναι εκείνη που ίδρυσε ο Ιησούς Χριστός. Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι μεν «αυθεντική Εκκλησία», αλλά παρουσιάζει μία σημαντική «ατέλεια»: δεν αναγνωρίζει το «πρωτείο της Ρώμης», δηλαδή τον Πάπα ως «εκπρόσωπο του Χριστού στη Γη». Οσο για τους Διαμαρτυρόμενους, το κείμενο λέει ότι «δεν πρόκειται καν για Εκκλησία», αλλά για «θρησκευτική κοινότητα».
Οξύτατες αντιδράσεις
Τέτοιο κείμενο παραπέμπει σαφώς σε άλλες εποχές και γι' αυτό προκάλεσε την οξύτατη αντίδραση όλων των χριστιανικών Εκκλησιών. Για το Πατριαρχείο Μόσχας είναι η απόδειξη ότι όταν το Βατικανό μιλά για ένωση των Εκκλησιών εννοεί την «προσάρτηση της Ανατολικής Εκκλησίας κάτω από τις εξουσίες του Πάπα». Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο θεώρησαν ότι ισχύει η άποψη που επανέλαβε ο Βενέδικτος 16ος στην επίσκεψή του στο Φανάρι τον Νοέμβριο, ότι η Ορθόδοξη είναι «αδελφή Εκκλησία».
Πηγές του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όμως, προβληματίζονται γύρω από τον χρόνο δημοσιοποίησης του αδιάλλακτου αυτού κειμένου. Τον Οκτώβριο, ως γνωστόν, θα συνεδριάσει στη Ραβέννα της Ιταλίας, παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη, η μεικτή θεολογική επιτροπή καθολικών και ορθοδόξων, με θέμα ακριβώς το επίμαχο πρωτείο του Πάπα. Κάποιοι στο Βατικανό έσπευσαν να προκαταλάβουν τα συμπεράσματα της επιτροπής, υπονομεύοντας σοβαρά τον ίδιο τον διάλογο. Και μάλιστα, το έκαναν χρησιμοποιώντας ένα θεολογικό κείμενο, το Dominus Jesus («ο Κύριος Ιησούς»), που είχε επεξεργαστεί ο Γιόσεφ Ράτζινγκερ το έτος 2000, πριν εκλεγεί Πάπας.
Από τότε ο Γερμανός ποντίφικας μετρίασε πολύ τις θέσεις του. Αλλά κάποιοι φρόντισαν να του υπενθυμίσουν ότι υπάρχουν όρια που δεν μπορεί να υπερβεί στις συνομιλίες του με την Ανατολική Εκκλησία.
Δηλαδή όλοι εμείς που έτυχε να γεννηθούμε εκτός επικράτειας και εισπράξεων του πάπα θα πάμε κατά διαβόλου, κατά Ισραήλ που λέει και ο κ. Χριστόδουλος; Καλά, δεν ρωτάω για τα 2-3 δισεκατομμύρια Κινέζων και Ινδο-Πακιστανών που ούτε καν περί χριστιανισμού έτυχε να ακούσουν, αυτοί είναι χαμένοι πριν ακόμα γεννηθούν! Αλλά εμείς, μια δρασκελιά από τον κόσμο και το κεντρικό ταμείο του καθολικισμού, μερικές ώρες με το πλοίο από την Ηγουμενίτσα στο Μπρίντιζι και να μείνουμε έξω από τη σωτηρία; Αδικία και πολύ μεγάλη!