(ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, BHMA, 10/2/2011)
Εν έτει 2011, το 1ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Επικούρειας Φιλοσοφίας, που διοργανώνεται το Σάββατο 12 και την Κυριακή 13 Φεβρουαρίου στο Γέρακα, του δήμου Παλλήνης, έρχεται να καλύψει ένα κενό. Αυτό της καθυστέρησης να τιμηθεί ένας φιλόσοφος, ο οποίος από πολλούς είναι παρεξηγημένος αλλά και… best seller, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Ομότιμου Καθηγητή Επικοινωνίας του Παντείου Πανεπιστημίου, κ. Δημήτρη Ποταμιάνου, ο οποίος είναι ένας από τους ομιλητές του Συμποσίου.
«Η φιλοσοφία του Επίκουρου μπορεί να είναι ταιριαστή με τη σημερινή εποχή, είναι όμως, παρεξηγημένη», μας λέει ο κ. Ποταμιάνος. μερικοί χαρακτηρίζουν «τον Επικούρειο άνθρωπο, ως ακόλαστο ευδαίμονα και ως άνθρωπο των απολαύσεων που κυνηγάει μόνο και μόνο την ικανοποίηση των επιθυμιών του. Ο ίδιος μπορεί να μην έχει αρνηθεί αυτή την πτυχή, αλλά ξεκαθαρίζει: επί της ουσίας πρέπει να κάνουμε μια ζωή με σωστές επιλογές που οδηγούν στην αταραξία της ψυχής».
Δεν είναι τυχαίος ο τόπος και ο χρόνος διοργάνωσης του Συμποσίου: Το 1ο Συμπόσιο διοργανώνεται στην περιοχή Γέρακας, του δήμου Παλλήνης και συγκεκριμένα στο Πολιτιστικό Κέντρο Γέρακα (Κλειτάρχου και Αριστείδου, τηλ: 210-6619937), τιμώνας ένα φιλόσοφο, ο οποίος καταγόταν από τον αθηναϊκό δήμο Γαργηττού (σημερινός Γέρακας), σύμφωνα με το βιογράφο Διογένη Λαέρτιο.
Επιπλέον, ο Επίκουρος, σύμφωνα πάντα με το Διογένη Λαέρτιο, γεννήθηκε τον αττικό μήνα Γαμηλιώνα (σημερινό Φεβρουάριο): «μηνός Γαμηλιώνος εβδόμη». Η επιλογή της ημερομηνίας διεξαγωγής του Συμποσίου έγινε, ώστε να συμπίπτει κατά το δυνατό με το μήνα που γεννήθηκε ο μεγάλος φιλόσοφος.
«Αντιπολίτευση και συμμετοχή στη ζωή» είναι ο τίτλος της ομιλίας του καθηγητή για τον Επίκουρο, ο οποίος στην Ιταλία ιδίως, έχει κάνει θραύση, καθ’ ότι τα τελευταία χρόνια, βιβλία με κείμενά του σημειώνουν ιδιαίτερα μεγάλες πωλήσεις.
Η συγκεκριμένη ομιλία του κ. Ποταμιάνου επικεντρώνεται στο περίφημο «Λάθε Βιώσας» του Επίκουρου. «Ζήσε απαρατήρητος», εξηγεί ο καθηγητής «διότι λογαριασμό έχεις να δώσεις μόνο στον εαυτό σου κι όχι στον εκάστοτε αφέντη που μπορεί να σε εξουσιάζει». Ο καθηγητής αναρωτιέται στην ομιλία του, αν αυτή η πρόταση οδηγεί σε αντικοινωνική συμπεριφορά. «Σε καμία περίπτωση», είναι η απάντηση. «Ο Επίκουρος μπορεί να επιλέγει την στάση του μη πολιτεύεσθαι, αλλά προωθεί με συνειδητό τρόπο τις αξίες τις φιλίας και της συνεννόησης με τους ανθρώπους».
Οπως εξηγεί ο καθηγητής αυτή η στάση του Επίκουρου έχει να κάνει και με την επιλογή να ζει κανείς στην περιφέρεια κι όχι στο κέντρο των πραγμάτων χωρίς, όμως, να χάσει την επαφή του με το κέντρο. «Ζήσε αποστασιοποιημένος, δηλαδή, αλλά όχι αμέτοχος με ό,τι συμβαίνει στην οικουμένη», λέει ο καθηγητής, σημειώνοντας ότι το Διαδίκτυο παίζει σήμερα ουσιαστικό ρόλο σ’ αυτή τη συμμετοχή.
Το Συμπόσιο που συνδιοργανώνεται από τους Φίλους της Επικούρειας Φιλοσοφίας «Κήπος Αθηνών» και «Κήπος Θεσσαλονίκης», καθώς και το φιλοσοφικό περιοδικό «Ο Κήπος του Επίκουρου» με την υποστήριξη του δήμου Παλλήνης, χωρίζεται σε τέσσερις ενότητες. Η πρώτη έχει θέμα «Βίος και επιστημολογία του Επίκουρου», η δεύτερη «Ηθική: η τέχνη του ευδαίμονα βίου», η τρίτη «Επικούρεια θεωρία και πρακτική» και η τέταρτη «Η διαχρονική αξία της Επικούρειας φιλοσοφίας».
Περισσότερες πληροφορίες στο http://www.epicuros.gr/.