(The Guardian, Καθημερινή, 14/8/2008)
Την μήνιν της καλλιτεχνικής κοινότητας της Ιταλίας προκάλεσε χθες ο υπουργός Πολιτισμού της χώρας εξαπολύοντας επίθεση κατά της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, αν και παραδέχθηκε ότι η σύγχρονη τέχνη τού είναι εντελώς ακατανόητη.
Ο Σάντρο Μπόντι, σε συνέντευξή του, στο περιοδικό Grazia παραδέχθηκε μεταξύ άλλων ότι «Καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια για να βρω κάποια ίχνη ομορφιάς στη μοντέρνα τέχνη. Οταν πηγαίνω σε μία έκθεση, υποδύομαι ότι την κατανοώ, όπως εξάλλου και πολλοί άλλοι. Στην πραγματικότητα δεν καταλαβαίνω τίποτα».
Τα σχόλια, όμως, του κυρίου υπουργού αποτελούν το τελευταίο ράπισμα μόνο εναντίον της μοντέρνας αρχιτεκτονικής από πολλά μέλη του υπουργικού συμβουλίου, μεταξύ των οποίων ο κ. Μπόντι, αλλά και από τον πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι.
Οι απόψεις του κυρίου Μπόντι προκάλεσαν τη λυσσώδη όσο και ακαριαία αντίδραση του Φραντσέσκο Μπονάνι, εφόρου της Μπιενάλε της Βενετίας, της πιο σημαντικής εκδήλωσης για την μοντέρνα τέχνη. «Ο Μπόντι φαίνεται ότι αποκοιμήθηκε το 1895, όταν ξεκίνησε ο θεσμός της Μπιενάλε, και ξύπνησε το 2008», δήλωσε στην εφημερίδα La Stampa. «Δεν είναι δυνατόν να βασιζόμαστε σε ένα εντελώς απαρχαιωμένο πρότυπο ομορφιάς. Είναι σαν να επιθυμούμε να γυρίσουμε στα ιππήλατα αμάξια».
Γενικότερα, ο κ. Μπόντι μοιάζει να έχει… ρέντα τις τελευταίες ημέρες. Την προηγούμενη εβδομάδα κατακεραύνωσε τον υπερμοντέρνο εξώστη από πέτρα και ατσάλι που σχεδίασε ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας Αράτα Ισοζάκι για το Παλάτσο Ουφίτσι της Φλωρεντίας. «Πώς είναι δυνατόν να συνυπάρξει “αυτό” δίπλα στα έργα του Τζόρτζιο Βασάρι χωρίς να προκαλέσει σοκ σε Φλωρεντίνους και ξένους επισκέπτες;» διερωτήθη ο κος Μπόντι, αναφερόμενος στον καλλιτέχνη και αρχιτέκτονα του 16ου αιώνα. Ομως και ο «καβαλιέρε» επιτέθηκε με μανία κατά της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, αποκαλώντας ένα κυρτό ουρανοξύστη, που θα οικοδομηθεί στο Μιλάνο από τον Αμερικανό αρχιτέκτονα Ντάνιελ Λίμπεσκιντ, «τρομακτικό» και ζήτησε να… ευθυγραμμιστεί.
Ο αρχιτέκτονας, που επιβλέπει τα έργα στο World Trade Center, δεν το άφησε βέβαια να περάσει έτσι αλλά απάντησε σύμφωνα με την εφημερίδα Corriere della Sera: «υπό φασιστικό καθεστώς, στην Ιταλία, οτιδήποτε δεν ήταν απόλυτα ίσιο ή ευθυγραμμισμένο θεωρείτο και τότε παρηκμασμένη τέχνη».
Ο Σάντρο Μπόντι, σε συνέντευξή του, στο περιοδικό Grazia παραδέχθηκε μεταξύ άλλων ότι «Καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια για να βρω κάποια ίχνη ομορφιάς στη μοντέρνα τέχνη. Οταν πηγαίνω σε μία έκθεση, υποδύομαι ότι την κατανοώ, όπως εξάλλου και πολλοί άλλοι. Στην πραγματικότητα δεν καταλαβαίνω τίποτα».
Τα σχόλια, όμως, του κυρίου υπουργού αποτελούν το τελευταίο ράπισμα μόνο εναντίον της μοντέρνας αρχιτεκτονικής από πολλά μέλη του υπουργικού συμβουλίου, μεταξύ των οποίων ο κ. Μπόντι, αλλά και από τον πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι.
Οι απόψεις του κυρίου Μπόντι προκάλεσαν τη λυσσώδη όσο και ακαριαία αντίδραση του Φραντσέσκο Μπονάνι, εφόρου της Μπιενάλε της Βενετίας, της πιο σημαντικής εκδήλωσης για την μοντέρνα τέχνη. «Ο Μπόντι φαίνεται ότι αποκοιμήθηκε το 1895, όταν ξεκίνησε ο θεσμός της Μπιενάλε, και ξύπνησε το 2008», δήλωσε στην εφημερίδα La Stampa. «Δεν είναι δυνατόν να βασιζόμαστε σε ένα εντελώς απαρχαιωμένο πρότυπο ομορφιάς. Είναι σαν να επιθυμούμε να γυρίσουμε στα ιππήλατα αμάξια».
Γενικότερα, ο κ. Μπόντι μοιάζει να έχει… ρέντα τις τελευταίες ημέρες. Την προηγούμενη εβδομάδα κατακεραύνωσε τον υπερμοντέρνο εξώστη από πέτρα και ατσάλι που σχεδίασε ο Ιάπωνας αρχιτέκτονας Αράτα Ισοζάκι για το Παλάτσο Ουφίτσι της Φλωρεντίας. «Πώς είναι δυνατόν να συνυπάρξει “αυτό” δίπλα στα έργα του Τζόρτζιο Βασάρι χωρίς να προκαλέσει σοκ σε Φλωρεντίνους και ξένους επισκέπτες;» διερωτήθη ο κος Μπόντι, αναφερόμενος στον καλλιτέχνη και αρχιτέκτονα του 16ου αιώνα. Ομως και ο «καβαλιέρε» επιτέθηκε με μανία κατά της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, αποκαλώντας ένα κυρτό ουρανοξύστη, που θα οικοδομηθεί στο Μιλάνο από τον Αμερικανό αρχιτέκτονα Ντάνιελ Λίμπεσκιντ, «τρομακτικό» και ζήτησε να… ευθυγραμμιστεί.
Ο αρχιτέκτονας, που επιβλέπει τα έργα στο World Trade Center, δεν το άφησε βέβαια να περάσει έτσι αλλά απάντησε σύμφωνα με την εφημερίδα Corriere della Sera: «υπό φασιστικό καθεστώς, στην Ιταλία, οτιδήποτε δεν ήταν απόλυτα ίσιο ή ευθυγραμμισμένο θεωρείτο και τότε παρηκμασμένη τέχνη».