07 January 2009

Άλλο ηγούμενος Εφραίμ και άλλο μονή Εφραίμ

Πρόκειται για τελείως διαφορετικές κομπίνες

Ανακάλυψα μια παλαιότερη συνέντευξη του (φυλακισμένου τώρα) πρώην μητροπολίτη Αττικής, Παντελεήμονα, ο οποίος δηλώνει θύμα τρωκτικών του ταμείου της μονής Εφραίμ, το οποίο ταμείο ήθελε να τρυγάει μόνος του. Πάνω εκεί βγήκαν τα μαχαίρια και ο Παντελεήμων βρέθηκε στον Κορυδαλλό!

(του ΘΩΜΑ ΤΣΑΤΣΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 17/07/2006)

Ο μητροπολίτης πρώην Αττικής Παντελεήμων Μπεζενίτης πριν από λίγο καιρό καταδικάστηκε (πρωτοδίκως) σε ποινή κάθειρξης 8 χρόνων με αναστολή, κατηγορούμενος ότι έπαιρνε χρήματα από τη μονή Εφραίμ Νέας Μάκρης.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο ιεράρχης περνάει στην αντεπίθεση, λέει ότι η μονή του Εφραίμ έχει «ισχυρούς φίλους» και έστησε πόλεμο εναντίον του στα Μέσα Ενημέρωσης με «κατασκευασμένες κασέτες». Αντιστρέφει τις εις βάρος του κατηγορίες για «κομπόδεμα» και ρωτά πού πάνε τα εκατομμύρια που προέρχονται από τα έσοδα της μονής. Θυμίζει επίσης ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν έχει δεχτεί την απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος για απομάκρυνσή του από τη μητρόπολη Αττικής βάσει ενός νόμου και ζήτησε αυτό να γίνει σύμφωνα με όσα ορίζουν οι εκκλησιαστικοί κανόνες.

-«Οχτώ χρόνια με αναστολή» ήταν η απόφαση που εκδόθηκε εις βάρος σας. Εσείς δηλώσατε ότι η απόφαση είναι άδικη. Τόσο «άδικη» ώστε να καταδικαστείτε οχτώ χρόνια, σεβασμιότατε;

«Η απόφαση ήταν εντελώς εσφαλμένη, τόσο ουσιαστικά όσο και νομικά, κατά την άποψη εγκρίτων νομικών.

Από την πολυήμερη διαδικασία στο δικαστήριο αποδείχθηκε ότι οι εις βάρος μου κατηγορίες είναι κατασκευασμένες από τις μοναχές, καθοδηγούμενες σε αυτό από κάποιους λαϊκούς που τις περιβάλλουν, προκειμένου αφενός να αποσείσουν τις εις βάρος τους κατηγορίες για απόκρυψη εσόδων και διαρροή σημαντικών χρηματικών ποσών εκτός μονής και αφετέρου να με πλήξουν και να με αναγκάσουν να σταματήσω να ελέγχω τη νομιμότητα της οικονομικής διαχείρισης της μονής, έλεγχο στον οποίον κατά νόμιμο καθήκον προέβην.

Η υπόθεση ξεκίνησε με δικές μου ενέργειες. Κατόπιν εντολής μου ο τότε άμισθος οικονομικός σύμβουλος της μητροπόλεως κ. Νικόλαος Θέμελης (τ. πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου) προέβη στον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης της μονής και εισηγήθηκε, με έκθεσή του, μέτρα που υιοθέτησε το Ηγουμενοσυμβούλιο και εφάρμοσε από 1/1/98. Τα μέτρα αυτά διασφάλιζαν τη διαφάνεια της οικονομικής διαχείρισης, απέτρεπαν την απόκρυψη των εσόδων της μονής και επομένως τη δυνατότητα διαρροής σημαντικών χρηματικών ποσών εις τρίτους (λουκέτο στα παγκάρια, άνοιγμα και καταμέτρηση του περιεχομένου τους από μικτή επιτροπή, σύνταξη σχετικού πρακτικού, κατάθεση των χρημάτων στην τράπεζα στο όνομα της μονής).

Αποτέλεσμα των εφαρμοσθέντων μέτρων ήταν να φανερωθούν τα πραγματικά έσοδα εκ της κηροπωλησίας και μόνον, τα οποία έτσι πολλαπλασιάστησαν (62 εκ. δρχ. από 1/1-15/7/98 έναντι 50 εκ. δρχ. για ολόκληρο το έτος 1997 και 18 εκ. δρχ. για ολόκληρο το έτος 1996) και να καθίσταται αδύνατη η διαρροή των εσόδων αυτών. Αυτό θορύβησε τις μοναχές και τους λαϊκούς που τις περιβάλλουν και τις επηρεάζουν και το Ηγουμενοσυμβούλιο αποφάσισε, από 15-7-98, να τοποθετήσει πινακίδα στα παγκάρια ότι το κερί διανέμεται δωρεάν, προτρέποντας όμως τους προσκυνητές να καταθέτουν τον οβολό τους σε άλλο παγκάρι, ελεγχόμενο μόνον από τις μοναχές. Κατόπιν τούτου αναγκάστηκα να καταθέσω τον Ιούλιο 1998 μηνυτήρια αναφορά στον αρμόδιο εισαγγελέα κατά των μελών του Ηγουμενοσυμβουλίου για απόκρυψη και διαρροή εσόδων και να προβώ σε σχετική καταγγελία στη Σύνοδο στις αρχές Αυγούστου 1998.

Τρεις μήνες μετά, το Ηγουμενοσυμβούλιο κατέθεσε στη Σύνοδο αναφορά, στην οποία, για πρώτη φορά, με κατηγόρησε ψευδώς ότι δήθεν την περίοδο από 1/1/1995 μέχρι και 31/12/1997 ελάμβανα σε τακτά χρονικά διαστήματα χρήματα από τη μονή».

-Εσείς ποια στοιχεία επικαλείστε που δεν έλαβαν όπως λέτε υπόψη τους οι δικαστές;

«Το δικαστήριο δεν έλαβε υπόψη του ούτε τις καταθέσεις πολυαρίθμων, απολύτως αξιόπιστων μαρτύρων, ούτε τους προϋπολογισμούς και απολογισμούς της μονής, από τα οποία προκύπτει ότι ουδέποτε έλαβα από τη μονή έστω και μία δραχμή. Από τους προϋπολογισμούς και απολογισμούς αυτούς αποδεικνύεται ότι απόκρυψη και διαρροή εσόδων δεκάδων εκατομμυρίων δραχμών γινόταν και προτού ακόμα καταστώ μητροπολίτης Αττικής. Γίνεται έτσι σαφές ότι άλλοι και όχι εγώ προέβαιναν στην οικονομική αφαίμαξη της μονής. Οι μαρτυρικές καταθέσεις των μοναχών και κάποιων λαϊκών που τις περιβάλλουν ήταν αλληλοαναιρούμενες και αλληλοσυγκρουόμενες, αποτέλεσμα των ψευδολογιών τους.

Αγνοήθηκε επίσης από το δικαστήριο το γεγονός ότι η μονή δεν διατηρούσε τραπεζικό λογαριασμό στο όνομά της αλλά στο όνομα των μελών του Ηγουμενοσυμβουλίου, χωρίς περιέργως ποτέ η ανάκριση να ελέγξει την κίνηση των λογαριασμών αυτών, ώστε να διαπιστωθεί πού πήγαιναν τα χρήματα της μονής. Τούτο αποτελεί κραυγαλέα παράλειψη της ανάκρισης. Παράλληλα όμως, το δικαστήριο αγνόησε το εξαιρετικά σημαντικό γεγονός ότι, ενώ κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα που υποτίθεται ότι ελάμβανα χρήματα από τη μονή ('95-97) ουδέποτε διατυπώθηκε σε βάρος μου κατηγορία περί λήψεως χρημάτων, οι κατηγορίες αυτές διατυπώνονται για πρώτη φορά μετά από όλες τις παραπάνω ενέργειές μου, όταν ήδη οι μοναχές έχουν καταστεί οι ίδιες κατηγορούμενες».

-Μπορεί ένα μοναστήρι να είναι τόσο ισχυρό;

«Με τους απολογισμούς των χρήσεων 1999 και 2000 η μονή δήλωσε έσοδα 175 και 200 εκ. δρχ. αντίστοιχα. Μετά το έτος αυτό έπαψε να στέλνει στη Μητρόπολη Αττικής προϋπολογισμούς και απολογισμούς προς έγκριση. Τα πραγματικά έσοδα της μονής είναι πολλαπλάσια εκείνων που δηλώνονται. Οπως παραδέχτηκαν οι μοναχές και στο δικαστήριο, κανένα απολύτως φιλανθρωπικό ή κοινωφελές έργο δεν πραγματοποιείται υπό της μονής. Αναρωτιέμαι πού πάνε τόσα πολλά χρήματα.

Η μονή έχει ισχυρούς "φίλους" οι οποίοι μάλιστα, μετά τη μηνυτήρια αναφορά μου στον εισαγγελέα και την καταγγελία μου στη Σύνοδο, συνέστησαν σωματείο "Φίλων Ιεράς Μονής του Αγ. Εφραίμ". Τα ιδρυτικά του μέλη είναι ανώτατοι δικαστικοί, γνωστοί μεγαλοδικηγόροι και γνωστοί μεγαλοδημοσιογράφοι. Ολος ο εις βάρος μου πόλεμος από τα ΜΜΕ τα τελευταία χρόνια προέρχεται από τη μονή. Οι εις βάρος μου κατασκευασμένες κασέτες προέρχονται από τη μονή. Μάρτυρας, μέλος του συλλόγου των Φίλων της Μονής, κατέθεσε στο δικαστήριο ότι όλα τα μέλη του συλλόγου είχαν τις κασέτες».

-Τα χρήματα που είχατε αποταμιεύσει από πού προέρχονται;

«Στους περίφημους λογαριασμούς, που τόσο απασχόλησαν τελευταία τα ΜΜΕ, έχουν τοποθετηθεί οι συνολικές οικογενειακές αποταμιεύσεις, δικές μου και των οικογενειών των αδερφών μου, οι οποίες και αυτές υπήρξαν εργαζόμενες. Οι δικές μου αποταμιεύσεις προέρχονται από το μισθό μου ως κληρικού επί 45 χρόνια, εκ των οποίων ως μητροπολίτου επί 27 χρόνια και από τα λεγόμενα τυχηρά, τα οποία, όπως είναι γνωστό, αναγνωρίζει η Εκκλησία. Τα τυχηρά είναι χρήματα τα οποία οι πιστοί δίδουν οικειοθελώς στον κληρικό, όταν τον καλούν σε ιεροπραξίες. Οταν μάλιστα καλούν τον μητροπολίτη να ιερουργήσει σε γάμους, βαπτίσεις, μνημόσυνα, κηδείες, εγκαίνια καταστημάτων κ.λπ., τότε τα φιλοδωρήματα είναι πολύ μεγαλύτερα, ανάλογα συνήθως με την οικονομική επιφάνεια του πιστού που τον καλεί. Ολοι τα γνωρίζουμε αυτά.

Η Μητρόπολη Αττικής περιλαμβάνει περιοχές στις οποίες κατοικούν οι ευπορότεροι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου (Κηφισιά, Εκάλη, Μαρούσι κ.λπ.), με πάρα πολλά εμπορικά καταστήματα και εμπορικά κέντρα, όπου κατ' έτος γίνονται πάρα πολλά εγκαίνια. Μητροπολίτης Αττικής ήμουν επί 10 και πλέον χρόνια και προηγουμένως επί 17 χρόνια μητροπολίτης Ζακύνθου. Ως πρεσβύτερος υπηρέτησα επί 8 χρόνια ως Πρωτοσύγκελος στη Μητρόπολη Χίου, νησί εφοπλιστών, όπου είχα την ευκαιρία να γνωριστώ με τους περισσότερους Χιώτες εφοπλιστές, οι οποίοι με περιέβαλαν με την αγάπη τους.

Οι άνθρωποι αυτοί με βοήθησαν με τις πολύτιμες οικονομικές τους συμβουλές στην καλύτερη αξιοποίηση και σημαντική αύξηση των οικογενειακών μας αποταμιεύσεων. Τις συμβουλές τους ακολούθησα και στα οικονομικά των μητροπόλεών μου.

Ανέλαβα τη Μητρόπολη Αττικής, μια διαλυμένη μητρόπολη που τελούσε 3 χρόνια υπό κατάληψη, με διαθέσιμα 8,5 εκ. δρχ. και πολλά χρέη και την άφησα με 350 εκ. δρχ., προοριζόμενα για ανέργεση ιδρυμάτων και αφού έγινε κατά τη διάρκεια της δεκαετίας ένα πλούσιο και δημιουργικό έργο. Οι διενεργηθέντες οικονομικοί έλεγχοι βρήκαν υποδειγματική τη διαχείριση της μητροπόλεώς μου».

-Μπορεί ένας μητροπολίτης να αποταμιεύει ένα τόσο μεγάλο ποσό -1,3 εκατ. ευρώ, αν δεν κάνω λάθος- για «κομπόδεμα»;

«Ο επίσκοπος, σύμφωνα και με τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας, μπορεί να έχει δική του περιουσία, μεγαλύτερη ή μικρότερη. Δεν ισχύει γι' αυτόν η ακτημοσύνη, διότι από της εκλογής του επισκόπου παύει να είναι μοναχός. Άλλωστε οι όποιες αποταμιεύσεις είναι κοινές με την οικογένειά μου και κόπος των οικείων μου. Γνωρίζετε τις αποταμιεύσεις άλλων κληρικών ή ιεραρχών; Εγώ όμως σε αντίθεση με άλλους μητροπολίτες είχα να αντιμετωπίσω τα τεράστια συμφέροντα της μονής, τα οποία κατόρθωσαν, δύο φορές, να παραβιάσουν το τραπεζικό απόρρητο. Άλλωστε, όπως έχω δηλώσει γραπτώς στην Ιερά Σύνοδο από το έτος 2003, ό,τι ανήκει εις εμέ από τις αποταμιεύσεις της οικογένειας, προορίζεται για τη σύσταση ευαγούς ιδρύματος ή κληροδοτήματος».

-Οι ηχογραφημένες κασέτες που κυκλοφόρησαν το 2002 επιμένετε ότι είναι «προϊόν φωνομοντάζ»;

«Οι κασέτες είναι πλαστές. Τούτο έχει γίνει δεκτό και από το δικαστήριο. Όπως προανέφερα, υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι όλη αυτή η ιστορία εξελίχτηκε βάσει προδιαγεγραμμένου σχεδίου εξοντώσεώς μου από τη μονή του Οσίου Εφραίμ. Οι ίδιοι αυτοί κύκλοι της μονής, εκμεταλλευόμενοι στις αρχές του 2005 τον εις βάρος της Εκκλησίας και προσωπικά τον εις βάρος του αρχιεπισκόπου δημοσιογραφικό θόρυβο, εξαπέλυσαν διά των ΜΜΕ ενορχηστρωμένη επίθεση εναντίον μου εμφανίζοντας και πάλι στο προσκήνιο τις κασέτες, τους λογαριασμούς μου κ.λπ., με αποτέλεσμα κάτω από το δημοσιογραφικό θόρυβο να αναγκαστεί ο αρχιεπίσκοπος να προτείνει και να επιτύχει τη θέση μου σε διαθεσιμότητα κατ' αρχήν και την οριστική μου απομάκρυνση στη συνέχεια, με αντίστοιχες αποφάσεις της ΔΙΣ, κατά κραυγαλέα παραβίαση των Ιερών Κανόνων και του Συντάγματος, που αμφότερα αξιώνουν προηγούμενη καταδικαστική απόφαση αρμοδίου Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου και φυσικά πλήρη απόδειξη ενοχής.

Οι αποφάσεις αυτές έχουν προσβληθεί και αναμένεται απόφαση του ΣτΕ, η δε Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου έχει ήδη δεχθεί την έκκλητον προσφυγήν μου κατά της αποφάσεως της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Ελλάδος και με ομόφωνη απόφασή της θεωρεί αντικανονική και μη ισχύουσα την απομάκρυνσή μου από το μητροπολιτικό θρόνο μου».