ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ
20 Νοεμβρίου 2009
Κλειστά επαγγέλματα: η ευημερία των πολλών δεν μπορεί άλλο να θυσιάζεται για χάρη των λίγων.
Η Φιλελεύθερη Συμμαχία θεωρεί τις σημερινές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας σημαντική εξέλιξη για την άρση των περιορισμών που υπάρχουν στα λεγόμενα «κλειστά επαγγέλματα» όπως οι φαρμακοποιοί, οι ιδιοκτήτες ταξί, οι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και άλλοι.
Ποιό συγκεκριμένα το Δ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις υπ' αριθμ. αποφάσεις 3536, 3537, 3538 και 3539/2009, ακύρωσε υπουργικές αποφάσεις που αφορούσαν την εμπορία και μεταφορά υγρών καυσίμων, καθώς και τη χορήγηση νέων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων Δ.Χ. κρίνοντας ότι οι υφιστάμενοι περιορισμοί είναι αντίθετοι στις συνταγματικές επιταγές (άρθρο 5 του Συντάγματος) που προστατεύουν την οικονομική και επαγγελματική ελευθερία.
Κατά τους δικαστές του ανωτάτου δικαστηρίου η επαγγελματική ελευθερία αποτελεί ειδικότερη εκδήλωση της προσωπικής και οικονομικής ελευθερίας και κατά συνέπεια, η νομοθετική ρύθμιση που την περιορίζει δεν μπορεί να έχει μοναδικό σκοπό την προστασία του στενού επαγγελματικού και οικονομικού συμφέροντος ορισμένων εις βάρος άλλων ενδιαφερόμενων.
Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με μελέτη του ΚΕΠΕ και της Copenhagen Economics, τα κλειστά επαγγέλματα στην Ελλάδα κοστίζουν στην οικονομία, κάθε χρόνο, 4 δισ. ευρώ ή 1.000 ευρώ σε κάθε νοικοκυριό… Όμως, παρά το τεράστιο αυτό κόστος, όλες οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας υπερασπίστηκαν λυσσαλέα, πάντα με την συμπαράσταση της αριστεράς, τις συντεχνίες που ωφελούνται από το υπάρχον καθεστώς. Έτσι, το σύνολο του πολιτικού συστήματος απέδειξε, και στον τομέα αυτό, ότι αδιαφορεί για τα συμφέροντα των πολιτών και ότι αποτελεί, αυτό το ίδιο, το μεγαλύτερο εμπόδιο για τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η χώρα.
Η Φιλελεύθερη Συμμαχία διεκδίκησε, εξ αρχής και με ελάχιστα μέσα στη διάθεσή της, το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων μη διστάζοντας να προσφύγει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Μάιο του 2008, για το κλειστό επάγγελμα των Μεταφορέων Δημόσιας Χρήσης. Μερικούς μήνες μετά, στις 29/1/2009, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απηύθυνε στην Ελλάδα, αιτιολογημένη γνώμη (δηλ. το τελευταίο βήμα πριν από την επίσημη προσφυγή της στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων), με το αιτιολογικό ότι η χώρα δεν τηρεί τους ευρωπαϊκούς κανόνες σχετικά με την ελευθερία εγκατάστασης επιχειρήσεων του κλάδου των οδικών μεταφορών.
Υπενθυμίζεται ότι η κατάργηση των κλειστών επαγγελμάτων επιβάλλεται πλέον και από την Ευρωπαϊκή οδηγία 2006/123 περί απελευθέρωσης των υπηρεσιών γνωστότερη ως «οδηγία Μπολκεστάιν» από τον ομώνυμο Ολλανδό επίτροπο Εσωτερικής Αγοράς που την είχε εισηγηθεί το 2004. Την οδηγία αυτή είχαν παραφράσει, οι ανά την Ευρώπη υπερασπιστές των συντεχνιών και των παρασιτικών κυκλωμάτων, σε «οδηγία Φρανκεστάιν» στην προσπάθειά τους να εκφοβίσουν τους πολίτες για τους υποτιθέμενους κινδύνους που διατρέχουν από την εφαρμογή της. Η Φιλελεύθερη Συμμαχία γνωστοποιεί στους πολίτες ότι η οδηγία αυτή τίθεται σε ισχύ από την 29η Δεκεμβρίου 2009.
Οι σημερινές αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας, σε συνδυασμό με την θέση σε ισχύ της κοινοτικής οδηγίας, δημιουργούν νέα δεδομένα στον αγώνα για τη διεκδίκηση ανοικτών αγορών.
Η ευημερία των πολλών δεν μπορεί άλλο να θυσιάζεται για χάρη των λίγων.